A legnagyobb kihívás, amivel egy online kereskedő szembe kerülhet a változó vámokkal kapcsolatban az lehet, hogy megtalálta-e logisztikai partnerét, amely segít menedzselni nemzetközi tevékenységét. A kulcsszó a „változó”, mert a szakértő éppen ahhoz ért, hogy az üzletfelek alkalmazkodjanak a folyton módosuló szabályozási környezethez.

Az európai nemzetközi kereskedelem alapszabálya, hogy az Európai Unión kívüli európai piacokra és az unión belüli országokba irányuló szállítás vámeljárásokkal és az egyes országok különböző jogi követelményeinek betartásával jár. Vámokat, adókat kell fizetni, amit szakszerűen dokumentálni kell – derül ki a német Seven Senders logisztikai cég weboldalán megjelent alapos tájékoztatóból.
Az ezekből az országokból érkező visszaküldések kezelése további kihívást jelenthet. Így nem csoda, hogy az online kereskedők sokszor megriadnak az exporttal járó pluszköltségektől. Mindez gyakran visszatartja őket attól, hogy külföldön terjeszkedjenek, amivel azonban értékes piacokat veszíthetnek.

A megoldás nem a visszahúzódás a webáruház hazai csigaházába, hanem a szabályok megismerése. Még jobb az olyan logisztikai partner megtalálása, aki éppen a határokon átnyúló kereskedelem támogatásában profi.

Riasztónak látszik a szükséges ismeretek listája

Az európai e-kereskedelem vámkezelése időigényes és fáradságos lehet. Számos gyakori probléma merü fel:

  • Az egyes európai országok vámszabályainak megismerése és betartása.
  • A papírok helyes kitöltése.
  • A vámok és adók kiszámítása és megfizetése.
  • Az ellenőrzésekből vagy a dokumentáció hibáiból eredő késedelmek kezelése.
  • A kereskedelmi politikákkal és megállapodásokkal kapcsolatos információk naprakészen tartása.

Jól mutatja, mit spórolhatnak meg a webáruházak tulajdonosai a szakértő partner bevonásával, ha figyelembe vesszük a nemzetközi e-kereskedelemmel is foglalkozó szállítmányozó vállalatok feladatait. Nekik is partnerekkel, külső szolgáltatókkal vagy vámügynökkel kell együttműködniük a szükséges dokumentáció gyorsabb feldolgozásában és a felmerülő problémák kezelésében.

A jó együttműködés a megfelelő vámkezelési partnerrel csökkentheti a kockázatát annak, hogy a küldemények elakadnak a vámeljárások során. Emellett segíthet egyszerűsíteni a külföldről érkező ügyfélvisszaküldések kezelését. „A szállítás olyan országokba, mint Svájc, az Egyesült Királyság és Norvégia, bonyolult lehet, de a megfelelő előkészítéssel és partnerrel nem kell, hogy az legyen. A zökkenőmentes vámkezelés kulcsa a tiszta vámadatokban és a helyi előírások betartásában rejlik” – mondta Julian Meichsner, a Seven Senders szakértője.

Kacifántos a helyzet

A nemzetközi online kiskereskedőknek számolniuk kell azzal is, hogy van néhány ország Európán belül is, ahol vámkezelésre van szükség. Ezek közül legnagyobbak az Egyesült Királyság, Svájc és Norvégia. A többletnehézségek ellenére gazdaságilag erős, jó keresletet ígérő piacokról van szó, ezért általában megéri vállalni a vámkezeléseket. Ami az Egyesült Királyságot illeti, a brexit nyomán történt néhány fontos változás, amit a kereskedőknek figyelembe kell venniük. A szigetország immáron „harmadik országnak” minősül, nem része az EU gazdasági struktúráinak.

Ha valaki az Egyesült Királyságból vásárol valamit az interneten keresztül, arra 2021 elejétől ugyanazok a díjak vonatkoznak, mint amelyeket a nem uniós kiskereskedőktől az interneten vásárolt áruk után kell fizetni – derült ki a hivatalos EU-s tájékoztatóból.

A kellemetlen meglepetések elkerülése érdekében azt tanácsolják a vásárlóknak, hogy mindig olvassák el a felhasználási feltételeket és a szállítási információkat, mielőtt a szigetországból az interneten rendelnének. Ebben segít, hogy az uniós vevőknek brit importból származó árukat értékesítő weboldalak kötelesek tájékoztatni a fogyasztókat a termékek tejes áráról. Amennyiben a teljes ár előre nem számítható ki, a fogyasztót tájékoztatniuk kell arról, hogy további díjak is felmerülhetnek.

A legfontosabb tételek:

  • Behozatal utáni hozzáadottérték-adó – annak, aki az Egyesült Királyságból az interneten vásárol, héát kell fizetnie, csakúgy mint a brexit előtt. A héát vagy a vásárláskor kell megfizetni a weboldalon, vagy a cég nevében a postai szolgáltató, illetve a futárszolgálat is beszedheti azt akkor, amikor kézbesíti az árut a vevőnek. Erre vonatkozóan egyértelmű tájékoztatást kell adni a weboldalon.
  • Jövedéki adó és vám – a vásárlók a megrendelt árutól függően a vámhatóságtól, a postai szolgáltatótól vagy futárszolgálattól jövedéki adóra és/vagy vámra vonatkozó számlát kaphatnak. Ezt a számlát az áruk kézbesítése előtt ki kell egyenlíteni.
  • Vámkezelési díj – a postai szolgáltató, illetve a futárszolgálat vámkezelési díjat is beszedhet. Ezt a többletköltséget a postai szolgáltató vagy futárszolgálat kézbesítéskor számítja fel, vagy az árukért fizetett végső ár foglalja magában. A vámmentes áruk (például a 150 eurónál kisebb értékű áruk) után is vámkezelési díjat kell fizetni.

Kína megint más „tészta”

Van néhány további fontos tudnivaló is, ami hasznos eligazítást ad akkor is, amikor valaki Kínából vásárol árut. Ezeket a Kinabolrendelek.hu vette sorra. Ha egy magánszemély nem EU-ból érkező új vagy használt árut vásárol, amit cégtől vagy magánszemélytől rendelt meg, akkor két fontos alapszabályt kell betartania: az egyik, hogy az import 0,1-150 euró között vámmentes, de 27 százalék áfa terheli a küldeményt. A másik, hogy 150 euró felett kereskedelmi vámtarifát és 27 százalék áfát is fizetni kell.

A gazdálkodó szervezeteknek érkező küldemények vámkezelése esetén az előbbi szabályok érvényesek. Ezenfelül ha a Magyar Posta a szállító, akkor vámkezelési díját kell fizetni, ami 10 500 forint és nem kapható rá online fizetési kedvezmény. Az áfaalap és vámalap a vételár és szállítási költség együtt. Amennyiben vámot is kell fizetni az adott csomag után, az áfa alapja a termék vámértékének vámmal növelt összege.

A vámmentességi értékhatárnál (150 euró) az adott termék nettó árát kell figyelembe venni, ha a vásárlási helyen áfával növelt árat adtak meg.

A magánszemélytől magánszemélynek adott ajándék, amelyért tehát nem adunk pénzt és rendelkezünk ajándékozási nyilatkozattal, 45 euró értékig áfa- és vámmentes. A nyilatkozathoz nem áll rendelkezésre formanyomtatvány. Tartalmaznia kell a feladó és címzett adatait (név és cím), a küldemény postai azonosítószámát, a küldemény pontos tartalmát, értékét, mennyiségét. Az ajándék meghatározást a feladónak kell aláírással igazolnia.

Egy nagy port felvert vámügy a közelmúltból

Érdemes visszaidézni, milyen nagy visszhangot keltett Magyarországon 2024 tavaszán, hogy az AliExpressről rendelt csomagok egy részére hónapokat kellett várni. Ahogyan az Index riportjából az kiderült, egyes vevők arra panaszkodtak, hogy a csomagokat a vámkezelés után nem továbbítják, és sem a posta, sem a szállítók nem tudnak érdemi információval szolgálni.

Az érintetteket ugyan ez aligha nyugtatta meg meg, de a hosszas várakozás nem volt tömeges jelenség, akár értékben, akár volumenben vizsgálták az ügyet – mondta akkor a hírportálnak Madar Norbert, aki ma a PwC tanácsadója.

A piaci szereplők erőviszonyainak átrendeződésével a kínai árumozgás is átalakult: az AliExpress hegemóniáját megingatta a Sheint és a Temu. Madar Norbert felhívta a figyelmet arra, hogy aki a Távol-Keletről rendel, az elsősorban az alacsony árra mond igent, nem pedig a gyors kiszállításra. A rendelések nyomon követésénél az aktuális státuszról szóló információ nem feltétlenül olyan megbízható, mint a belföldi csomagok esetében.

Kínából csak az EU látszik

A NAV-nál azt az inforormációt kapták a hírportál sajtómunkásai, hogy a nagy e-kereskedelmi platformok (az AliExpress, a Temu, a Shein) beszedik az áfát a vásárlóktól, ám ebben van egy csavar. Mivel az ilyen küldemények vámkezelése az EU bármely tagállamában megtörténhet, függetlenül attól, hogy a magánszemély címzett melyik tagállamban van, a Magyarországon vámkezelt küldemények sokszor más uniós ország címzettjeiként érkeznek. Ez előfordulhat fordítva is.

Érdekes részlet a vámok világából, hogy a Magyar Posta felbonthatja a küldeményeket. Ezzel kapcsolatban azt mondták az Index riportjában, hogy ez akkor lehet indokolt, ha a NAV egy csomag szemléjét kéri. A szemle után a visszazárás postai ragasztószalaggal történik, nem a hétköznapi celluxszal.

Nagy változás készül…

Az EU vámreformon dolgozik. Ennek célja, hogy az olyan e-kereskedelmi platformokat, mint a Temu, a Shein vagy az Amazon, felelősségre vonhassák az oldalukon értékesített, veszélyes vagy illegális termékekért – írta a közelmúltban a Forbes. Az uniós reform nyomán az Európai Unión kívülről rendelt csomag importőre papíron már nem a fogyasztó lenne, hanem a kiskereskedők. Így nekik kellene beszedniük a csomag után keletkező vámokat és az áfát. Emellett biztosítaniuk kellene, hogy minden forgalmazott termék megfeleljen az uniós előírásoknak. A javaslat alapján a platformok kötelesek lennének vámadatokat szolgáltatni, mielőtt az áru az EU területére lépne.

A terv része az is, hogy mind a 27 uniós tagállam vámadatait egyetlen informatikai rendszerben gyűjtenék össze. Ennek a feladatnak az ellátásához létrejönne egy központi uniós vámhatóság. Utóbbi még azelőtt átvizsgálhatná a szállítmányokat, mielőtt azokat kiszállítanák vagy akár azelőtt, hogy azok megérkeznének az EU-ba.