A Deloitte kutatásai szerint az amerikai vásárlók 53%-a érdeklődik inkább a Cyber Monday, és csak 44%-a a Black Friday akciói iránt. Az ünnepi szezont vizsgáló idei tanulmányuk szerint némi átrendeződés tapasztalható ebben az időszakban, viszont az online vásárlások továbbra is növekvő számokat mutatnak. De mi is az a Cyber Monday?
A szeptemberben közzétett kérdőíves kutatás 4410, különféle korcsoportba tartozó amerikai vásárló válaszai alapján következtet az év végi időszak alakulására. Felméréseik szerint a kiskereskedelmi forgalom növekedése erősebb lehet a vártnál: idén 4,5-5%-kal nőhet. Ezen belül az online értékesítés mégnagyobb ütemben, 14-18%-kal bővülhet, 144-149 milliárd dollár forgalmat hozva. A háztartásokra vetített átlagos költés mértéke előrejelzésük szerint 1496 dollár lesz, ami kissé elmarad a tavalyi 1536 dollártól. A teljes forgalom 60%-át a vásárlók felső 20%-a hozza majd, akik a legtöbbet költik a szezonban.
Cyber Monday A hálaadást követő első hétfő (idén december 2-a), amikor számos online kereskedő kiemelt akciókat kínál elsősorban az Egyesült Államokban, és világszerte számos országban. Az elnevezés Ellen Davis-től, az amerikai Nemzeti Kiskereskedelmi Szövetség (NRF) elnökétől származik, és először 2005-ben használták, mint az “e-kereskedelem Black Friday-ét”. Gyorsan az egyik legnagyobb forgalmat produkáló nap lett belőle: a rákövetkező évi felmérések 25%-os forgalomnövekedést mutattak, és azóta is töretlenül minden évben átlagosan 4,7-26%-kal emelkedett a költés mértéke. Magyarországon inkább 2015 után kezdett köztudatba jönni, és mostanra már számos webáruház csatlakozott az akciókhoz, több helyen ingyenes szállítást is vállava.
A Deloitte kutatása szerint idén minden korosztályban nagyobb az érdeklődés a Cyber Monday, mint a Black Friday akciói iránt. Különösen igaz ez a legfiatalabb korcsoportra, vagyis a Z generációra, akiknél 65-58% az érdeklődők aránya az egyik illetve másik akciós nappal kapcsolatban. Ugyanez az Y generáció, vagyis az 1980-1996 között születettek körében 61-54%, az X generációt (1960-1979 között születettek) vizsgálva 49-39%. A “baby boomers” (1946-1964) körében 47-37%-os, míg az idősebbeknél 44-34%- os arányról beszélhetünk. Ez nyilvánvalóan összefügg az internethasználati szokásokkal, és különösen okostelefonok elterjedtségével: az ezeket aktívan használók 70%-a nyilatkozott úgy, hogy segítségükkel fog vásárolni a szezonban.
Mennyire népszerűek az új szállítási szolgáltatások?
Az e-kereskedők az utóbbi években rengeteg energiát és pénzt fektettek a rövid határidős, és egyéb alternatív logisztikai megoldásokba. Ennek ellenére a felmérés szerint az amerikai fogyasztók többsége továbbra is a “hagyományos” szállítási módokat preferálja: a megkérdezettek 62%-a a sztenderd kézbesítést részesíti előnyben. Ehhez képest csupán 36% választaná opcionálisan a másnapi szállítást, és 34%-uk a boltban történő személyes átvételt. A megkérdezettek 17%-a elképzelhetőnek tartja, hogy szüksége lesz aznapi kézbesítésre, 11%-uk “utcai átvételt” is el tud képzelni, és csak 8% választotta a csomagautomatákat.
A marketing szakma által kitalált akciós napok egyértelműen átrendezték a vásárlási szokásokat, sőt, sokszor egymástól is igyekeznek elszívni a forgalmat. Ha például az Amazon Prime Day-re, vagy a számtalan márka köré épített kupon napokra gondolunk, jól látható az a szándék, hogy minél több olyan nap legyen, amikor a vásárlókat kiemelt akciókkal ösztönzik. Ez nyilvánvalóan egyik vagy másik akció rovására megy, és lehet, hogy idén a Fekete Péntek húzza a rövidebbet.