A közösségimédia-oldalakra feltöltött videókkal könnyen megszólíthatod a vásárlóidat, de ehhez tudnod kell, milyen anyagokkal ragadhatod meg leginkább a figyelmüket.
A közösségi média mint marketingcsatorna
Internet, közösségi média, e-kereskedelem – napjainkra ezek a kifejezések elválaszthatatlanul összefonódtak egymással. Az Európai Unió Statisztikai Hivatala (Eurostat) által készített felmérés szerint 2020-ban az Unió területén a 16-54 éves korosztályban az internet-használók 78%-a vett igénybe e-kereskedelmi szolgáltatást; Magyarországon a 16-74 évesek körében 86%-a használja rendszeresen az internetet, és a felhasználók mintegy kétharmada szokott online vásárolni. A ResearchCenter adatai alapján a magyar népesség körében kifejezetten magas a közösségi médiát használók aránya is: a legnépszerűbb közösségi oldalt, a Facebookot a teljes magyar lakosság 85%-a használja legalább heti szinten, a Youtube esetében pedig ez az arány 67%.
Ami az egyes márkák, illetve vállalkozások közösségimédia-jelenlétét illeti, hazánkban a 18-34 éves korosztály körében 20%-nál magasabb azok aránya, akik legalább heti rendszerességgel keresik fel valamelyik cég közösségi oldalát. Az ebbe a korcsoportba tartozó internetezők 28%-a heti rendszerességgel kapcsolatot is teremt valamelyik márkával, ami jellemezően posztjainak megosztásában, kommentelésben, illetve a márkával kapcsolatos fogyasztói vélemény megfogalmazásában nyilvánul meg.
Nem véletlen hát, hogy egyre több vállalat használja a közösségi médiát is marketingtevékenységéhez, legyen szó akár egy-egy termék vagy egy szolgáltatás népszerűsítéséről. Mivel a 18-34 év közötti internetezők több mint 20%-a néz heti rendszerességgel különböző termékeket vagy szolgáltatásokat kínáló videókat az egyes közösségi platformokon, az ebben a formátumban készülő tartalmak nagy segítséget jelenhetnek az elektronikus kereskedelmi szolgáltatásokat kínáló oldalak számára.
De vajon hogyan szólíthatja meg reménybeli vásárlóit egy e-kereskedelmi cég ezekkel a tartalmakkal? Milyen videókat készítsünk, hogy megragadjuk és fenntartsuk a figyelmüket? Ezekre a kérdésekre adunk most néhány választ.
1. Használd ki a műfaj lehetőségeit!
A videó formátumánál fogva nagyszerű eszköz arra, hogy egy cég akár összetett tartalmakat is könnyen érthető, izgalmas módon közöljön a vásárlóival. Az igazán jó videókat a felhasználók többször is megnézik, és jó eséllyel az ismerőseikkel is megosztják. Ehhez azonban arra van szükség, hogy kihasználd a műfaj adta lehetőségeket – ha egyszerűen a kamerába nézve elmondod a mondanivalódat, azzal nem tudod lekötni a nézőid figyelmét. Kezeld valódi kisfilmekként a videóidat: ha lehet, keríts a közölni kívánt információk köré egy kis történetet, alkalmazz bátran humoros elemeket és audiovizuális trükköket.
A korábban WizZki néven ismert online fejvadász platform, a The Hire Lab videója igazán érdekes, kreatív módon elkészített tartalom. Az első néhány másodpercben felvázolja az alaphelyzetet, és még az első perc vége előtt bemutatja a probléma megoldását, azaz a hirdetett alkalmazást, majd – miután sikerült felkeltenie a nézők figyelmét – kifejti, miért érdemes igénybe venni a szolgáltatást.
Tippek:
- Fektess be jó minőségű eszközökbe! A jó világítás- és hangtechnika kulcsfontosságú.
Mesélj történeteket! - Légy kreatív: használj bátran audiovizuális effekteket, animációt, válts a különböző kameraállások között!
2. Készíts útmutató (tutorial) videókat!
A különböző témákban készített útmutató videók a közösségi oldalakon leggyakrabban megosztott tartalmak közé tartoznak. Ezek a videók szólhatnak a szolgáltatásodról, az általad forgalmazott termékek használati módjáról, vagy épp tágabb, a közönségeddel kapcsolatos témákról is.
Fontos, hogy az útmutató videóid mindig legyenek egyértelműek, könnyen követhetőek, oktató jellegűek és szórakoztatóak. Legyenek elég hosszúak ahhoz, hogy az adott folyamat (például egy internetes rendelés) minden egyes lépését bemutassák, ugyanakkor elég rövidek és lényegre törőek ahhoz, hogy lekössék a nézők figyelmét. Ügyelj arra, hogy a legfontosabb információk már az első percben elhangozzanak, és hogy a videók teljes hossza ne haladja meg a néhány perces időtartamot.
A Street Kitchen következő videója látványos, könnyen érthető módon mutatja be egy közkedvelt ázsiai étel elkészítési módját.
Tippek:
- Kérdezd meg az oldaladat felkereső vásárlókat, hogy milyen témákban látnának a legszívesebben útmutató videókat, és a következő már ennek megfelelően készüljön!
- Figyeld a videóiddal kapcsolatos hozzászólásokat, és amíg a felvétel elérhető, válaszolj a kérdésekre és a beérkező üzenetekre!
- A videók végén mindig ösztönözd cselekvésre a nézőket – hasznos lehet például, ha beágyazol egy linket, amelyre kattintva a néző azonnal eljut a weboldaladra, ahol megvásárolhatja a bemutatott terméket.
3. Készíts oktatóvideókat!
Az oktatóvideók bármilyen témáról szólhatnak. Ami azt illeti, az a legjobb, ha különböző témakörökben készítesz ilyen videókat, hogy a legszélesebb vevőkört tudd megszólítani. Törekedj arra, hogy egyedi szempontból közelítsd meg az egyes témákat, és valódi értéket közvetítő tartalmat gyárts, mivel a nézők jó érzékkel felismerik az ilyen anyagokat, és nagyobb valószínűséggel osztják meg őket, mint azokat a videókat, amelyek csak az idejüket rabolják.
Az oktatóvideók esetében fennáll a veszély, hogy könnyen unalmassá válnak – ugyanakkor az is fontos, hogy az általad készített tartalom ne csak lekösse a felhasználók figyelmét, de egyben arra is ösztönözze a nézőket, hogy megosszák a videóidat.
Az alábbi példában az online közjegyzői szolgáltatásokat kínáló Notarize egy humoros videó segítségével magyarázza el, hogyan használhatjuk az alkalmazásukat.
Tippek:
- Mindig ügyelj arra, hogy a videóid stílusa illeszkedjen a vállalkozásod, márkád arculatához!
- Ne készíts túl hosszú, az adott témát túlzottan aprólékosan taglaló anyagokat!
- Vizsgáld meg, mely videóid teljesítenek a legjobban a vásárlóid körében, és ennek megfelelően készítsd el a további anyagokat!
- Szánj kellő időt és pénzt ezekre a videókra, mivel alapvető részét képezik majd a közösségi médiában megjelenő tartalmaidnak. Érdemes azt is megfontolnod, hogy fizetett megjelenést vásárolj.
- Kérd ki a nézőid véleményét, tudd meg, milyen témákban látnának a legszívesebben oktatóvideókat!
4. Tedd lehetővé, hogy a vásárlóid bepillantsanak a kulisszák mögé!
Mutasd be a vállalkozásod mindennapi működését, az irodádat, a rendelések feldolgozásának folyamatát. A nézők szeretik bennfentesnek érezni magukat, szeretik megismerni a cégedet és a csapatodat. Az ilyen anyagok ráadásul abban is segítenek, hogy egyedi arculatot alakíts ki a céged számára, mivel a videó formátum jellegénél fogva kifejezetten alkalmas arra, hogy izgalmas módon mutasd meg, mi teszi egyedivé a szolgáltatásodat.
Készíts rövid interjúkat az alkalmazottaiddal, az általad forgalmazott márkák képviselővel vagy néhány rendszeres vásárlóddal! Az oldalad látogatói így közvetlenebb képet kaphatnak a vállalkozásodról, ami segít, hogy személyes kapcsolatot létesíts velük, és bizalmat építs ki bennük a céged iránt.
Tippek:
- Gondolkodj el azon, melyek azok az alkalmazottaid által elvégzett, mindennapi feladatok, amelyeket a nézőid érdekesnek találhatnak!
- Meséld el a szolgáltatásod, a termékeid, a csapatod történetét!
- Szólaltass meg vásárlókat, kereskedelmi partnereket és alkalmazottakat!
- Kérd meg az alkalmazottaidat, hogy osszák meg az elkészült tartalmat a saját közösségi média felületeiken!
5. Ossz meg a felhasználóid által készített videókat!
Ösztönözd a nézőidet arra, hogy gyártsanak tartalmat a közösségi oldalaid számára, és kérd meg őket, hogy taggeljék a vállalkozásodat a videóikban. Ezekben az anyagokban bemutathatják az oldaladon vásárolt termékeket, elmondhatják a többieknek, miért kedvelik a szolgáltatásodat, vagy feltehetik az őket leginkább foglalkoztató kérdéseket. A vásárlóid által gyártott anyagok sokat segítenek a közösségépítésben, mert a felhasználók jó eséllyel a saját oldalukon is meg fogják osztani az általuk gyártott tartalmat, ráadásul az is kiderül belőlük, milyen stílusú videók állnak a legközelebb a célközönségedhez.
Amikor megkéred a nézőidet, hogy készítsenek videókat a közösségi oldalaidra, az a legfontosabb, hogy kommunikálj velük, és mindig értékeld az erőfeszítéseiket! Időt és energiát áldoznak arra, hogy tartalmat gyártsanak neked, és ezt megfelelő módon jutalmaznod kell. Részesítsd elismerésben a legjobb videókat, oszd meg őket, és minden közzétett anyag esetén tüntesd fel a készítője vagy készítői nevét. Kérd meg a nézőidet, hogy az általuk készített videók mellett osszanak meg az oldaladon általuk kedvelt egyéb tartalmakat is. A legjobb videókat kiválaszthatod te magad, vagy megnézheted azt is, mely anyagokat kedvelték a legtöbben. A szolgáltatásod népszerűségét tovább növelheted, ha az adott tartalmak készítőit megajándékozod valamilyen, a céged által forgalmazott termékkel, esetleg kedvezményes vásárlási lehetőséget biztosítasz számukra.
Tippek:
- Ösztönözd a nézőidet arra, hogy legyenek kreatívak, és kísérletezzenek bátran!
- Mindig tüntesd fel pontosan az alkotók nevét, és mondj köszönetet nekik!
- Kérd meg a felhasználókat arra, hogy osszák meg az ismerőseikkel az általuk készített videókat!
- Kérd meg a nézőidet, hogy szavazzanak, melyik a legjobb tartalom!
6. Élő közvetítés
Bár egy e-kereskedelmi oldal szolgáltatásaival kapcsolatban rendszerint nem ez a lehetőség jut először az ember eszébe, nem kell lemondanod a social media videók egyik legizgalmasabb, legtöbb nézőt vonzó típusáról. Ha nagy a követőtáborod, a különböző nyereményjátékok vagy a nézők által készített videók eredményhirdetései remek alkalmat kínálnak arra, hogy a Facebookon, Instagramon élőzz, vagy a Youtube Live és hasonló szolgáltatások segítségével kommunikálj a nézőiddel.
Sokszor az élő közvetítések bizonyulnak a legmegfelelőbbnek arra, hogy bejelentsd az oldaladon meghirdetett legújabb akciókat, vagy arra, hogy terméktájékoztatókat készíts. Az ilyen alkalmakkor megválaszolhatod a beérkező kérdéseket, és a csevegések során jobban megismerheted a nézőidet.
Tippek:
- A közvetítés kezdete előtt ellenőrizd a felszerelésedet, győződj meg arról, hogy minden megfelelően működik-e!
- Idejében hirdesd meg az élő közvetítéseidet a közösségi média oldalaidon!
- Használd a Facebook Premiert vagy az ehhez hasonló eszközöket a promócióra!
7. Figyelj oda arra, mikor töltöd fel a videóidat!
Az internetes tartalomfogyasztási szokásokat vizsgáló kutatások szerint nem mindegy, melyik platformon mikor jelentetsz meg új tartalmakat. Mivel minden felületen eltérőek a fogyasztási szokások, és te követőidre is más paraméterek érvényesek, használd az adott felület analitikáit, hogy megtudd, a rajongóid mikor a legaktívabbak. Ezért is fontos, hogy üzleti fiókkal legyél jelen például Instagramon, mert csak akkor láthatod a statisztikákat.
A Youtube-on közzétett videókat a felhasználók jellemzően az esti órákban, este hét és tíz között nézik meg. A cél az, hogy eddigre már indexelve legyenek az általad feltöltött anyagok. Ami a hét egyes napjait illeti, a legjobb, ha csütörtökön vagy pénteken posztolsz; a hét első három napja kevésbé alkalmas erre, mivel a felhasználók ilyenkor inkább a munkájukra koncentrálnak, és kevesebb idejük marad az oldal böngészésére.
Tipp:
- Kövesd figyelemmel a közösségi oldalak felhasználói aktivitását vizsgáló felméréseket, és ezeknek megfelelően töltsd fel az új videóidat!