Szerzői jogsértés a webshopban: mit tegyünk?

Szerzői jogok az e-kereskedelemben

A szerzői jogsértés már rég nem csak az alkotók és a média világába tartozó téma, egy e-kereskedő is bármikor találkozhat vele a saját praxisában. Éppen ezért nem árt tisztában lenni vele, mit lehet, illetve érdemes ilyenkor tenni.

Az internet elhozta a könnyen másolható tartalmak korát, és ezzel együtt azt a szemléletet is, hogy amit át lehet venni, azt át is szabad venni máshonnan. Pedig ez nem így van. Nyilván egy e-kereskedő sem örülne neki, ha valaki egy spéci technológiát alkalmazva elterelné a webshopja forgalmát úgy, hogy a bevétel nem hozzá, hanem egy vadidegen hackerhez folyna be. Ehhez hasonlóan nem örülnek azok sem, akik különféle tartalmak, szövegek, képek, videók stb. gyártásából élnek, ha mások engedély nélkül és ingyen használják a munkájuk gyümölcsét. Márpedig, ha elvárjuk, hogy másik tiszteletben tartsák a mi bevételi forrásainkat, akkor nekünk is illendő tiszteletben tartani másokét.

Sokba kerülhet

Nem jogosult tartalom felhasználásának nem csak erkölcsi, de jogi és anyagi következményei is lehetnek. Amennyiben a jogtulajdonos felfedez nálunk egy ilyen tartalmat, felszólítást küldhet az eltávolítására, és számlát is benyújthat a jogtalan felhasználás miatt. Egy ilyen ügy lefolyása nyilván sok mindentől függhet: például az eset súlyosságától, a jogsértő reakciójától, a felek kompromisszumkészségétől. A legjobb kimenetel az lehet, ha a (valóban) jogosulatlanul használt tartalmat haladéktalanul eltávolítjuk, kooperatívak vagyunk és megegyezünk a jogtulajdonossal. Akár az is előfordulhat, hogy csak egy forrásmegjelölésre lesz szükség, és a tartalom visszakerülhet korábbi helyére. A másik véglet pedig az, ha egy súlyos számlát kapunk kézhez.

Kockázatok az e-kereskedelemben

Termékleírás

A termékleírások sok helyen száraz, tényszerű, pontokba szedett szövegek, jobb esetben némi marketing tartalommal kiegészítve, ami kiemeli a termék előnyeit és kedvet csinál a vásárláshoz. Ráadásul a webáruház sokszor a gyártó/forgalmazó hivatalos marketing csapatától kapja ezt a szöveget, ezért engedéllyel, jogosultan használhatja. Ezért akár azt is gondolhatnánk, hogy nyilván minden termékleírás ilyen, ezért biztosan lemásolhatjuk valaki másét. Csakhogy előfordulhat az is, hogy egy webáruház saját tartalomgyártót foglalkoztat annak érdekében, hogy teljesen egyedi, érdekes, kreatív termékleírásai szülessenek. Ezek másolása pedig egyértelműen jogsértő.

Termékképek

Ugyanez fényképekkel is előfordulhat. Megeshet, hogy egy kereskedőnek valamiért nem tetszenek a termékfotók, amiket a gyártó/forgalmazó a rendelkezésére bocsátott (mert például ő inkább saját modelleken szereti bemutatni a ruhákat), ezért egyedi fotókat készít. Ha ezeket másoljuk át a saját webáruházunkba, szintén pórul járhatunk.

Blog

A legegyértelműbb terület a blog, vagy bármi más olyan felület, ahol az adott webáruház a termékeihez, szolgáltatásaihoz kapcsolódó, érdekes, hasznos, releváns tartalmakkal igyekszik ellátni vásárlóit. Például egy kertészeti áruház rendszeresen arról publikál, hogy milyen munkát mikor és hogyan érdemes elvégezni a kertben. Itt a legnagyobb a valószínűsége, hogy egyedi tartalommal van dolgunk. A szöveget jó eséllyel egy saját vagy felkért szakértő írja, a képeket pedig vagy szintén a webáruház készít(tet)i, vagy valószínűleg jogvédett stockfotókat vásárol. Egy ilyen tartalom átvétele garantáltan jogsértést jelent.

Előzzük meg a bajt!

Az első számú szabály: ne vegyük természetesnek, hogy egy tartalom átvehető. Nézzük meg, hogy a weboldalon utal-e bármi arra, hogy a tartalom felhasználható-e, illetve milyen feltételekkel, és ennek megfelelően járjunk el. Ha nincs ilyen leírás, akkor vegyük fel a kapcsolatot az oldal üzemeltetőjével, és kérjünk engedélyt. Ha ezek után sem egyértelmű, hogy a tartalom felhasználható, akkor inkább ne tegyük.

Modernizált szerzői jog: Creative Commons

Az már jó ideje mindenki számára világos, hogy az internet előtti élet szerzői jogi felfogása nem ültethető át egy az egyben a digitális világba. Ezért jött létre a Creative Commons, ami korábbinál jóval nagyobb teret ad a jogtulajdonosnak arra, hogy meghatározzák, szellemi termékeikkel mit lehet kezdeni, és mit nem. Például megadhatják, hogy az adott tartalom átvehető, terjeszthető-e, továbbá szabad-e átdolgozni és milyen feltételekkel (ingyen vagy csak fizetés ellenében, szükséges-e forrásmegjelelölést megadni, vagy sem.)

Ezen változatok alapján különféle CC licenc verziók léteznek, amelyek egyértelműen tájékoztatnak minket a jogainkról. Ha például egy fotómegosztón egy fénykép mellett azt látjuk, hogy „All Rights Reserved”, akkor a készítő minden jogot fenntart magának, tehát a kifejezett engedélye nélkül biztosan nem publikálhatjuk újra a képet a saját oldalunkon. Ha viszont azt látjuk, hogy „Some Rights Reserved”, akkor az alkotó csak bizonyos jogokat tart fent, amiről jellemzően ikonok, vagy egy belinkelt részletes licenc is tájékoztat. Például egy 2.0-s CC verzió esetén terjeszthetjük, sőt át is dolgozhatjuk az adott tartalmat, feltéve, hogy mi magunk is ugyanezt a licenct használva publikáljuk, és nem kérünk érte pénzt a látogatóinktól.

Ingyen használható tartalmak keresése

Konkrét termékleírások és termékfotók esetében ez nyilván nem működik, de például egy blog illusztrálásához több módon is kereshetünk jogszerűen és akár ingyen átvehető képeket. Használhatunk olyan fényképmegosztót és stockfotó szolgáltatót, amely részben vagy teljes egészében ingyenes képeket is kínál (pl. Pixabay). Kereshetünk a Google-ban csak az újrafelhasználható és módosítható képekre szűrve (képek > eszközök > felhasználási jogok). A Creative Commons honlapja pedig saját keresővel rendelkezik, kifejezetten a „Some Rights Reserved” jogosultsággal publikált tartalmakra. Továbbá természetesen rengeteg fizetős stockfotó szolgáltató áll rendelkezésre.

Mit tegyünk, ha mégis beüt a baj?

Ha szerzői jogsértéssel kapcsolatos felszólítást kapunk kézhez, az alábbi lépéseket célszerű megtenni:

Reagáljunk gyorsan, mert az óra ketyeg

Az eset súlyosságának megítélése attól is függ, hogy szándékos jogsértés történt vagy sem, mekkora tételben, mennyire vagyunk kooperatívak, illetve továbbra is folytatjuk-e a jogsértő magatartást.

Ellenőrizzük, mi alapján használtuk fel a tartalmat!

  • Honnan és hogyan szereztük be?
  • Van-e hozzá engedélyünk?
  • Ha nem kell hozzá engedély, azt mi alapján állítjuk?
  • A feltételeknek megfelelően publikáltuk-e (pl. forrásmegjelölés)?

Ne feledjük: akár az is előfordulhat, hogy egy megvásárolt licenc akár egy munkatársunk, vagy a cég jogelődjének nevére szól.

Bizonytalanság esetén távolítsuk el

Ha teljesen biztosan vagyunk abban, hogy jogosan jártunk el, akkor az egyeztetés közben is a honlapunkon maradhat a tartalom, ha viszont a legkisebb bizonytalanság is felmerül, a vita idejére érdemes eltávolítani. Ha igazunk lesz, vagy megállapodunk a jogtulajdonossal, akkor vissza tudjuk tenni a tartalmat – ellenkező esetben pedig nyilván nem.

Állapodjunk meg

Amennyiben bebizonyosodik, hogy a jogtulajdonosnak van igaza, a legjobb, amit tehetünk, hogy megállapodunk vele. Ennek számtalan kimenetele lehet: ha például nem volt szándékosság, rendszeresség és nagy tételű jogsértés, elképzelhető, hogy a tartalmak levétele elegendő. Adott esetben forrásmegjelöléssel, vagy a tartalmak normál árú megvásárlásával visszakerülhet a tartalom. A legsúlyosabb eseteknek pedig büntetés lesz a vége – idáig semmiképp sem tanácsos eljutni.

mm
Juhász György

A Growww Digital tartalommarketing menedzsere. Húsz évet dolgozott médiában, többek között az Origo.hu főszerkesztő-helyetteseként és a Ringier Kiadó online divíziójának vezetőjeként, majd a Tartalomgyár alapító-társtulajdonosa volt.

Üzenet a szerzőnek

Kérdésed van?
Hozzászólnál?

Vedd fel a kapcsolatot a szerzővel, várjuk az üzenetedet!