Arnold Schwarzenegger egy kis Graz melletti stájer faluból ment világgá és végül három területen is maradandót alkotott. Vajon hogyan csinálta, el lehet-e tőle tanulni a siker receptjét? És miért lehet ez érdekes pont most a magyar e-kereskedők számára? Életrajzi ihletésű hogyan csináld könyvéből megtanulhatjuk hogyan tehetjük magunkat hasznossá, ha követjük az „élet hét szabályát”. Könyvismertető sorozatunk új tétele következik.

Miért pont Arnold Schwarzenegger?

Miután 2011-ben Arnold Schwarzenegger padlót fogott és próbálta összeszedni, illetve újra megtalálni önmagát, egyre több helyre kezdték el hívni előadni, hogy beszéljen életéről és sikereinek titkairól. Kevés olyan ember van ugyanis még Amerikában is, aki három különböző területen csinált volna olyan karriert, amilyenről mások csak álmodoznak. Schwarzenegger a testépítésben, Hollywoodban és a politikában is maradandót hozott létre.

Nem csak, hogy ő volt az első igazán világhírű Mr. Universe, de közben aktívan részt vett a sportág megteremtésében és nemzetközi elismertségének kivívásában. Schwarzenegger érkeztéig az erőművészeket legfeljebb cirkuszokban mutogatták. Mára viszont a szép, egészséges és kisportolt test olyan státuszszimbólummá vált, amit nehezebb megszerezni, mint bármit, ami pénzen megvehető (például egy luxusautó, egy álomvilla, drága ruhák vagy ékszerek).

Schwarzenegger Terminátorként bevonult a filmtörténetbe és a ’80-as évek akcióhőseként világsztár lett belőle.  Végül Kalifornia 38. kormányzójaként két cikluson keresztül szolgálta a választópolgárokat a 2000-es években. Konzervatív politikusként unortodox módon a szekértáborokon átívelő módon képes volt demokratákkal is együtt dolgozni. Ezzel példát teremtett a konszenzuskereső politika gyakorlatára egy azóta messzemenően megosztott Amerikában. A könyv azt írja le, hogy milyen életszemlélet és értékek tették lehetővé, hogy elérje ezeket a sikereket.

Miért pont ezzel a könyvvel folytatjuk recenzió sorozatunkat?

Miért? Egyrészt mert imádom az életrajzi ihletésű könyveket, rendszeresen olvasok ilyeneket és másoknak is ajánlani szoktam őket (például Karikó Katalin tavaly megjelent önéletrajzi könyvéről itt írtam). Hiszek abban, hogy a sikeres emberek élete példamutató lehet mások számára, megküzdési stratégiáikból ihletet meríthetnek és kitartást nyerhetnek. Másrészt, mert azt gondolom a magyar e-kereskedők számára pont ilyen „hogyan csináld” típusú, a komfortzónán kívül mozgató könyvekre van szükség a megújuláshoz, mint Schwarzeneggeré.

Csak tudatos tervezéssel és önfejlesztéssel lehetünk sikeresek a mostani hektikus időkben, amikor húsz év töretlen piaci növekedés után stagnálásban van az ágazat és komoly présbe került a külföldi (kínai és kelet-európai) versenytársak miatt.

Végül pedig: azért választottam Schwarzenegger könyvét, mert osztrák származása miatt talán ő áll hozzánk a legközelebb az amerikai ikonok közül. 1947-ben született egy kis stájer faluban, ahol az emberekre, így szüleire is a kelet-európai történelemszemlélet és értékkészlet, a (világháborús) vesztesek világának kishitűsége volt jellemző. Innen indult el és lett sikeres a világ egyik leginkább versengés központú piacán, Amerikában.

Mit tanulhatunk Schwarzeneggertől?

Bár a könyv életrajzi ihletésű, de aki önéletrajzot vár, csalódni fog – nekik nem is ajánlom az elolvasását. Ez a könyv egy tipikus amerikai használati útmutató az élethez, amihez jól megtervezett módon adagolja a szerző a saját életrajzi történeteit, mint példákat.

A könyv hét szabályban foglalja össze a siker titkát. A mágikus hetes szám használata titkon megerősíti, hogy Schwarzenegger egy mesebeli hős, aki egymaga indult neki a világnak, hogy az Óperenciás tengeren is túl szerencsét próbáljon. Végül a próbatételek részeként és a megszerzett tapasztalatok révén magából a szegénylegényből lett király – mind képletesen a testépítésben vagy Hollywoodban, mind kevésbé átvitt értelemben, amikor Kalifornia kormányzójává választották. A hét szabályt pedig egyetlen elv foglalja keretbe, ahogy Schwarzenegger írja (14. oldal): „Tedd magad hasznossá – ezt a címet adtam a könyvnek, mert ez a legjobb tanács, amit apámtól kaptam” (kiemelés az eredetiben). Nézzük meg röviden ezt a hét szabályt.

1.    Legyen tiszta jövőképed!

Schwarzenegger kiindulópontja: „Fontos, hogy tisztán lássuk a jövőnket. Fontos, hogy tiszta képünk legyen arról, milyen életet szeretnénk, és tervet kovácsoljunk a céljaink elérésére” (19. oldal) A hét elv ennek a jövőképnek a valóra váltásában segít. Persze az elején nehéz tiszta jövőképpel indulni, erre két megoldás van: vagy kicsiben kezdünk és apránként építkezünk, amíg ki nem rajzolódik az összkép, vagy egy elnagyolt céllal indulunk és aztán apránként fókuszálunk, amíg ki nem tisztul a kép. Schwarzenegger ez utóbbit választotta, először csak azt tudta, hogy el akar jutni Amerikába, majd ehhez jött eszközként a testépítés és a többi.

A túl részletes jövőkép komplikálttá válhat és kicsúszhat a kezünkből az irányítás. Egy gyerekkori szenvedély, egy munkahelyváltás, környezetváltozás vagy egy hobbi, amit végül megélhetésnek választunk, mind közelebb vihet a tiszta jövőképhez. A lényeg, hogy legyen jövőképünk és ne céltalanul sodródjunk az életben. Legyen jövőképünk azért is, hogy tudjuk milyen lehetőségekre mondjunk nemet – azokra, amik nem visznek előre a saját célunk megvalósításában.

Ha egyelőre nem tudjuk mi lenne jó cél számunkra, akkor adjunk magunknak teret és időt, amikor ezen gondolkodunk, akár minden nap. Erre kiváló lehetőség például a gyaloglás – ez az egyik kedvenc részem a könyvben, talán azért, mert én is imádok gyalogolni és közben gondolkodni az élet dolgain.

2.    Gondolkodj nagyban!

„Ha beéred egy kisebb céllal, a nagy automatikusan elérhetetlenné válik a számodra – részben azért, mert már nem leszel elég motivált ahhoz, hogy beleadj mindent, és azokra az apró részletekre fókuszálj, amik megkülönböztetik a kiválóságot az „elég jó”-tól” – (61. oldal).

Meggyőződésem, hogy a magyar vállalkozók egyik legnagyobb ellensége a kishitűség, a komfortzóna kényelme és az „elég jó” elfogadása. Mivel ez a második pont még csak a célkijelölésről szól, itt érdemes átlépni a saját árnyékunkat és nem hallgatni a károgókra vagy a kritikus hangokra. Vagy egyszerűen motivációt meríteni belőlük, ahogy Schwarzenegger is tette, amikor a testépítés csúcsán fejébe vette, színész lesz, amiért rendszeresen kinevették.

3.    Dolgozd ki a beled!

„Ha van cáfolhatatlan igazság a világon, akkor az az, hogy a befektetett munkát nem lehet kikerülni” (79. oldal) Amikor először kezembe fogtam a könyvet és azon gondolkodtam megvegyem-e, elolvasva a borító hátoldalán levő szöveget, majd a tartalomjegyzéket, ez a fejezetcím ragadt meg leginkább. Ebből tudtam, hogy Schwarzenegger komolyan gondolta ezt a könyvet és nem praktikus tippek-trükkök lesznek benne arra, hogyan lehet megúszni a kemény melót okosan.

Persze ez nem jelenti azt sem, hogy a kemény munkával elkerülhető lenne a kudarc vagy a bukás – hanem inkább azt, hogy csak utóbbiakból tanul az ember, ezek részei a célhoz vezető útnak. Ahhoz, hogy fel tudjunk állni egy-egy bukás után, kellenek a kemény munka árán szerzett tapasztalatok, a produktív fájdalmak, amik a növekedés alapját jelentik.

Ebben a részben sokat ír Schwarzenegger az időbeosztásról és arról a kifogásról, hogy nincs elég időnk a céljaink megvalósításához, ezeket a részletes tanácsokat meghagyom azoknak, akik úgy döntenek, elolvassák a könyvet. Röviden:

„Nyomd ki a tévét. Vágd ki a kütyüket az ablakon. Sorold az ürügyeket azoknak, akiket érdekel. És láss munkához.” – (108. oldal)

4.    Eladni, eladni, eladni!

„Ha el szeretnél adni valamit, és azt akarod, hogy nőjön a vállalkozásod – legyen az akár egy ismeretlen sportág –, beszélned kell róla az embereknek. Kommunikálnod és reklámoznod kell, hogy mások is tudjanak a létezéséről. Tudniuk kell, miről szól ez az egész, és hogy miért lehet fontos a számukra. Más szóval: el kell adnod a dolgot.” (113. oldal). Kevesebb részt tudok a könyvben, ami ennyire könnyen adaptálható lenne az e-kereskedők életére. Schwarzenegger már a storytelling, mint marketing eszköz (újra) feltalálása előtt történetekben adta el magát és az ötleteit.

Tehát nem elég, ha te tudod az álmod, „tudnod kell hogyan add el, és kinek” (114. oldal). Mindez – bár nem így írja a szerző – a 3F-fel kezdődik: family, friends and fools. E-kereskedelmi példánknál maradva először a családodnak, barátaidnak és a hozzád hasonló bolondoknak kell tudnod eladni a víziódat, hogy „támogassák a tervedet, vagy legalábbis ne ellenezzék”. (117. oldal) Ezt követően pedig meg kell ismerned az ügyfeleidet, akik meghozzák a döntést a végén (kosárba rakják a terméked és kifizetik), nekik kell tudnod elmagyarázni miért járnak jól ők azzal, amit te csinálsz.

5.    Válts nézőpontot!

„Ne panaszkodj egy helyzet miatt, ha nem tudod megoldani” (145. oldal) A problémák minden előrejutás velejárói, ezekből érdemes tanulni, megkeresni hogyan tudjuk megoldani őket és megtanulni elfogadni őket, ha ez nem lehetséges. Vagyis Assisi Szent Ferenc imájának szavaival élve: „Uram, adj türelmet, Hogy elfogadjam amin nem tudok változtatni, Adj bátorságot, hogy megváltoztassam, Amit lehet, és adj bölcsességet, Hogy a kettő között különbséget tudjak tenni.”

Schwarzenegger szerint a megváltoztathatatlan dolgok miatti panaszkodás felesleges negatív energiákat szabadít fel és elfecsérli az amúgy hasznos időt. Ebben a fejezetben hosszan ír a szerző a kudarc megéléséről. Plusz annak fontosságáról a tapasztalatszerzésben – avagy többet tanulunk a kudarcainkból, mint a sikereinkből. De ide tartozik a buta szabályok megkérdőjelezése is.

Ha valamivel Schwarzenegger feldühíthető, akkor a saját bevallása szerint, az a következő hét szó:

„Márpedig ezt mindig is így szokták csinálni” – (163. oldal).

Szóval, ha valamit valahogyan szokás csinálni, az nem jelenti azt, hogy nekünk is pont ugyanúgy kellene.

6.    Csukd be a szád, nyisd ki az elméd!

Talán furcsa lesz ez a credo egy testépítőtől, de Schwarzenegger azt mondja egy fiatalkori mentorára utalva, hogy „az agyunk edzése legalább annyira fontos, mint a testünké. Arra tanított, hogy ne csak sikerre, pénzre, hírnévre, izmokra vágyjunk. Hanem tudásra is.” (175. oldal) Ehhez jól kell tudni kérdezni és figyelni másokra, avagy türelem, alázat és kíváncsiság nélkül nincs tanulás. Végül az így szerzett tudást a jó cél szolgálatába kell állítani.

7.    Törd össze a tükreidet!

„Sosem hittem, hogy én csináltam meg saját magam. Azt igen, hogy megtestesítem a valóra vált amerikai álmot. Azt igen, hogy ezt bárki más is megteheti. Máig hiszek ebben, de szerintem ez éppenséggel a self-made man ellentétjévé tesz” – (205. oldal, kiemelés az eredetiben).

Vagyis Schwarzenegger azért lett az, aki, mert fontos emberek vették körül, a szülei, mentorai, edzőtársai, színész kollégái vagy munkatársai. Nem lehet egyedül, önerőből érvényesülni, a sikerhez mások is kellenek. Emiatt fontos felelősség, hogy segítsünk másoknak, ha sikeressé váltunk, avagy „visszaküldeni a liftet, hogy ők is feljöhessenek”. (207. oldal) Végeredményben ez motiválta ennek a könyvnek a megírását is, Schwarzenegger életcélja ma már segíteni másoknak és így jobb hellyé tenni a világot.

Egy ágazat vagy terület felemelkedését (mint amilyen az e-kereskedelem) az teremti meg, ha az abban sikeres emberek segítenek másoknak is sikeressé válni. Erre utal a fejezet címe is: törjük össze a tükreinket és kevésbé magunkra figyeljünk, ne legyünk annyira énközpontúak, inkább másoknak segítsünk.

„Segíteni akarsz magadon? Segíts másokon! Tanuld meg, hogy mindig ebből indulj ki, mert így válhatsz önmagad leghasznosabb változatává – és teheted a legtöbbet a családodért, a barátaidért, a közösségedért, a hazádért. Az egész világért” – (228. oldal)

Így a végére érve mindössze annyi maradt hátra, hogy arról írjak, én kinek ajánlanám ezt a könyvet. Érzésem szerint elsősorban a kezdő, újrakezdő e-kereskedők lehetnek a fő célcsoport, ha az e-kereskedelem a fókusz. Tágabb értelemben a karrier előtt állók és a karrierváltók számára lehet különösen inspiratív a könyv – bár a 17 éves fiamat egyelőre nem tudtam meggyőzni róla, hogy olvassa el, még úgy sem, hogy pár éve intenzíven elkezdett testépíteni. Végül azoknak is hasznos olvasmány, akik úgy érzik jó irányba tartanak, mivel olyan szisztematikus rendszert nyújt, amivel sikeresen jelölhetünk ki életre szóló célokat és maradhatunk meg azok mentén, amíg meg nem valósítjuk őket. Aztán pedig megfelelő motivációt nyújt arra is, hogy segítsünk másoknak is eljutni a csúcsra.

A könyv adatai:

Szerző, Cím: Arnold Schwarzenegger: Tedd magad hasznossá – Az élet hét szabálya
Kiadó, Kiadási év: Libri Könyvkiadó Kft.; 2024
Oldalak száma: 233; Fordító: Babits Péter

A könyv ismertetését a Libri támogatta. A könyv megvásárolható itt is