Az Egyesült Államokban betilthatják a TikTok működését január végétől, ha az online  platform nem talál magának kínai tulajdonosa helyett egy amerikait. Ám a kereskedők egyelőre kitartanak: a „rémisztő hír” a jelek szerint egyáltalán nem készteti menekülésre a portál shopjában értékesítőket. A TikTok piactere vajon mit kínálhat, amit más nem?

Sarah Potempa hajszobrász sztár, a Beachwaver vállalat tulajdonosa télapósapkával a fején tartotta meg nemrégiben egyik promóciós napját a TikTokon. Ahogy ő nevezi, „csomagolási show-kat” rendez egy héten többször is. Amikor a CNBC riportere beszélt vele, éppen a Beachwaver hajgöndörítő sütővasából csomagolt be jó párat hat-nyolc órán keresztül.

A hírportál tudósításából az is kiderült, hogy a nagyjából ezer TikTok-felhasználó, aki figyelte a műsort ezúttal azt is láthatta, hogy Potempa némi táncbemutatóval szakítja meg a promóciós műsort. Egyet fizet, kettőt kap: vásárlás közben szórakozhat is egy kicsit. Ezt kínálja a kínai közösség platform TikTok Shop online kereskedelmi szolgáltatása.

A boltot 2023 szeptemberében indította útjára a site, lehetővé téve, hogy a felhasználóik anélkül vásárolhassanak, hogy kilépnének az oldaláról. Az eltelt 15 hónapban a TikTok Shop az Amazon és más nagy e-kereskedelmi piacterek versenyképes alternatívájává vált mind az eladók, mint a vásárlók nézőpontjából.

Interaktív árkedvezményekkel operálnak az eladók

A kínai site-on áruló kiskereskedők jellemzően nagyvonalú kuponokat és néhány napos határidővel ingyenes házhoz szállítást kínálnak vásárlóiknak. Posztjaik hasonlóan jelennek meg mint a TikTok alkotói videói, általában a „For You” felsorolásba keverve. Potema show-jában a vevők versenyeznek azért, hogy 50 százalékos árkedvezménnyel juthassanak hozzá a Beachwaver termékeihez. Emellett az interaktivitást szolgálja, hogy a cégvezető asszony bemondja a nevüket, miközben a nekik szánt terméket éppen bedobozolja.

„Korábban sokan kérdezték, hogy az áru, amit látnak, megvehető-e az Amazonon is, ám mostanában már nem mennének sehová”

– mondta a CNBC riporterének Potempa. Cége 1,2 millió megrendelést köszönhet a TikTok-show-knak.

Az elmúlt nem egészen másfél évben, mióta elindult a TikTok Shop valódi e-kereskedelmi gépezetté vált – írta az ecommerceDB piackutató cég elemzésében. E vállalat szakértői szerint idén a tavalyi tört évben elért bruttó forgalmazási érték dupláját fogják besöpörni. Ez 50 milliárd dollárt jelent. Az Amazon 757 milliárdjától persze ez még nagyon messze van, de lépegetnek előre. A TikToknak az e-kereskedelem csak az egyik üzletága, ha tetszik, a „melléküzemága”.

TikTok titok: a görgetésbe kevert shoppingolás

Minden egyes alkalommal, amikor valaki görgeti a TikTok-videókat a sorban a Shop posztjai is megjelennek. Rengeteg pénz öltek abba, hogy ezek vásárlásra csábítsák az éppen arra járó felhasználókat – mondta Caila Schwartz, a Salesforce, a világ egyik legnagyobb CRM szoftvereket fejlesztő vállalatának kiskereskedelemért felelős vezetője.

Az amerikai kormány korábban arra kötelezte a ByteDance-t, a TikTok tulajdonosát, hogy 2025. január 19-éig találjon egyesült államokbeli tulajdonost a közösségi portálnak. Ha nem teszi, megtiltják az internetszolgáltatónak, hogy elérhetővé tegyék az oldalát. Donald Trump, aki január végétől az USA elnöke lesz, dönthet úgy, hogy nem hajtják végre ezt a határozatot. Mivel jó a viszonya a site-tal, ennek nagy esélye van.

A portál mindenesetre úgy működik, mintha nem fenyegetné a bezárás veszélye az USA-ban. A TikTok Shop üzemeltetéséhez rengeteg szakembert igazoltak le más cégek mellett az Amazontól is. A kereskedők nem akarják elhagyni a sajátos vásárlási élményt nyújtó piacteret. Ahogy Nico Le Bourgeois a TikTok Shop amerikai részlegének vezetője fogalmazott, üzleti filozófiájuk a következőképpen szól: Látja, kedveli, megveszi. Vagyis: nem pusztán vásárlásról van szó, hanem egy másfajta élményről. A TikTokon nem elsősorban árut keresgél a vásárló, hanem szórakozik, miközben vásárlási lehetőségek kerülnek elé. Ha megtetszik valami, akkor néhány kattintással meg is szerezheti azt magának.

Sikerült felkelteni az online kereskedők érdeklődését

A TikTok Shop volt az egyik legnagyobb érdeklődést vonzó téma az Amazon eladóknak tartott októberi New York-i konferenciáján. Az a szekció, amely arról szólt, hogyan lehet nagy forgalmat elérni a kínai online portál internetes boltjában, telt házas érdeklődés mellett tartotta meg ülését. A főelőadó, Rafay MH e-kereskedelmi szakértő, nem sajnálta a mézet a madzagról. Azzal kecsegtette a résztvevőket, hogy elárulja, hogy tudnának márkájuknak 8-10 millió dollár forgalmat generálni a TikTokon kevesebb, mint egy év alatt.

„Az Amazonnak rengeteg versenytársa van, a TikTok a lehetőség arra, hogy a webáruházak megragadják a szabadon nézelődő szemeket, és  ebből üzletet csináljanak”

– magyarázta az e-kereskedelmi szakértő. Az amerikai bezárási fenyegetés a boltosokat sem nagyon érdekli. Sokan közülük stúdiókat építettek, hogy azokban vezessék elő a közösségi site-ra szánt értékesítési bemutatóikat. Ahogy egy szakértő fogalmazott: bármi legyen is a TikTok Shoppal, a cégek egyelőre örömmel teszik zsebre, amit neki köszönhetően kerestek.