SEO: Leggyakoribb belső linképítési hibák

SEO: gyakori belső linképítési hibák

A belső linkek folyamatos felügyelete és ellenőrzése a SEO alap tevékenységei közé tartozik. A linkek minősége és mennyisége jól ismert rangsorolási tényező, a weboldal tulajdonosok általában a külső linkeket tartják szem előtt. A belső linkek teljesen a webhelytulajdonosok irányítása alatt állnak, nem függnek külső partnerektől, mégis ritkán foglalkoznak velük annak ellenére, hogy nagy szerepet játszanak. A belső linkelési hibák gyorsan és könnyen javíthatók, mégis nagyon gyakori, hogy a weboldalakon nagy számban előfordulnak.

Törött linkek

Az első leggyakoribb probléma a linkeknél az, hogy nem működnek. Többféle oka lehet, például már nem létező oldalra mutatnak vagy rosszul formáztuk a URL-t. A törött linkek nem csupán a Google számára jelentenek alacsony minőséget, hanem a felhasználók számára is bosszantó és zavaró.

Tipp: Keressük meg a törött linkeket és javítsuk ki, vagy alkalmazzunk átirányítást.

Túl sok link egy oldalon

Gyakran találkozom olyan oldalakkal, ahol rengeteg link van egy aloldalon. A keresőmotorok annyi linket dolgoznak fel, amelyet szükségesnek tartanak egy adott weboldal számára. A túl sok link alacsony minőséget jelenthet és spamnek tűnhet a keresők számára, ami rangsor csökkenéssel jár. A PageRank a linkek között osztódik, így minél több a link egy oldalon, annál kisebb a SEO értéke. A felhasználói élményt sem növelik azok az oldalak, ahol rengeteg link van. Hogy mennyi a sok, az az adott weboldal tartalmától függ, de 3000 link már egész biztosan sok.

Tipp: Nézzük át a weboldalt. Ha vannak olyan oldalak, ahol több ezer link szerepel egy oldalon, fontoljuk meg, hogy lehet ezeket jobban kategorizálni.

Átirányítási láncok és hurkok

Az átirányítások kellenek és hasznosak is, feltéve hogy helyesen használják. Sokszor megtörténik hogy A oldalt átirányítanak B oldalra, majd a B oldalt a C oldalra és így tovább. Megtörténik az is, hogy a lánc végül önmagába hurkol. Ezt a problémát a legtöbb esetben korábbi migrációk okozhatják, viszont ez nem a legjobb sem a teljesítmény-, sem a feltérképezési költségvetés szempontjából. Minél hosszabb az átirányítási lánc, annál lassabb a feldolgozás, bizonyos esetekben a Google teljesen le is állíthatja a követésüket. Időnként fontos elvégezni a kódtisztítást és a linkeket frissíteni a végleges, utolsó URL-ekre.

Tipp: Minden átirányítással bánjunk körültekintően. Ne hozzunk létre hosszú láncokat, kerüljük el a hurkokat. Időnként takarítsunk: ne hivatkozzunk olyan oldalakra amelyeket később más oldalra irányítottunk, a linkek az utolsó oldalra mutassanak.

Átmeneti átirányítás helytelen használata

Felhasználó esetében nincs különbség a 301 (végleges) és 302 (ideiglenes) átirányítások között, mindkettő azt eredményezi, hogy a felhasználó az A oldalról átkerül a B oldalra. Azonban a keresők szempontjából óriási a különbség. A végleges átirányítás (301) azt jelenti, hogy a régi oldal értéke átkerül az új oldalra, az indexben pedig csak az új oldal marad. Ezzel szemben az átmeneti átirányítás (302) azt jelenti, hogy mindkét változatot indexelni kell továbbra is, a régi oldal értéke megmarad a régi oldalon.

Tipp: Nagyon leegyszerűsítve: Használjunk 301-es átirányítást. A 302 csak nagyon ritka és kivételes esetben alkalmazandó.

Nofollow helytelen használata

A nofollow attribútum azt jelenti, hogy a keresőrobotok nem követik a hivatkozást. Eredetileg azért jött létre, hogy segítsen a spam elleni harcban. A Google azt ajánlotta a weboldal tulajdonosainak, hogy a szponzorált linkeket lássák el nofollow attribútummal, ami segít megállapítani hogy fizetett linkről van szó. Minden link, amit elhelyezünk a weboldalon a bizalomról szól. Bízunk a hivatkozott oldalban, ezért hivatkozunk rá. A nofollow azt jelenti, hogy nem vagyunk teljesen biztosak abban hogy ez a link jó, nem bízunk benne. Ez lehet egy fizetett link, vagy egy felhasználói kommentben szereplő link, amiről nem sokat tudunk. Mit jelent tehát ha belső linket ellátjuk nofollow attribútummal? Gyakorlatilag azt mondjuk, hogy nem bízunk a saját linkeinkben.

Tipp: Belső linkeknél ne használjunk nofollow attribútumot.

Árva oldalak

Az árva oldalak olyan oldalak, amelyeknek egyetlen belső oldali kapcsolata sincs. Ezek értéktelen oldalak, ezért a Google-nak nincs oka arra, hogy ezeket feltérképezze, annak ellenére sem, hogy a sitemap.xml-ben szerepelnek. Ez a Google részéről a térképezési kötségvetés pazarlása lenne.

Tipp: Ha értékes tartalommal rendelkezik az oldal, építsünk kapcsolatokat.

Rengeteg ingyenes eszköz áll rendelkezésre a belső linkek problémáinak feltárására. Például a CleverStat ingyenesen használható Broken Link Checker eszköze, vagy a Seo Review Tools Internal Link Analyzer, és még rengeteg más. Én a SEMrush fizetős változatát használom, illetve a Screaming Frog-ot. Mindkét eszköz elérhető ingyenes változatban is némi korlátozással. Érdemes kipróbálni!

Ingyenes, villámgyors SEO elemzés a Kosárértéken

Add meg honlapod címét, és egy órán belül megkapod az eredményt!
A gyorselemzés SEMRush szoftverrel, automatikusan történik. Ha az eredménnyel kapcsolatban kérdésed van, a Kosárérték SEO szakértői segítenek.
A visszaigazoló emailben szereplő email címen fel tudod venni velük a kapcsolatot.

Kiss Mónika

A Kosárérték e-kereskedelmi magazin SEO szakértője, és a BIG FISH Internet-technológiai Kft. product ownere, e-kereskedelmi projektek tanácsadója, projektvezetője.

Üzenet a szerzőnek

Kérdésed van?
Hozzászólnál?

Vedd fel a kapcsolatot a szerzővel, várjuk az üzenetedet!