Nem csupán az induló webáruházak, hanem általában véve az online kereskedelemben dolgozó cégek számára is az egyik fő ellenségnek számít az amatőr, unalmas kommunikáció. Pedig felsorolni is sokáig tart, hogy milyen sokféle módjuk van az ügyfeleikkel folytatott kommunikáció frissen tartására.

Hosszabb-rövidebb listákat készíthetünk ezek felsorolásával, ám a javaslatokban fogunk találni egy közös üzenetet. Azt, hogy a webáruházaknak kommunikációban már az indulásnál magasra kell tenni mércét, amit azután később csak még feljebb emelhetünk.

A webáruházak sikeressége külső és belső tényezőktől függ. Az utóbbiakat három csoportba oszthatjuk: az alkalmazott marketingeszközök, az ügyfélszolgálat minősége és a dizájn. Amikor valaki létrehoz egy online boltot vagy megújít egy már működőt, akkor ezekből a szempontokból kell kiindulnia – derült ki Tóth Enikő és Szávai Norbert, a Shoprenter munkatársainak blogbejegyzéseiből.

Ha valaki megérkezik egy olyan weboldalra, amely amatőr felkészültséget sugall, az biztosan azt fogja gondolni, hogy a tulajdonosa is amatőr.

Ha a látogató azt látja, hogy a webshop oldalának kialakítása nem profi, akkor elkezd azon gondolkodni, hogy vajon más területen is ugyanilyen hanyag-e a tulajdonos. Ezért az első feladatok egyike, amikor valaki létrehoz egy webáruházat, hogy ügyel kinézetére. Arra hogy a dizájn azt sugallja: a tulajdonos profi. Ennek alapfeltétele, hogy a weboldal mindig az aktuális trendeknek megfelelően nézzen ki, magyarán folyamatosan fejlődjön.

Összegyűjtöttünk néhány olyan szempontot és kapaszkodót, amit érdemes a webábruházindítási folyamat során, de később is (a „már működő online boltság” alatt) időnként a rendszerre vetítve megvizsgálni.

  • Vevőközpontúság

A webáruházak látogatói egészen más utat járnak be az értékesítési tölcsér egyes szakaszaiban. Van, aki az igényfelismerés fázisában tart (érdeklődés), van, aki már a konkrét megoldást keresi a problémájára (szándék), van, aki megtalálta a megoldást, és vásárlási szándékkal érkezik az áruházba (vásárlás).

Az egyik legsúlyosabb hiba, amit az online kereskedők elkövethetnek, hogy csak a tudatos vásárlókra koncentrálnak. Arányuk ugyanis a vevők között mindössze egy-két százalék. A legjobb vevőfogási lehetőség általában abban rejlik, amikor a webáruház képes a szándék és az érdeklődés szakaszában lévő látogatókat is megfogni. (Itt egy jó példa arra, amikor a webáruház tudatosan figyel arra, hogy egyszerre képes legyen a különböző értékesítési szakaszban lévő látogatóit is kiszolgálni.)

  • Használhatóság

A használhatóság mutatja meg, hogy a felhasználók milyen gyorsan tudnak különféle feladatokat (navigáció, kosárba rakás, rendelés feladása) elvégezni egy weboldalon és később visszatérve milyen gyorsan tudják újra felvenni a fonalat, hányszor vétenek hibát. Kérdés az is, hogy ezek milyen súlyosak, és milyen könnyen lehet ezeket helyrehozni.

A látogatót végig kell vezetni a keresési és vásárlási folyamaton, úgy, hogy minél kevesebbszer akadjon meg az oldal böngészése közben. Soha ne legyen több lépés megtalálni egy adott terméket négy-öt kattintásnál!

  • Illeszkedés

A jó webáruházak az első pillanattól kezdve világos kategóriákat ajánlanak fel, ami elindítja a látogatót a vásárlási folyamatban. Emellett sugallja az adott webáruház pozicionálását is. Egy modern stílusú weboldalhoz például modern webshop dizájnt érdemes párosítani, míg egy klasszikus termékeket árulóhoz egy hagyományosabbat.

Ha az üzlet egy jól beazonosítható célcsoportnak szól, akkor a honlap megjelenésének igazodnia kell ehhez. A differenciálás nemek, életkor, társadalmi réteg, műveltség vagy aktuális trendek alapján is lehetséges. (Innen tetszés szerint választhatók erre jó, valóban a gyakorlatban is működő példák.)

  • Egyediség

Az egyediségnek köszönhetően válik egy webáruház jól felismerhetővé, és könnyen azonosíthatóvá.

A cél az, hogy a weboldal olyan színösszeállítással és felépítéssel álljon elő, hogyha kitakarnánk a mögötte álló e-kereskedő logóját, akkor is egyből azonosítani tudják a vásárlók.

  • Minőség

Egy webáruháznak minőséget kell sugároznia, ezzel sugallva a benne kínált termékek/szolgáltatások magas színvonalát. Ehhez nem elég egyszer létrehozni egy igényes weboldalt. Érdemes legalább kétévente felülvizsgálni, és megújítani. Így őrizheti meg aktualitását a felhasználók szemében.

  • Alkalmazkodóképesség

A responsive design azt jelenti, hogy egy weboldal hogyan alkalmazkodik az adott kijelző méretéhez, legyen szó mobiltelefonról, táblagépről vagy monitorról. Az ideális állapot az lenne, ha nem számítana, hogy a weboldalt éppen milyen eszközről nézik.

  • Gyorsaság

Webáruházas körökben közhely, hogy minden egyes másodperc késés az oldal betöltésénél hét százalékkal ronthatja a konverziót. A gyorsítás érdekében használjunk kevesebb öncélú grafikai elemet, akkora méretben töltsük fel a képeket, amekkora feltétlenül szükséges, próbáljuk minimalizálni a felhasznált külső JavaScriptek mennyiségét.

  • Arculatváltás

Egy több éve futó webáruház életében előbb-utóbb eljön az a pont, amikor fel kell frissíteni az arculatot. Ilyenkor érdemes átgondolni, hogy a webáruház valóban azt az érzést és élményt adja-e a vásárlóknak, amit a tulajdonosa szeretne.

Webáruház frissítése magában foglalhatja, a logó módosítását, a dizájn színeinek megváltoztatását és a kommunikációs stílus felfrissítését. Ügyelni kell arra, hogy a módosítás ne legyen olyan nagy, ami elidegeníti a visszatérő látogatókat.

  • Facebook-csoport

A közösségi médiában létrehozott csoportban nemcsak tapasztalatcserét folytathatnak a webshop ügyfelei, hanem a tulajdonos exkluzív tartalmakkal, különleges akciókkal lepheti meg a csoport tagjait. Ez ösztönözheti a vevőket arra, hogy belépjenek a csoportba.

  • Játékosság

Egy webáruház akkor maradhat emlékezetes a vásárló fejében, ha élményt nyújt a vásárlás során. Apró, de izgalmas dolog lehet egy teszt beillesztése, amelynek alapján személyre szólóan ajánlhat termékeket az online kereskedő. Érdemes túllépni a megszokott kuponkódos kampányokon. Bármilyen ötlet jó, ami felébresztheti a kalandvágyat az emberekben.

  • Marketing

A marketing egy kimeríthetetlen terület, ahol mindig lehet tesztelni egy új ötletet, egy új megoldást. Sosem lehet azt mondani, hogy „én már kimaxoltam a webáruházam marketingjét”.

  • Galéria

A termékkategóriákon túl létre lehet hozni egy külön Galéria menüpontot, ahol különféle módon szemléltethetők a termékek. Ezek ízelítőt adhatnak a termék gyártási folyamatából, vagy a vásárlók által küldött fotókból. (Íme egy jó példa: a “Kövess minket Instagramon!” blokkba beágyazták az Insa’ feedet.)

  • Terméktérkép

Újra és újra fel kell tenni a kérdést: mikor frissültek utoljára a termékek fotóik? Néhány új fénykép feldobja a termékoldalakat. Ezek készülhetnek új környezetben, új kontextusban. Bemutathatják a terméket használat közben is, vagy egy-egy részletét kiemelve. Érdemes kipróbálni az egyre népszerűbb 360 fokos képeket, hogy a vásárló minden irányból megnézhesse a portékát.

  • Versenyek

Akinek több évnyi munkája fekszik a webáruházában, az bátran elindulhat versenyeken. Sok ilyen lehetőség van, ahová bárki benevezhet a webáruházával, hogy felhívja magára a figyelmet. Ha sikerül díjat nyerni, azt a kereskedő kommunikálhatja a weboldán. Ezzel is erősítheti hitelességet, bizalmat építhet a látogatókban.(Valóban szép megoldás jelzi itt a fejlécében, hogy a portál már 21-szeres Ország Boltja győztes.)

Összefoglaló

Nem állítjuk, hogy a webáruházak indításához is jól használható kritériumok és a hozzájuk fűzött magyarázatok nem bővíthetők. Azt viszont igen, hogy a vevők és az ügyfelek azt a webáruházat, amely a felsorolt skillsetnek jól meg tud felelni, komolyan veszik. A többi a kínált áru és/vagy szolgáltatás, illetve az árazás kérdése.

20 webshop buktató
Ismerj meg 20 buktatót, amelyek a te vállalkozásodat is gátolhatják a növekedésben. Tanulj meg olyan megoldásokat, amelyekkel ezek könnyedén áthidalhatók!