Ha az Egyesült Államok és az EU megszigorítja az alacsony értékű áruk importjának behozatalát a területére, az Kínában üzletek csődjével és állások elvesztésével járhat, ám azok a kínaiak, akik a mezőgazdasági munkáról átálltak az olcsó áruk termelésére, nem akarnak visszamenni a „földet túrni”. Egy helyszíni riport betekintést nyújt a kínai e-kereskedelem másik oldalába.

Egy ipari parkban, amely a pekingi kormány támogatásával épült a Sárga-tengerrel határos Jiangsu tartományban egy mezőgazdasági terület közepén, Lej Cung-zsuj, egy fehérneműgyártó cég főnöke megmutatta vállalata „erotikusruha-kínálatát” a Reutes riporterének. Egy próbababán keresztül érzékeltette, milyen típusú árukat szállítanak az Egyesült Államokba kihasználva a vámmentes export lehetőségét.

Ennek tükrében nem meglepő, hogy az ipari park kínai neve Victoria Secret Townra fordítható, bár semmilyen hivatalos kapcsolata nincs az ismert amerikai márkával. A Nankingtól 300 kilométerre keletre található parkot részben azért hozták létre, hogy a betelepülő cégek kihasználhassák az alacsony értékű áruk vámmentes amerikai exportjának lehetőségét. A „de minimis” szabály célja, hogy megspóroljon a vásárlóknak némi papírmunkát, a vámhatóságnak meg egy hatalmas ellenőrzési feladatot. A 800 dollárnál nem drágább csomagok vámmentesen importálhatók, feltéve, hogy az importőr magánszemély. A történet folytatása más hírforrásokból is ismert: a nagy kínai elektronikus kereskedők, a Temu és a Shein rárepült ennek a lehetőségnek a kihasználására.

Tízezreket lökhetnek vissza a nincstelenségbe a vámszigorítások

Piactereiken összekötötték a kínai gyártókat az amerikai vásárlókkal, akik a vámot megspórolva juthatnak hozzá a Temun és a Sheinen kiszemelt áruhoz. A fogyasztói kereslet elterelését persze nem nézik jó szemmel az USA-ban, ezért már a még hatalmon lévő Biden-adminisztráció is elkezdte keresni a kiskapu bezárásának lehetőségét. Donald Trump, az új elnök várhatóan vehemensebben fogja folytatni ezt.

A másik oldalon azonban vállalkozások befektetését és munkavállalók megélhetését veszélyezteti az export lehetőségének korlátozása. Lej cége például, amely a Midnight Charm Garment Co. nevet viseli, termékei 70 százalékát az Egyesült Államokban értékesíti főként a Sheinen keresztül.

A Nomura becslése szerint 240 milliárd dollár értékű kínai export alapul a de miminis kihasználására. Ez hét százaléka az ázsiai ország kivitelének, és 1,3 százalékot jelent a GDP-jéből.  A befektetési bank elemzői szerint az alacsony hozzáadott értéket termelő, munkaintenzív iparágak kék galléros dolgozóinak állása kerül a legnagyobb veszélybe, ha az Egyesült Államok és az Európai Unió megszünteti a vámmentes export lehetőségét.

Teljesen az olcsó exportra épült a kínaiak sok üzlete

Lej 2006-ban indította vállalkozását rokonai segítségével. A tengerentúlra 2014-től kezdve exportál. Így próbálta elkerülni a Kínában öldöklővé vált árversenyt. Abban az évben emelte meg a de minimis határát az akkori washingtoni kormány 200-ról 800 dollárra. Ez az, ami lehetővé tette az export megduplázását.

A cégvezető beszámolója szerint barátai, a szomszédok és távoli rokonai is hasonló üzletekbe fogtak. Jelenleg vagy 1400 cég utazhat „erotikus fehérneműkben” csak Jiangsuban, amelyek százezer embernek adhatnak munkát. Ezek a számok nagyjából megfelelnek azoknak az adatoknak, amelyek a kínai hivatalos sajtóban olvashatók a fehérnemű üzlettel kapcsolatban.

A helyi hatóságok kezdetben a kommunista prüdéria jegyében ellenezték a „vulgáris” ízlést kiszolgáló szexi fehérneműk gyártását, ám végül belátták, hogy a pénznek nincs szaga, és állami támogatást is adtak az üzlethez. Ha másként nem az ipari park létrehozásával. Lej beszámolója szerint ma már a munkaerő képzésével és közvetlen támogatásokkal is segítik a cégeket. A cégvezetők szívesen üzemeltetik gyáraikat a parkon belül, ahol kulturáltabb körülmények között – például bemutatótermekben – tudják fogadni potenciális vásárlóikat. Az sem mellékes, hogy biztonságos és tiszta környezetben raktározhatják nyersanyagaikat és késztermékeiket.

Drágulás jöhet az amerikai piacon, és persze azon kívül is van világ

Lej szerint ha emelik a vámokat és esetleg más módon is akadályozzák az online kereskedelmet, akkor kénytelen lesz lenyelni, hogy cége kevesebb árut tud eladni az USA-ban. Az amerikai fogyasztóknak meg több kell fizetniük. Azon agyal, hogy raktárbázist nyit az USA-ban. Áttér a nagyobb tömegű áru olcsóbb – a légi helyett tengeri – szállítására.

Emellett új vásárlókat keres Latin-Amerikában, a Közel-Keleten és Ázsiában, ahol a kínai e-kereskedelmi óriások szintén jelen vannak. Ezzel nincs egyedül, mások is szét akarnak nézni a nagyvilágban azzal a felkiáltással, hogy a világ nyolcmilliárd lakójának csak tíz százaléka él az USA-ban és az EU-ban.

Nem érik be a hagyományos vidéki élettel a kínaiak

A Mindnight Charm egyik dolgozója, Csang Lan 7000 jüant (373 ezer forint) keres havonta. Ez az össszeg nagyjából annyi, amennyit a híres villanyautó-gyártó cégek összeszerelő munkásai kapnak. A közeli raktárban a 72 éves Csou 3000 jüant (160 ezer forint) kap a termékek csomagoló munkásként.

Csangnak azt jelenti a gyári munka, hogy nem kellett valamelyik nagyvárosba költöznie, hogy állást találjon. Csou nem sorvadozik otthon egész nap. Mindezek felett – ahogy az élete javán túl lévő szavaiból kidül – ez az élet jobb, mint egész nap a földön gürizni. „Az embereknek manapság könnyebb dolguk van” – mondta.