A cég adatvédelmi fejlesztésekkel foglalkozó igazgatója, Vinay Goel szerint az eredetileg tervezettnél több időre van szükség ahhoz, hogy mindenki számára megfelelő megoldást találjanak.
A Google június 24-én közzétette az adatvédelmi kérdésekkel foglalkozó Privacy Sandbox kezdeményezés aktuális ütemtervét, amelyből az is kiderül, hogy a vállalat 2023-ban tervezi kivezetni a felületéről a harmadik féltől származó nyomkövető sütiket, vagyis cookie-kat. Bár Vinay Goel nyilatkozata szerint számottevő haladást értek el a területen, a cég számára nyilvánvalóvá vált, hogy több időre van szükség ahhoz, hogy sikerüljön megtalálniuk a valamennyi érintett számára a legjobb megoldást kínáló fejlesztéseket.
A Privacy Sandbox kezdeményezés lényege olyan internetes technológiák létrehozása, amelyek védik a felhasználók adatait, ugyanakkor biztosítják a különböző cégek és a fejlesztők számára a sikeres üzleti működéshez szükséges eszközöket – írja Vinay Goel a blogbejegyzésében. Ehhez arra van szükség, hogy az internetes közösség tagjainak együttműködésével olyan megoldások szülessenek, amelyek jelentősen növelik a világháló adatbiztonságát, és garantálják azt, hogy a felhasználók kontrollálni tudják az adataik felhasználását.
Az új ütemterv lehetővé teszi, hogy a Google a szabályozó testületekkel történő folyamatos egyeztetés mellett további nyilvános megbeszéléseket folytasson a kérdésben, illetve a tartalomszolgáltatóknak és a hirdetőknek is több idejük marad arra, hogy felkészüljenek a várható változásokra és a szervereik migrációjára. A vállalatóriás érvelése szerint így nem sodorják veszélybe a szabadon elérhető tartalmakat támogató szolgáltatók üzleti modelljét, és az is elkerülhető, hogy a sütik helyét egyéb, a felhasználókat továbbra is egyénileg megfigyelő nyomkövetési módszerek váltsák fel.
Eddig több mint harminc javaslat született az adatvédelmi problémák kezelésére, ezek közül négy jelenleg már a kezdeti tesztfázisban van. A Chrome esetében az a Google célja, hogy 2022 végére kifejlessze a legfontosabb technológiákat, hogy a fejlesztői közösség elkezdhesse adoptálni őket, majd (a vonatkozó szabályozásokkal és a cég korábban tett vállalásaival összhangban) 2023 közepétől kezdve három hónapos időszak alatt kivezesse a harmadik féltől származó nyomkövető sütiket.
Minden egyes megoldási javaslat gondos, többfázisú fejlesztésen esik át. Ez a módszer megfelel az egyéb API-k és webes technológiák fejlesztése során alkalmazott módszernek, és a következő fázisokat tartalmazza:
Egyeztetés
Az adott technológiák és prototípusok megtárgyalásra kerülnek a GitHub-hoz hasonló fórumokon és a W3C csoportokban.
Tesztelés
Az új technológiákat alapos tesztelésnek vetik alá a Chrome-ban. A folyamat több tesztfázisból is állhat, amelyek során mindvégig odafigyelnek az átláthatóságra, valamint az internetes közösség tagjainak visszajelzéseire, ahogy az például a FLoC első verziójának esetében is történt. Egy korábbi cikkünkben már írtunk a Google Chrome FLoC-ról, ami a célzott hirdetések jövőjét jelentheti, az alkalmazása ugyanakkor önmagában is felvet bizonyos adatvédelmi kérdéseket.
A technológia adoptálása
Ha a sikeresnek bizonyuló technológiák már készen állnak a széles körű alkalmazásra, a megfelelő API-kat integrálják a Chrome-ban.
A nyomkövető sütik kivezetésének ütemezése
A nyilvános fejlesztési folyamatot követően a Google (az Egyesült Királyságbeli Versenyhivatal felé tett kötelezettségvállalásaival összhangban) két fázisban tervezi kivezetni a harmadik féltől származó nyomkövető sütiket:
- Az első fázis a tesztelési időszakot után 2022 végén kezdődik, ekkor keríthetnek sort a tartalomszolgáltatók és a hirdetési cégek a szervereik migrációjára. A jelenlegi számítások szerint ez a fázis mintegy kilenc hónapig fog tartani: ez idő alatt a Google gondosan monitorozni fogja a technológiák adoptálásának folyamatát, illetve kellő figyelmet fordít majd az azokkal kapcsolatban beérkező visszajelzésekre is.
- A 2023 második felében kezdődő második fázisban azután egy három hónapos időszak alatt kivezetik a harmadik féltől származó nyomkövető sütiket.
A Google hamarosan egy részletesebb, folyamatosan frissülő ütemtervet is közzétesz a privacysandbox.com oldalon.
Mit jelent mindez a hirdetők számára?
Amikor a Google bejelentette, hogy a jövőben blokkolni fogja a Chrome-ban a nyomkövető sütik használatát, a hirdetők joggal aggódtak amiatt, hogy ez számottevő bevételkiesést jelenthet számukra.
A most közzétett ütemterv azonban lehetőséget biztosít arra, hogy a technológiai óriás reagáljon ezekre az aggodalmakra, a hirdetők pedig integrálják azokat a technológiai megoldásokat, amelyekkel alkalmazkodhatnak a megváltozott helyzethez, kifejlesszék az első kézből származó adatokon alapuló marketingstratégiájukat, és új módszereket találjanak a szükséges adatok beszerzésére.