A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) 892 millió forint bírságot szabott ki az Alza.hu webáruház üzemeltetőjére és cseh anyavállalatára Black Friday akciók tisztességtelen reklámozása miatt – közölte a GVH az MTI-vel.
A közlemény szerint a büntetés két tételből állt össze: 862 millió forint versenyfelügyeleti bírságot megtévesztő reklámokért kapott az Alza, 30 millió forintot eljárási bírságot pedig azért szabtak ki, amiért a hatósági eljárás során a kérdéses kampányok költségadatait a vállalkozás és cseh anyacég hiányosan, ellentmondóan adta meg.
A versenyhivatal közölte: a kimagasló bírság célja, hogy a Magyarországon is népszerűvé vált akciós időszakokban tapasztalt megtévesztő reklámokat visszaszorítsa az online piacokon is.
A GVH az Alza 2018. január és 2019. február között hat alkalommal meghirdetett Black Friday akciójának reklámkampányait vizsgálta. A webáruház az akciós időszakokra nagymértékű, „akár 80 százalékos” kedvezményeket ígért reklámjaiban. A 80 százalékos vagy azt meghaladó kedvezmény azonban kizárólag olyan termékekre vonatkozott, amelyek nem a reklámkampányban képszerűen bemutatott vagy ahhoz hasonló árucikkek voltak. A reklámokban leginkább elektronikai és háztartási gépek jelentek meg, míg kiemelkedő kedvezménnyel főleg néhány ruházati és játékcikket, valamint karórákat és telefontokokat lehetett csak megvásárolni.
A GVH bevett gyakorlata szerint a megjelenített kedvezménynek az akciós termékek legalább 10 százalékára kell vonatkoznia. A versenyhivatal megállapítása szerint az Alza kedvező kínálata messze az elvárt érték alatt maradt, ami különösen aránytalan ahhoz képest, hogy a vállalkozás honlapján több mint 80 000 termék érhető el – írták a közleményben.
A Kosárérték.hu többször is foglalkozott már az év végi akció ellentmondásaival. Például beszámoltunk a GKI Digital felméréséről, mely szerint a magyar piac szabadon értelmezi a Black Friday-t, és a Fekete Péntek helyett inkább Fekete Novembert tartanak a kereskedők. Saját árösszehasonlító tesztet is végeztünk, hogy kiderítsük, mennyire valósak a meghirdetett akciók. Írtunk róla, hogy egy felmérés szerint a német kereskedők többsége örülne, ha nem tartanák meg ezt az akciót, továbbá világszerte vannak cégek, amelyek nem állnak be a sorba. Az érem másik oldalát tekintve a Black Friday továbbra is nagyon népszerű, hiszen a termelt bevétel évről évre növekszik, sőt rekordokat dönt.