Az Egyesült Államok és Kína között kirobbant vámháború kezdete óta a világ belépett a deglobalizáció korába. Erre rátett egy lapáttal a covid, ami szétzilálta a korábban kiépült beszállítói láncokat, és az Ukrajna ellen indított orosz invázió, ami a hidegháborúhoz hasonlóan tereli táborokba a világ országait. Az e-kereskedők keresik a választ az új helyzetre. Teljesen hihetetlen, de a Mohamed-mondóka lehet egy jó megoldás alapötlete.

Az elektronikus kereskedelemmel szemben új kihívást támaszt a deglobalizáció, a világ országainak újjáéledt protekcionista gazdaságpolitikája, a nagy távolságú szállítás nehézségei és költségei, egy szóval a beszállítói láncok bizonytalanná válása. A fogyasztók a megszokott alacsony árakat várják a webáruházaktól, a politikusok védeni akarják a helyi munkahelyeket.

A hatóságok be akarják tartani az árukkal kapcsolatos szabványokat, a környezetvédők vissza akarják szorítani az áruk termeléséhez és szállításához kapcsolódó szén-dioxid-kibocsátást. A beszállítói láncok működése a covid alatt tapasztalt szétzilálódás után nem állt teljesen helyre. Röviden a 2020 előtt megszokott egyre globalizálódó világ nem tért vissza a járvány után.

Az online kereskedelem egyik legnagyobb erénye, hogy a vásárló a világ bármely tájáról megszerezheti, amit szeretne, így az új helyzet ellenséges üzleti környezetet teremtett az e-kereskedőnek. Henrik Müller-Hansen, a print-on-demand szoftverek fejlesztésével foglalkozó, olaszos neve ellenére norvég vállalat vezérigazgatója úgy gondolja, cége ad egyfajta választ erre a problémára.

Ha a hegy nem megy, Mohamed megy

A megoldás a klasszikus mondást idézi: Ha a hegy nem megy Mohamedhez, akkor a Mohamed megy a hegyhez – derült ki az Ecommerce Times e-kereskedelmi hírportál beszámolójából. A Gelato olyan szoftvereket szállít a világ minden táján lévő partnereinek, amellyel azok helyben, a helyi igényekhez illeszkedően gyárthatják le termékeiket.

A vállalat az elmúlt 25 évben 32 országban 140 partnerrel között megállapodást ennek a modellnek az alkalmazásáról. Saját becslésük szerint a világ nyolcmilliárd lakójából ötmilliárdot elérhetnek a hálózatukban készülő termékekkel. Két kihívásra adnak egy csapással választ: a logisztikai problémákra és a raktárkészletek kordában tartására.

Gelato modelljének lényege, hogy csökkenti az e-kereskedők kiszolgáltatottságát a központi tömeggyártást végző cégeknek. Ezzel egyidejűleg ösztönzi a helyi gyártást. A kis szériás termeléssel elkerülhetők az eladhatatlan raktárkészletek, a szállítás lerövidítésével mérsékelhető az ehhez kapcsolódó szén-dioxid-kibocsátás, továbbá kivédhetők a manapság újra divatba jött importvámok.

Új világfalu modell jön létre a software-on-demand közvetítésével

Emellett ezzel a módszerrel esélyt adnak a világ távoli pontján élő helyi alkotóknak, hogy kapcsolatba kerüljenek, ötleteket, terveket osszanak meg egymással. És eközben nem kell tartani attól, hogy a minőségi színvonal a helyi termelés miatt romlik. A Gelato ugyanis rigorózus tanúsítási eljárásnak veti alá partnereit, hogy azok megfeleljenek hálózata elvárásainak.

Amelyik cég ezen átmegy, az részévé válik egy globális környezetnek (ecosystem) anélkül, hogy multinacionális vállalattá kellene válnia. A Gelato hálózatához tartozó cégek termékeinek 99 százaléka abban a régióban kel el, ahol előállították. Az árucikkek 87 százaléka nem lépi át annak az országnak a határait, amelyben gyártója működik.

Henrik Müller-Hansen úgy tudja, hogy cége rendelkezik a világ legnagyobb olyan hálózatával, amelynek vállalatai egyedi igények szerint, kis szériában gyártanak termékeket közös szoftverrel. A Gelato vezetője szerint printelt áruk egy-egy szériája háromezres darabszámról harmincra csökkent az elmúlt két évtizedben. A cégek az egyedi igények kiszolgálása ellenére nyereségesek maradtak.

Nem a méret a lényeg

Állítása szerint hálózatuk lehetővé teszi a kisvállalkozásoknak, hogy versenyezzenek olyan nagyvállalatokkal, amelyek százszor nagyobbak náluk. A print-on-demand szoftverek segítenek a feladatok pontos megszervezésében, és ezzel a hatékonyság javításában a minőség megtartása mellett. A cégek kicsiben képesek elérni a méretgazdaságos működést.

A Gelato szoftvereinek segítségével bármely fogyasztói réteg ruhái egyéni ízlésre szabhatók, fali díszek, naptárak, mobiltelefon-kiegészítők, táskák és még sok minden készíthető. Összesen ötven termékkategóriában állíthatók elő a helyi ízléshez igazodó árucikkek. Könnyebbé tették az alkotók-vállalkozók belépését a piacra, csökkentve költségeiket és lerövidítve kiszállítási idejüket.