Húsz évvel azután, hogy az Amazon belépett az európai e-kereskedelmi piacra, az amerikai óriásvállalat továbbra kihívásokkal küzd az öreg kontinensen. Az Amazonnak Európában éppen a ruházat és lábbeli, vagyis azon termékcsoportok esetében okoz problémát a piacszerzés, amelyek az USÁ-ban számára húzóágazatnak számítanak. De mi lehet az oka, hogy amíg Amerikában egyértelműen uralják a piacot, Európában nem tudnak igazi áttörést elérni?
Kihívások: top márkák, felhasználói élmény, verseny
Összességében az Amazon európai szereplése sikeres. Azonban ha megvizsgáljuk a számukra Amerikában legfontosabb ruházat és lábbeli kategóriákat az európai piacon, a siker már kevésbé egyértelmű. Hogy mi ennek az oka, az a The Wall Street Journal által megkérdezett piaci elemzők szerint összetett kérdés. Egyrészt az Amazon nem forgalmazza a legmenőbb divatmárkákat, másrészt nincs kifejezetten ruházati termékek böngészésére kifejlesztett webáruháza, harmadsorban pedig egy igen tagolt piacon kellene helyt állnia, ahol olyan versenytársai vannak, mint a német Zalando és az angol Asos.
Mindössze 8 százalékos piaci részesedés a ruházat és lábbeli terén
Mindez meglátszik az Amazon eredményein. Míg az Egyesült államokban a teljes online kereskedelem 50 százalékát uralja, ezen termékkategóriákat tekintve pedig majdnem 35 százalékos a részesedése, Európában jóval szerényebbek a számok: az összes e-kereskedelem 22, a ruházat és lábbeli 8 százalékát viszi a nagyvállalat.
Saját márkák jönnek
Az Amazon nem nyugszik bele abba, hogy Európában képtelen átvenni a piac feletti uralmat. Amellett, hogy folyamatosan bátorítja amerikai kereskedőpartnereit a nemzetközi rendelések kiszolgálására, a cég akár elkeseredettnek tűnő próbálkozásokra is hajlandó. Ilyennek látszik például három saját ruházati márkájának közelmúltbeli elindítása.
Marguerite Le Rolland, az Euromonitor elemzője szerint a nagy európai divatkereskedelmi szereplők egyelőre még viszonylagos biztonságban érzik magukat, de semmiképp nem szabad alábecsülniük az Amazon képében rájuk leselkedő fenyegetést. Az e-kereskedelmi óriás ugyanis eltökéltnek látszik, és hajlandó bármit megtenni a piacszerzés érdekében, habár a vásárlókat még nem tudta meggyőzni arról, hogy van keresnivalója ebben a szegmensben.
Az Euromonitor adatai szerint az Egyesült Királyságban az Amazon 7. helyen áll a lábbeli és ruházati termékek esetében, ami 4,8 százalékos részesedést jelent, és megelőzik a nagyobb helyi kereskedők, a Next, a John Lewis és az Asos is. Franciaországban az amerikaiak a 3. helyre érnek oda, Németországban viszont ezüstérmesek az Otto Csoport mögött.
Bevennék Európát
Az Amazon 1998 óta van jelen az európai piacokon, ekkor indultak Németországban és az Egyesült Királyságban, 2000-ben Franciaország következett, 2010-ben Olaszországot, 2011-ben Spanyolországot célozták meg, majd 2014-ben Hollandiában is webáruházat indítottak. Az amerikai e-kereskedelmi óriás Európa-szerte körülbelül 50 ezer embert foglalkoztat főállásban, az ünnepi szezonra pedig minden évben idénymunkások ezreit alkalmazza. 2017 végén az a hír is elterjedt, hogy az Amazon brick-and-mortar üzletek sorát nyitná meg Németországban.