Megbízhatósági jelzések az e- kereskedelemben – Mindegy hogy milyen, csak legyen?

Megbízhatósági jelzések az e-kereskedelemben

Az interneten sokszor megjelenő hitelesítő és megbízhatósági jelek általában sokat segítenek az online vásárlók számára, hogy megbízható kereskedőknél vásároljanak. A megbízhatósági jelekkel megjelölt e-kereskedelmi egység a legtöbb esetben valóban nagy segítség lehet a fogyasztók számára, de egy nemrégiben publikált tanulmány szerint ennek az ellenkezője is legalább ennyire a hatékony.

Mint az egy német egyetemista, Karlotta Kneschke nemrég online is publikált diplomamunkájából kiderül, a jól kitalált, hihető, de mégis hamis tanúsítványok nagyon könnyedén becsaphatják az egyszeri vásárlókat és növelhetik az ilyenek megoldásokat használó oldalak iránti bizalmat.

Elég megbízhatónak látszani…

Az 1007 fős mintán végzett vizsgálat során kiderült, a megbízhatósági jelzések valóban nagy mértékben emelik a fogyasztók kereskedőkkel szembeni bizalmát. A megbízhatósági tanúsítványokat alkalmazó oldalakban a felhasználók 64%-84%-a jobban megbízott. Háromból két felhasználónál tehát pozitív irányba befolyásolta a bolttal szembeni előítéleteket egy-egy ilyen tanúsítvány megléte, különösen azoknál a boltoknál, amelyeket addig nem ismertek.

A vásárlók azonban legtöbbször nincsenek tisztában a megbízható tanúsítványok kiosztásával foglalkozó szolgáltatókkal. „A kutatás legérdekesebb része az volt, hogy a külön erre a célra létrehozott tanúsítvány is ugyanolyan bizalmi index növekedést produkált a teszteken, mint az elméletileg széles körben ismert jelzések. Vagyis nem feltétlenül kell széles körben elismert badge a sikerhez.

A több mint 300 jelenleg széles körben elérhető trustmark legtöbbje nemzeti projektként működik. Míg egyesek kizárólag a jogi megfelelőséget vizsgálják, míg mások a pénzügyi megbízhatóságra, biztonságra, értékelésekre és hamisításra is odafigyelnek, a legelterjedtebb nemzetközi és magyarországi példákat egy korábbi cikkünkben már mi is bemutattuk.

Az egyik legnagyobb és legpatinásabb európai megbízhatósági jelzéseket kibocsátó intézmény, az Ecommerce Europe egy két évvel ezelőtti tanulmánya szerint az uniós polgárok 65%-a elvárja, hogy egy külső hitelesítő is szavatolja a bolt megbízhatóságát. A tanulmány legérdekesebb része mindenképpen az, hogy minél több ilyen megbízhatósági jelzés található az oldalon, annál inkább nőtt a bizalom a vásárlókban az adott online kereskedő felé. Hasznosságuk tehát egyértelműen kimutatható, ugyanakkor úgy tűnik, hogy az adott jelzés attól függetlenül működik, hogy mennyire széles körben ismert szolgáltató bocsátotta ki.

mm
Jóbi Attila

Online marketing menedzser, újságíró, média menedzser és tartalomipari beszállító.

Üzenet a szerzőnek

Kérdésed van?
Hozzászólnál?

Vedd fel a kapcsolatot a szerzővel, várjuk az üzenetedet!