Régi a mondás, de hasznos: a sikernek nem titka, hanem ára van. A siker kergetése közben gyakran kérünk és kapunk tanácsokat, néha összeakadunk a kéretlen kategóriával is, de alapvetően próbáljuk követni a bevált sémákat. Érdemes lehet azonban néha a sikertelenség okaival is foglalkozni, és annak konzekvenciáiból okulni. A dicsőség felé ezer út vezet, a bukásnak viszont néhány tipikus jellemzője van, ahogy azt Neufeld és Smedman szépen kibontják üzleti kiadványukban. Honnan érdemes tehát lelkes webáruház-tulajdonosként elindulni? Siker vagy sikertelenség?
A cikk ezúttal a szirének lágy énekének “bedőlve” megpróbál kísérletet tenni a siker ezer útjának leszűkítésére. Kiemelkedően fontos a bukásokból tanulni, de most a kiemelkedően eredményes emberek szokásai kerülnek terítékre. Egy olyan , 1989-es könyvből, ami felett már eljárhatott volna az idő, de alapigazságainak köszönhetően a még meg sem született generációknak is fog újat mutatni.
Szokásaink fogságában élünk. Ez annak ellenére is igaz, ha tudatosan befolyásoljuk annak alakulását. Rajtunk áll, hogy ez a kalitka egy kellemes skandináv fegyintézet vagy a legkeményebb dél-amerikai börtönök egyike lesz. Leéljük észrevétlenül az életünket, vagy alakítjuk saját sorsunkat, és megvalósítjuk álmainkat. “A kiemelkedően eredményes emberek 7 szokása” jegyet kínál arra a vonatra, amely álmaink megállója felé robog. Jöjjön tehát egy kis motivációs turmix a hétköznapok forgatába!
Légy proaktív, vagy hagyd inkább az egészet
A fejezet lényegében rávilágít arra, hogy a körülmények okolása teljes zsákutca. Gondoljunk csak a Cápák között show-műsorra. Amikor “magyarázni kell a bizonyítványt”, előjön a Covid19, a rossz gazdasági helyzet, az erős konkurencia, és még ki tudja, mi minden.
Egy webáruház tulajdonosaként persze könnyen viccel az ember, ha a koronavírus járvány egyik, nem várt következményekén megnövekedett e-kereskedelmi időszakokra gondol. De ezen a területen is akad kihívás. A magyar társadalomban sajnos jól ismert a tanult tehetetlenség, de: ezt a luxust mi nem engedhetjük meg! Nincs akadály, csak megoldandó feladatok.
A célok kijelölése
Az előző résszel kéz a kézben jár a jövőkép pontos kidolgozása. Hiszen, ha nem tudjuk, hova szeretnénk eljutni, a körülmények áldozatai leszünk, és az már messze esik egy proaktív attitűdtől. Arnold Schwarzenegger egy sikeres karrierrel a háta mögött is pontosan érti, mit jelent az, ha nem sodródunk az árral, és tűpontosan határozzuk meg jövőnket, amiért aztán rendületlenül dolgozhatunk.
Biztosan tudod, hogy egy külföldi piacra szeretnél megérkezni például, vagy lesz, ami lesz alapon alakulnak a webáruházad dolgai?
Kezdjük azzal, ami igazán fontos
A prioritási lista kulcsszereplő, hiszen egyrészt már tudatában vagyunk annak, hogy önmagunkat alakító entitásokként éljük életünket. Másrészt akkurátus a jövőképünk, viszont lépéseket még nem tettünk. Melyik lépéssel érdemes kezdeni? A vállalkozók világában nem ritka, hogy olyan dolgokkal pepecselünk, amik lehet, hogy rendelkeznek jelentőséggel, de halasztódik velük a termelő munka. Nem probléma, ha a betűméretek világában elveszünk, és a legjobb kiválasztása a cél, de nem ettől robban be a motorban a szikra. Webshop esetén induláskor legyen tiszta először a piac, a termék, a jogi környezet, a logisztika, stb., aztán meglátjuk az apróbb részleteket.
A fejezet kínál egy mátrixot is a feladatok besorolása érdekében. A szakma ezt Eisenhower-mátrixként ismeri, ami csak egy lehetséges megoldás a sok alternatíva közül. Ennek ellenére, ha egy ilyen menedzsment szisztémát keresünk, ez megteszi majd a hatását.
A győztes mindent visz?
A könyvet olvasva ennél a résznél érkeztem el ahhoz a ponthoz, ahol személy szerint szükségem lenne egy komoly önreflexióra. Mint nagyon sokakat, valószínűleg bennünket is a versengés szellemében nevelt a környezetünk. Nem a minden másodpercben haptákban állásra gondolok, hanem általánosságban arra, hogy okosabbnak és ügyesebbnek kell lennünk, ha másokkal szemben boldogulni szeretnék.
Az egész nyugati kultúrkör ennek a szellemében keresi boldogulását. Többek között az évtizedeken átnyúló “Vissza a jövőbe” tömegkultúrális remekműnek is itt van valahol a fókusza. Sikeres akarsz lenni? Néha el kell taposni a másikat. Létezik itt kompromisszum, vagy Biff Tannent feltétlenül le kell ütni? Stephen R. Covey nem győzi sulykolni, hogy csak a mindenki számára előnyös megoldások vihetnek előre. De most tényleg?
Az én nézőpontom szerint például a nemzetek csak akkor lehetnek sikeresek az erőforrásokért folytatott harcban, ha jobbak, mint mások. Ez alapvetően egy szűkösségben gondolkodó szemlélet a könyv szerint, pedig bőségben is lehetséges a megközelítés. Ez persze zárójelbe tehető valamennyire akkor, ha eszünkbe jut szemléltetésül, hogy körülbelül két Föld bolygó erőforrásaira lenne jelenleg szükségünk ahhoz, ha a világon mindenki egy átlag magyar szintjén szeretne élni.
Talán a két szemlélet kombinációja lehet a siker titka. Win-win helyzetek kialakításához azonban biztosan szükség van a másik fél megértésére. Nézőpontjának a megértése a meccs egyik fele, a másik viszont a saját érdekeink bátor képviselete. A kettő összeegyeztetésével, ha működik, virágzó kapcsolatokra tehetünk szert.
Mi kell a nőnek?
Az olvasmány természetesen nem a nők meghódítására helyezi a hangsúlyt, viszont udvarlás esetén is alkalmazható az 5. fejezet tanulsága. Bár a férfiaknak számos elképzelése van, hogy lehet egy nőt levenni a lábáról, a figyelem az, amire leginkább szükségük van pszichológiai tanulmányok alapján.
Ez persze nem olyan egyszerű, hiszen, amikor azt hisszük, hogy figyelünk, valójában csak önmagunkat keressük a sorok között. A másik mondandóját értékeljük, tanácsokat adunk és olyan kérdéseket teszünk fel, ami tulajdonképp a mi szemléletmódunkból származik. Próbáljunk őszintén fordulni a másik felé, megismételni mondandóját, megérteni érzéseit! Nem lesz könnyű forduló, hiszen ez nem olyan egzakt, mint beállítani egy hirdetést. Valószínűleg alapból is bukásra van ítélve egy kísérlet, ha fordulóként kezeljük. Nehéz ügy.
Kell egy csapat!
A fejezet a szinergia jelentőségére hívja fel a figyelmet. Labdarúgó analógiával élve: egyszer Dárdai Pál többé-kevésbé azt mondta, hogy egyedül csak éhen halni lehet. Kell a csapat, ha kell a siker – és ehhez kellenek a különböző meglátások. Amit én nem látok, egy friss szem néha azonnal észrevesz.
Érdeklődjünk az alternatív meglátások iránt, és értékeljük a különbözőséget! Csináljunk szokást abból, hogy szinte kényszeresen feszegetjük a saját értelmezési keretünk határait! Sajnos ez az a terület, ahol, ha nem figyelünk, viselkedésmódunk észrevétlenül csapdába ejt, és kizárólag a saját buborékunk szerinti válaszokat fogjuk meghallani.
Élezd meg a fűrészt!
Életünkben és vállalkozásunkban valószínűleg az egyik legnagyobb értéket mi képviseljük. A siker érdekében kulcsfontosságú tehát, hogy foglalkozzunk magunkkal. Ez nem feltétlenül jelenti a kényszeres fejlődés nyomasztó érzését, hiszen a karbantartás ugyanolyan fontos. Négy területet emel ki a szerző, ahol dolgunk lesz: fizikai, értelmi, szellemi és közösségi.
- A fizikai sík az ép testben ép lélek gondolatát erősíti. Rendszeres mozgás, hidratálás (elsősorban vízzel, és nem tüskével), elégséges alvás, egészséges étkezés, amik a szokások listáját meghatározzák. Iránytű esetén egy podcast adását javaslom, amivel akár a 100 éves kor is megcélozható.
- Az értelem szintjén a hangsúly már inkább a rendszeres olvasáson, íráson és tanuláson van.
- Szellemi, vagy inkább spirituális szinten az elcsendesedésé a főszerep: önreflexió, hála, meditáció és elmélkedés.
- Közösségi lényként a szociális kapcsolataink ápolásának szükségességét pedig nem is kell ecsetelni. Barátainkkal való időtöltés, programok szervezése, mérgező kapcsolatokból való kilépés: mind-mind egy potenciálisan teljes ember képét festik le.
Összegzés
Észrevétlenül ugyan, de szokásaink mindent determinálnak életünkben. Sokszor nehéz tetten érni egy olyat, ami káros. Sokszor pontosan tudjuk, hogy mire lenne szükségünk, de nem tudjuk rávenni magunkat. Ezek közül, ha néhányat megpróbálunk beépíteni mindennapjainkba, garantáltan javulni fognak eredményeink. Ha nem is megy elsőre a kalóriaégetés embert próbáló feladata, de legalább tartsuk karban a tudásunkat az e-kereskedelem dinamikusan változó világában, és olvassuk rendszeresen a Kosárérték hasábjait