A publikált, saját adatai szerint a TikTok az utóbbi egy évben 31,2 milióval tovább növelte a felhasználói számát, és 2025 januárjában 1,59 milliárd felhasználót ért el. Ez a közösségimédia-platformok legújabb rangsorában a 4. helyre volt elég. Az elemzések szerint a 18 éven felüliek 27,5 százaléka használta már a TikTokot. Az ENSZ legfrissebb népességi adatai alapján pedig a Földön élők közül majd’ minden ötödik emberre igaz ez. Kétségtelen, hogy aktuálisan az egyik legnépszerűbb szolgáltatás az interneten. Innen nézve könnyen belátható, hogy a látszólag apró változás mégis miért fontos a Shop Performance Score kiszámításában. 

A TikTok pár éve alatt robbant be a közösségi médiatérbe, ahol gyakorlatilag mára a legfontosabb szereplővé nőtte ki magát globálisan. A helyenként egészen perverz és gátlástalan algoritmus mellett a platform már kezdetektől fogva támogatja a közösségi eladásokat. A TikTok Shop így éppúgy megkerülhetetlen szereplője az e-commerce világának, ahogyan a mai közösségi média látképe is elképzelhetetlen a kínai óriás nélkül.  Elemzői becslések szerint 2025-re a közösségi média platformokon keresztül bonyolított kereskedelem volumene csak az Egyesült Államokban elérheti a 90 milliárd dollárt, világszerte pedig megközelítheti ennek a majd tízszeresét, 870 milliárd dollárt.

A közösségi kereskedelem rohamos növekedése átalakítja a teljes kiskereskedelmi szektort. Ennek része, hogy a vásárlási folyamat és a közösségi interakció közötti határvonal egyre inkább elmosódni látszik. A TikTok Shopot alig másfél évvel ezelőtt, még 2023 szeptemberében indította be globálisan a ByteDance kínai tech startup, egy alig 10 hónapos Egyesült Királyságban és Távol-keleti piacokon végrehajtott tesztidőszak után.

A TikTok Shop és social commerce robbanás

A bevallottan Amazon Inspire mintájára létrehozott szolgáltatás a közösségi kereskedelmi platformra már számos új funkcióval érkezett, köztük dedikált bolti füllel, alkotók által végezhető termékmegjelöléssel és biztonságos fizetési lehetőségekkel. A kezdeményezés több mint százezer alkotót és 200 ezer eladót vonzott. Ügyesen meglovagolta az Egyesült Államokban is felfutó trendet, hogy a felhasználók 57 százaléka már közösségi médián keresztül fedezi fel az új termékeket. Különösen igaz ez a fogyasztóvá érő Z generációra.

Aktív TikTok-felhasználók száma a világ egyes régióiban

Nem kis mértékben éppen a TikToknak és versenytársainak köszönhetően, akik folyamatosan újabb és újabb fejlesztésekkel állnak elő ezen a területen. Az utóbbi években még a legkonzervatívabb kereskedők számára is egyre nyilvánvalóbbá válik a közösségi kereskedelem potenciálja az online vásárlási dinamika átalakításában.

SPS Benchmark változások

A kategóriaspecifikus teljesítménymérés bevezetése azt jelzi, hogy a TikTok igyekszik professzionálisabb, átláthatóbban működő kereskedelmi platformmá válni. Ez pedig világossá teszi, hogy egyre inkább igazodik a nyugati ágazati sztenderdekhez. Különösen fontos fejlemény ez most, amikor a TikTok Shop számos piacon már a hagyományos e-kereskedelmi óriások komoly kihívója lett. 2025. március 13-tól ugyanis a TikTok jelentős frissítést hajtott végre Shop Performance Score (Bolti Teljesítmény Pontszám) rendszerében. Az új megközelítés szerint az eladók teljesítményét már nem a piactér egészéhez, hanem az azonos termékkategóriában működő más eladókhoz hasonlítják majd.

A változtatás célja, hogy  egy-egy kereskedő pontszámát az azonos termékkategóriában működő más eladókkal hasonlítja majd össze a rendszer, az eddig megszokott teljes piac helyett. A cég tervei szerint a kereskedők ezáltal pontosabb képet és hasznosabb analitikai adatokat kaphatnak majd üzleti fiókjuk üzemeltetésére vonatkozóan.

A jövőben minden Shop Performance Score (SPS) mérőszámot már az adott termék kategóriára vonatkozó referencia értékekhez hasonlít a rendszer. Ehhez az elmúlt kilencven napban legtöbb kézbesített rendeléssel rendelkező termékkategória szolgál majd viszonyítási alapként. Az átalakításnak köszönhetően a legtöbb eladó komoly változásokra számíthat majd fiókja SPS értékében.

A Shop Performance Score egy olyan eszköz, amely segíti a boltok tulajdonosait az ügyfelekkel való interakció és a vásárlói hűség kiépítésének értékelésében és fejlesztésében. Az eladóknak nincs semmilyen teendőjük, az új rendszerre való átállás automatikusan megtörténik. A kategóriaspecifikus referencia értékeket a rendszer már a változás napjától (2025. március 13.) alkalmazza a TikTok a Shop Performance Score kiszámításánál.

TikTok felhasználók Európa országaiban – Top10 (2024)

Az eladók a TikTok az üzleti irányítópultjában tekinthetik meg a legfrissebb számítási részleteket. A „Jó” vagy magasabb értékelés megszerzése számos előnnyel jár a platformon. A kereskedők például megszerezhetnek különböző badgeket, mint amilyen a Star Shop plecsni. De részletesebb hozzáférést kaphatnak az affiliate marketinget vagy email kampányokat segítő eszközökhöz is, illetve a cég lehetővé teszi számukra, hogy részben átvállalja és finanszírozza a sikeres eladások utáni kiszállításokat.

Miért fontos mindez a kereskedők számára?

A TikTok a kiváló teljesítményt nyújtó kereskedőknek további különleges előnyöket is kínál. Többek között lehetőséget biztosít például élő nyereményjátékok szervezésére, valamint algoritmusának segítségével növeli az eladók láthatóságát a potenciális vásárlók körében.

Az új benchmark számokra csak azok a boltok jogosultak, amelyek az elmúlt 90 napban legalább 30 rendelést teljesítettek, és egy rendelésük sem lett csalásként megjelölve. Nem árt azonban résen lenni: az 1-től 5-ig terjedő skálán történő visszaesés komoly hatással lehet az eladók teljesítményére. Már a változások előtt is több horror történet felbukkant a közösségi médiában, vagy a Redditen arról, hogy milyen drámai módon negatív irányba befolyásolhatják a TikTokon üzemeltetett eladásokat a 4.5 pont alá zuhanó felhasználói értékelések vagy az SPS érték csökkenése.