Amikor a cégek arra gondolnak, hogy tartalommarketing stratégiájukat a megfelelő kurrens SEO-gyakorlatokhoz igazítsák, gyakran főként olyan kulcsszavak használatára összpontosítanak, melyek keresési gyakorisága ugyan nagy, viszont alacsony versenypozícióval rendelkeznek. Azzal is megpróbálják javítani a kereső rangsorolásukat, hogy tartalmukat könnyen navigálhatóvá, átolvashatóvá és emészthetővé teszik. Mindkét célkitűzés ténylegesen szükséges is a jó helyezéshez. Sokan viszont így is elhanyagolják a metaadatok jelentőségét, ami negatív hatással lehet a SEO-erőfeszítéseikre.

 A metaadatok a legegyszerűbb formában olyan adathalmazokra utalnak, melyek más adatokról nyújtanak releváns információkat számunkra. Ez tulajdonképpen egy összefoglaló lenne arról, mi is található a weboldalunkon. Ez megkönnyíti az ügyfeleink számára, hogy megtalálják és megértsék, miről is szól a honlapunk, és hogyan segíthet(ne) nekik. A metaadatokat gyakran keverik össze magukkal az adatokkal, de a két fogalom nem teljesen ugyanaz.

Az adatok olyan tények vagy számok, melyeket egy „kísérletből” vagy tanulmányból „adatgyűjtés” révén rögzítettek, míg a metaadatok azt írják le, hogyan kell az adatokat értelmezni, rendszerezni és megosztani.

Metaadatok: a konkrét értékmérő

Miért kell(ene) prioritásként kezelnünk a hatékony metaadat-kezelést? Amellett, hogy a felhasználók számára lehetővé teszi a weboldalunk megtalálását, a metaadatok fontos szerepet játszanak abban is, hogy konkrét értéket nyújtsanak a vállalkozásunknak. Lehetővé teszik a professzionális személyre szabást, marketingcsatornákon keresztüli adaptálásuk pedig elősegítik, hogy okosan személyre is szabjuk tartalmaink megfelelő átadását. Ha például egy Instagram-felhasználó a képalapú tartalmainkkal szemben a videós anyagainkat kedveli, az algoritmusok előnyben részesít(he)tik eleve a videoajánlásokat, hogy személyre szabott lejátszási listákat hozzanak létre az Instagram-csatornánkon.

A metaadatok kiváló adatkezelést biztosítanak, hogy segítsenek a tartalom rendszerezésében. Mivel alapvető információkat foglalnak össze, az adatok kategorizálásával és osztályozásával segíthetnek az üzleti tartalmaink rendszerezésében, hogy az itt fellelhető adatok ténylegesen könnyebben kezelhetők is legyenek. A metaadatok lehetővé teszik, hogy a keresőmotorokban könnyen megtaláljanak minket. Talán az egyik legvonzóbb ok a használatukra, hogy így a keresőmotorok képesek könnyedén megemészteni az adatainkat, így jobban is megértik, miről is szól céges küldetésünk. Közhely, de ma már egyetlen keresőmotor-optimalizálási stratégia sem lehet teljes jó minőségű metaadatok nélkül.

Miért fontosabbak a metaadatok, mint maguk az adatok

Gyakran halljuk azt a kérdést. Mi is az az adat? Mi valójában az információ? Mi is a különbség a kettő között? Számít ez egyáltalán ma már? Nézzük meg ezt egy kicsit közelebbről.

Az információt és az adatot gyakran felcserélve használják, de különböző dolgokat jelentenek. Elég furcsa ma látni, hogy ez a vita a céges szervezeteken belül ma különböző szinteken zajlik. Ez a különbség a hozzájuk kapcsolódó üzleti szerepek miatt számít(ana) igazán. Hiszen mind az üzleti, mind az informatikai területnek biztosítania kell(ene) a kiváló minőségű információforrások létrehozását és karbantartását.  Tény, az információ nem létezne adatok nélkül. Az adatokat viszont úgy „alakítjuk át” információvá, hogy mindig jelentést tulajdonítunk nekik.

Önmagában az adat értelmetlen, mivel nincs meghatározott kapcsolata semmivel. Ez azért fontos, mert ahhoz, hogy az adatok hasznosak is legyenek a az adott céges technológiában kevésbé jártas felhasználók számára is, először az adatokat információvá kell alakítani. Nem tesz szívességet az üzleti felhasználóknak, ha olvashatatlan számokat és karaktereket osztunk meg kontextus nélkül velük. Az adat lehet ugyanis akár  „8” és „127658” száma is.

Az adatokhoz mindig a metaadatok segítségével kapcsolódik egy jelentés. A metaadatok az adatokról szóló információk, melyek megmagyarázzák az adataink adott kontextusát. Így például a következők is lehetnek: „matematika jegy 5-ből” és „diákszám”. Az adatokat a metaadatokkal kombinálva viszont információt hozhatunk létre már: A 127658-as számú tanuló 5 darab 4-es érdemjegyet kapott matematikából.

 A metaadatok jelentősége

Az információ- és adatkezelés területén ezek az úgynevezett metaadat-diskurzusok különösen fontosak ahhoz, hogy mindenki egy közös cél érdekében dolgozzon. Az egyik kihívás az, hogy mind az üzleti, mind az informatikai szférának az adatokat információvá kell alakítania. Különböző készségekre és kompetenciákra van szükség ahhoz, hogy az egyiket az IT vagy a másikat az üzleti részleg el is végezze. A közös nyelv megkönnyíti a diskurzusokat. Pontosan emiatt érdemes egy kicsit mélyebbre ásni a metaadatok fogalmában. Nem véletlen, hogy a metaadatoknak sokféle típusa létezik, sőt különböző kategóriákba is sorolják őket.

A vállalkozás jellegétől függően mindenféle kategória mellett lehet(ne) érvelni. De mi itt két kategóriát szeretnénk kiemelni:

  • az üzleti
  • és a technikai metaadatokat.

Az üzleti metaadatok olyan információk, melyekre a céges felhasználóknak az adatok megértéséhez van szükségük. Ha egy számoszlopot látunk az Excelben, szükség van mindig egy leíró címre ahhoz, hogy megértsük, mit is jelentenek ezek az adatok. Ez a leíró cím, más néven az üzleti metaadatok egyik példája. A technikai metaadatok viszont olyan információk, melyekre a rendszereknek, fejlesztőknek és más technikai felhasználóknak van szükségük az adataik megértéséhez. Ilyen lehet például egy fizikai adatmodell, mely megmagyarázza, hogyan kell az adatokat strukturálni és olvasni.

A rendszereket nem igazán érdekli, hogy milyen nevet adtunk az adatokhoz, de az igen, hogy helyesen választottuk-e szét az értékeket pontosvesszővel vagy más elválasztójelekkel. Mind az üzleti, mind a technikai metaadatok kezelésére szükség van a kiváló minőségű információforrások létrehozásához és karbantartásához.

Metaadatok és keresőoptimalizálás

Megállapítottuk tehát, hogy a metaadatoknak számos különböző formája létezik, és hogy ezek mind segítenek az információk rendszerezésében mind a könnyű hozzáférés, mind a dokumentumkezelés érdekében. De hogyan működnek a metaadatok a SEO keretében? És hogyan segít abban, hogy a weboldalak jobban láthatóvá és elérhetővé váljanak a felhasználóink számára? A válasz magában a SEO-ban rejlik. Ez a webhelyeink láthatóságának és a keresőmotorok találati oldalain (SERP) elfoglalt helyezésének javítását jelenti.

A SEO lényegében a keresőmotorok rangsorolását befolyásoló különböző on-page és off-page tényezők optimalizálásával növeli a weboldalra irányuló organikus (nem fizetett) forgalmat. Az olyan keresőmotorok, mint a Google, a Bing és a Yahoo összetett algoritmusokat használnak a webhelyek és weboldalak relevanciájának és minőségének meghatározására a felhasználók keresési lekérdezéseire adott válaszként. A SEO kedvezőbbé teszi a webhelyünket így a keresőmotorok számára, és végső soron növeli annak esélyét, hogy a keresési eredményekben előkelőbb helyen jelenjen majd meg.

A SEO-technikáknak két fő típusa van: Az off-page SEO magában foglalja a weboldal hírnevének és tekintélyének építését magán a weboldalon kívüli tevékenységeken keresztül. Ide tartozik a jó hírű és releváns webhelyekről származó backlinkek megszerzése, a közösségi média marketing, az influencerek elérése és az online hírnévkezelés. Az on-page SEO főként magának a weboldalon található elemek, például a tartalom, a meta címkék, a fejlécek, a belső linkelés, az oldalszerkezet és az URL struktúra optimalizálására összpontosít. Ezáltal a weboldal felhasználóbarátabbá, kulcsszavakban gazdagabbá és a keresőmotorok számára könnyen érthetővé válik.

Több organikus látogatót szeretnél a weboldaladon?

Bízd ránk a keresőoptimalizálást A-tól Z-ig!
Minden SEO feladatot késlekedés nélkül, magas minőségben végzünk az InternetSolutions Kft.-nél a SEO audittól a stratégiakészítésen és tanácsadáson át a SEO tartalomfejlesztésig, akár AI támogatással. Írj egy üzenetet, és rövidesen felvesszük veled a kapcsolatot!

"*" a kötelező mezőket jelöli

Ez a mező az érvényesítéshez van és üresen kell hagyni.