Az internetes kereskedelem nemcsak globális sikerágazat, de Magyarországon is az egyik legdinamikusabban növekvő szektor. Az iparági forgalombővülés tavaly az egy évvel korábbihoz képest 27 százalékos volt, az eNET Internetkutató adatai szerint a magyar vásárlók 2017-ben körülbelül 545 milliárd forintot költöttek el különböző webáruházakban, amely a teljes kiskereskedelmi forgalom 6,2 százaléka. Becsléseik szerint öt éven belül az 1000 milliárd forintos határ is reálisan elérhető lehet.
Jó üzlet, ezért vonzó pálya
Az e-kereskedelem tehát igencsak jó üzlet hazánkban. Épp ezért vonzó pálya is. Nem kell hozzá komoly befektetés, kisvállalkozók is belevághatnak, szakképesítést sem feltétlenül igényel. De mit kell tudni ahhoz, hogy valaki sikeres legyen benne? Egyáltalán mi szükséges hozzá, hogy valaki internetes kereskedelemmel foglalkozzon?
Semmi, mondhatnánk hatásvadász módon, hiszen a webtechnológia és a logisztika fejlettségének köszönhetően ma már akár beruházás nélkül, szinte bárki el tud indítani egy webáruházat. Mindent megtalál hozzá a neten. Van bérelhető motor és van bérelhető marketingrendszer. Amit pedig tudni kell, azt mind leírta már valaki. Legfeljebb angolul. Mondhatnánk, de inkább nem mondjuk. A dolog ugyanis azért ennél összetettebb.
Ha valaki úgy szeretne belevágni az e-kereskedelembe, hogy eddig még csak vásárlóként van tapasztalata, nem lesz könnyű dolga. Sok a buktató, és egyes szakértők szerint a próbálkozások 80 százaléka kudarcba fullad. Részben pont azért, mert nagyon könnyű elveszni a lehetőségek között. Mit áruljunk és hogyan? Béreljünk áruházat? Vegyünk egy sajátot? Öljünk rengeteg energiát SEO-tartalom gyártásába? Esetleg hatalmas pénzeket költsünk el az Adwordsben, hirdetésre? Jó lenne valamilyen alapképzés, amire aztán már önállóan lehetne alapozni.
Lehet-e iskolában tanulni az e-kereskedelmet?
Természetesen lehet. A felsőoktatásban számos alap- és mesterképzés részét képezik az internetes kereskedelem, üzlet és online marketing témájú tantárgyak, főként közgazdasági és gazdasági informatikai szakok esetén. A Budapesti Metropolitan Egyetem gazdálkodási és menedzsment alapszakán specializációként választható e-business menedzsment, amely leírása szerint a szektorban felmerülő informatikai fejlesztési, beruházási, üzemeltetési, tanácsadási, vezetői feladatok ellátására készít fel. A Budapesti Corvinus Egyetemen a gazdaságinformatika mesterképzésén belüli szakirányként választható az e-business.
Célzott tanfolyamok
Tanfolyamot sokfélét lehet találni. A néhány tízezer forintért használható tudást ígérő online képzéstől egészen a félmillió forintos, komplett oktatási programig. Sőt, vannak olyanok is, amelyek ingyenesek. De milyen típust érdemes választani? Melyik ad használható tudást? És hogyan lehet ezt eldönteni?
Ha kicsit kitartóbban rákeresünk a témára, látni fogjuk, hogy alapvetően kétféle tanfolyami jellegű képzés létezik. Az egyik azt ígéri, hogy megtanít internetes kereskedőnek lenni. Vagyis végigveszi velünk, hogyan kell elkezdeni egy webáruház üzemeltetését, milyen termékeket érdemes árulni, milyen sikerstratégiák léteznek, hogyan kell hirdetni, mit kell tudni a fizetési módokról és a szállításról, mik a vonatkozó jogszabályok és így tovább. A legtöbb képzésnek a formája is online, de vannak olyanok is, amik inkább szemináriumi vagy vegyes rendszerben működnek.
A másik típus, amely kifejezetten valamely részterületre koncentrál. Általában az online marketingre, vagyis arra, hogyan lehet elérni, hogy sokan vásároljanak a már meglévő vagy most induló webáruházunkból.
Online kurzusok
Ide tartoznak a Google saját oktatási anyagai is, amelyek tipikusan saját, nem megkerülhető szolgáltatásaik (Adwords, Analytics satöbbi) hatékony kezelését tanítják meg. Az Analytics szolgáltatáshoz és a Adwordshöz könnyen érthető oktatóvideókat készített a Google, ezeket érdemes többször figyelmesen végignézni, és időről időre visszatérni, ha valami nem világos vagy elakadtunk.
Az online kurzusokat kínáló portálokon a különböző üzleti témák mellett jellemzően megtalálhatóak a Google Analytics témáival foglalkozó tanfolyamok is. Ezek között van, ami az alapvető ismeretekkel foglalkozik, de vannak specializált, illetve kifejezetten a minősítésre felkészítő változatok is.
Google Analytics for Beginners: a Udemy Google Analytics for Beginners kurzusa kb. másfél órányi videó anyaggal mutatja be, hogy kell az alapvető beállításokat megcsinálni, és hogyan lehet elkezdeni a kampányok mérését, kiértékelését. Ahogy a címe is sugallja, főleg kezdőknek ajánlott.
Google Analytics Certification: a Udemy Google Analytics Certification – Get Certified in 2 Days! című kurzusa átfogóbb ismereteket ad, de szintén ajánlható akár a kezdő szintről indulóknak is. Az alapismereteken felül a mélyebb, gyakorlati tudnivalókat is végigveszi, valamint 2 teszt feladatsort is tartalmaz, amelyek segítenek a hivatalos Google Analytics Individual Qualification (IQ) vizsgára való felkészülésben. A Kosárérték szakértői által kipróbált és ajánlott kurzus!
Ultimate Google AdWords Course: a Udemy Ultimate Google AdWords Course tanfolyama több mint 18 órányi tananyaggal segíti az akár a kezdő szintről induló, online marketinget tanulni vágyó jelentkezőket, hogy elsajátíthassák a sikeres AdWords kampányok kezeléséhez szükséges ismereteket.
Szolgáltatói blogok
A kanadai Shopify egy kakukktojás, hiszen nem kínál tanfolyamot. Amit ő ad, az egy teljes e-kereskedelmi ökoszisztéma, fizetős és ingyenes szolgáltatásokkal és ezernyi lehetőséggel. Az utóbbiak közül nagyon hasznos a blog, amiből tényleg meg lehet tanulni az internetes kereskedés csínját-bínját, akkor is, ha nem náluk fizetünk elő. Hatalmas tudásanyagot halmoztak fel a Shopify szakértői, amiből ha nem is mindent lehet alkalmazni itthon, ötletek kincsesbányája, ehhez kétség nem fér.
A címben feltett kérdésre válaszolni nagyon nehéz. Aki e-kereskedni szeretne, nagyon sok helyre fordulhat, és sok lehetőség közül választhat. Hogy számára mi lesz a leghasznosabb, azt csak ő döntheti el. Mindenesetre amit nem szabad megspórolni, az a rengeteg tanulás. Ha valaki úgy érzi, tanfolyami körülmények között szeretne tanulni, nézzen utána alaposan, hogy az adott képzés milyen tantervvel és milyen oktatókkal dolgozik, és a tanárok rendelkeznek-e valamilyen ellenőrizhető referenciával.
Olvassunk szakcikkeket, nézzük végig többször a Google videóit, olvassuk a Shopify blogját és alaposan nézzünk utána az ötleteinknek, mert több mint valószínű, hogy az interneten valaki már kitalált hasonlót, és az ő sikereiből vagy hibáiból okulni lehet.