Bemutatunk egy újabb fontos Google beállítást, amely szükséges az összes weboldal esetén ahhoz, hogy minden analitikai és hirdetéshez gyűjtött felhasználói adatgyűjtés akadály nélkül mérhető legyen.

Mi is a Consent Mode (hozzájárulás mód)?

A Consent mód elsősorban további jelzések gyűjtését jelenti azoktól a felhasználóktól, akik nem adták hozzájárulásukat személyes adataikhoz vagy a böngésző tárhelyéhez adatgyűjtés céljából. A Google ezeket a jeleket használja fel a konverziók (Google Ads, Floodlight stb.) és a látogatók viselkedésének (Google Analytics 4) modellezésére .

Az analitikai és hirdetési események gyűjtésének ez a módszere a beleegyezés nélküli felhasználóktól a böngésző tárhelyéhez való hozzáférés elkerülésének logikáján alapul. Ily módon a személyes adatokat (például online azonosítókat) tartalmazó sütikhez nem férnek hozzá a Google szolgáltatásai, helyette véletlenszerű, generált azonosítókat használnak.

A beleegyezés nélküli adatok nem jelennek meg közvetlenül a Google jelentéseiben – ehelyett egy modellezési folyamaton mennek keresztül, amelynek során úgy alakítják át, hogy úgy nézzenek ki, mint a valódiak (a beleegyező felhasználóktól gyűjtött adatok alapján).

Mik az újdonságok?

A V2-ben az eredeti hozzájárulási mód azonosítói ( ad_storage a hirdetési cookie-k és analytics_storage az elemzési cookie-k esetében) két további jelzéssel egészülnek ki:

  • ad_user_data: hozzájárul-e a felhasználó ahhoz, hogy személyes adatait hirdetési célokra felhasználják?
  • ad_personalization: hozzájárul-e a felhasználó ahhoz, hogy adatait remarketing céljára felhasználják?

Táblázatba foglalva:

Hozzájárulás mód Leírás
ad_storage Lehetővé teszi a reklámozással kapcsolatos tárolást, például cookie-kat (web) vagy eszközazonosítókat (alkalmazás).
ad_user_data Hozzájárulás megadása a felhasználói adatoknak a Google számára online hirdetési célokra történő küldéséhez.
ad_personalization Személyre szabott hirdetésekhez való hozzájárulás beállítása.
analitics_storage Lehetővé teszi a tárolást, például sütiket (web) vagy eszközazonosítókat (alkalmazások), amelyek az analitikához kapcsolódnak, például a látogatás időtartamához.

Az ad_storage és az analytics_storage módokkal eltérően ezek a jelzők nincsenek funkcionális hatással arra, hogy a címkék hogyan viselkednek magán a webhelyen. Ezek további paraméterek, amelyeket a jelzésekkel együtt küldenek el a Google-szolgáltatásoknak, és arra szolgálnak, hogy utasítsák ezeket a szolgáltatásokat a felhasználói adatok hirdetési célú felhasználására vonatkozóan.

Tehát az ad_storage és analytics_storage az adatok minősítői az (mivel szabályozzák, hogy mely azonosítók kerüljenek elküldésre a hívásokkal) ad_user_data és az ad_personalization a Google-szolgáltatások lefelé irányuló utasításai az adatok feldolgozására vonatkozóan.

Keretes kiemelés

A hozzájárulási mód további, fejlettebb beállításokkal is rendelkezik, mint például az ads_data_redaction, amely megakadályozza a kattintás azonosítók vagy a harmadik féltől származó sütik átadását a hirdetési folyamokon. Ezenkívül vannak olyan beállítások allow_ad_personalization_signals, amelyek azt is szabályozzák, hogy a Google hirdetési szolgáltatásai milyen típusú adatokhoz férhetnek hozzá. Amennyiben ütközés van a beállítások és a consent mód között , akkor a „legszigorúbb” beállítás nyer az adatvédelem javára.

Basic és Advanced mód

Kétfajta hozzájárulási módot különböztetünk meg: Basic és Advanced megvalósítás. Mindkét esetben az alábbi módú kezelési módokat kell tudni jóvahagynia vagy elutasítania a felhasználónak:

  • Basic mód

Az alapszintű hozzájárulás mód azt jelenti, hogy a hozzájárulási mód aktív az oldalon (vagy alkalmazásban), de a Google TAG-ek nem tölthetnek be és nem gyűjthetnek adatokat a hozzájárulás megadásáig.

  • Advanced mód

Technikailag ez nem újkeletű lehetőség. A fejlett beleegyezési mód az általunk ismert beleegyezési mód (és ahogy a Google szeretné, ha használnánk). Ez azt jelenti, hogy olyan felhasználóktól gyűjtünk adatokat, akik nem adták meg a hozzájárulást. (Azaz a hozzájárulás módban is megkapják a Google TAG-ek a hozzájárulást, majd a felhasználó kinyilatkoztatása után tiltásra kerülnek – ha szükséges.)

  • Advanced vs Basic mód összehasonlítása

Advanced mód Basic mód
Tag behavior GTM TAG lefut a felhasználói döntés előtt

A TAG-ek letiltják a sütiket, amennyiben a hozzájárulás elutasításra kerül felhasználó által

Google TAG-ek nem futnak le a hozzájárulás döntésig
Viselkedés modellezés GA4-ben Igen Nem
Konverziós modellezés GA4-ben Igen Igen*
Konverziós modellezés GA4-ben Igen Igen*

* Amennyiben a TAG-ek a hozzájárulási döntések miatt blokkolva vannak, nem gyűjtenek adatokat, és a konverziós modellezés az Ads-ban egy általános modell alapján történik. A modellek olyan jellemzőket használnak, mint a böngésző típusa, a konverziós művelet típusa, a napszak és más magas szintű, nem azonosítható változók.

Lehetséges megvalósítási módok

Nincs beleegyezési mód: Az oldalon egyáltalán nincs engedélyezési mód. A Google szolgáltatásaihoz gyűjtött összes adatról feltételezzük, hogy a felhasználó beleegyezését adta. (nem javasolt)

Alapszintű beleegyezési mód: A Hozzájárulási mód implementálódott, de az adatok gyűjtése csak akkor történik, ha a felhasználó hozzájárulását adja. (javasolt)

Speciális beleegyezési mód: A Hozzájárulási mód megvalósult, és a felhasználóktól akkor gyűjt adatokat, ha megadják a hozzájárulást. És akkor is, ha megtagadják a hozzájárulást.

Használnom kell a beleegyezési módot 2024-ben?

Talán…, különösen akkor, ha weboldal az Európai Gazdasági Térségben működik, vagy a webhely látogatói érintettek az Európai Gazdasági Térségben.

2024 márciusában valószínűleg be kell vezetnie az alapvető hozzájárulási módot az összes Google TAG esetén. Ez még akkor sem feltétlenül rossz dolog, ha további címkézési és  fejlesztési erőforrásokat igényel. Mivel csak azoktól a felhasználóktól gyűjtünk adatokat [ugye, így van?!], akik beleegyeztek ebbe, az Alapvető hozzájárulási mód egyszerűen azt jelenti, hogy ezeket a jóváhagyott módokat (információkat) jelezzük a Google szolgáltatásai felé.

Amennyiben a Google hirdetési szolgáltatásait használja a weboldal (akár közvetlenül, akár a Google Analytics 4-en keresztül), előfordulhat, hogy a beleegyezési mód kötelező az alábbi esetekben:

  • Amennyiben belső felhasználói adatgyűjtés vagy a Google Ads szolgáltatásban user_id kerül átadásra, vagy konverziókat adunk át Google Analytics 4 szolgáltatásból a Google Ads szolgáltatás felé, akkor be kell állítani a Hozzájárulási módot, és be kell állítani a ad_user_data jelzőt.
  • Amennyiben adatokat gyűjtünk a Google hirdetési szolgáltatásaival végzett remarketing célra, be kell állítani a Hozzájárulás módot, és be kell állítani a ad_personalization jelzőt.

Jelenlegi ismeretek alapján, a konverzió követéshez nincs szükség Hozzájárulási módra, és anélkül is jól kell működnie. Azonban természetesen elvész néhány konverzió modellezési előny, ha nem kerül bevezetésre a beleegyezési mód.

Mi a teendő, ha a Hozzájárulási módot nem kapcsoltam még be?

Ez még mindig tisztázatlan.

Valószínű, hogy a közönségépítés és a remarketing képességei megbénulnak, ha nem lesz teljesen letiltva.

Hasonlóképpen, a Google Analytics 4 és a Google Ads szolgáltatásai közötti kapcsolatok a fent felsorolt ​​funkciókkal kapcsolatban szintén nem működnek.

Ahogy korábban említettük, még mindig nem világos, hogy ez hatással lesz-e a konverziókövetésre, és ha igen, milyen mértékben. Mivel nem támaszkodik a közönség generáláshoz és a remarketinghez hasonló felhasználói adatgyűjtésre, valószínű, hogy bizonyos mértékig továbbra is működni fog.

Végszó

Amennyiben, a Google elemzési és hirdetési szolgáltatásait használjuk, erősen javasoljuk, hogy a lehető leghamarabb kerüljön bevezetésre az Alapvető hozzájárulási mód.

Leggyorsabban a Google által támogatott 3rd party szoftverekkel lehetséges, ezek támogatottsága GTM felé nagyon jó – Google TAG-ek további konfigurációját ezekkel a szoftver megoldásokkal elkerülhetjük és így rengeteg időt nyerhetünk.