Ha egy online kereskedő egyedül akar nekivágni az exportpiacoknak, akkor nyilvánvalóan minden ezzel kapcsolatban felmerülő gondot saját magának kell megoldania. Ez éppen olyan riasztó, amilyennek látszik. Ezt ismerték fel Vietnámban, ahol az egyik elektronikus piactér új, ezirányú szolgáltatást vezetett be. És az exportügynökség, mint tevékenység, meglepően sikeres lett.
Angolosan hangzó neve ellenére a divatruházattal és a kiegészítőkkel foglalkozó Chautfifth webáruház vietnámi cég. Októberben éppen olyan válltáskákat láthatott a kínálatában a honlapjára látogató érdeklődő, amilyet vélhetően csak egy ottani helybeli tervező álmodhatott meg. Nem ez keltette fel azonban a Vietnamnews.vn hírportál érdeklődését, hanem a cég exportteljesítménye.
Annak ellenére, hogy mindössze két évvel ezelőtt alapították, ez a webáruház az egyik leggyorsabban növekvő divatkereskedő a délkelet-ázsiai országban. A rövid idő alatt 130 ezer saját tervezői készítette terméket értékesített, amivel az egész országban megvetette a lábát. Az idei terv nem kevesebb, mint a forgalom száz százalékos növelése 2023-hoz képest.
Ami talán még érdekesebb, hogy nem vártak a külföldi terjeszkedéssel addig, amíg a cég sziklaszilárdan megveti a lábát a hazai piacon. A vietnámi terjeszkedéssel párhuzamosan megkezdték az exportot is, elsőként a szomszédos országokat megcélozva. Ehhez persze kevés lenne saját erejük, ezért a Shopee International Platformra (SIP) támaszkodnak.
Ki van az találva, hogyan lehet gyorsan berontani a szomszédokhoz
A SIP program résztvevőjeként a Chautfifth a thaiföldi, a szingapúri, a malajziai, a tajvani és a Fülöp-szigeteki piacra vetette vigyázó szemeit. Az első eredmények felülmúlták a cégvezetés várakozásait. Augusztusban 300 százalékkal ugrott meg az exportjuk ezekbe az országokba júliushoz képest. Bizonyára alacsony bázishoz képest érték el a rendkívüli növekedést, de ez akkor is figyelemre méltó.
Az export sikeréből persze a partner, a SIP exportügynökséget kitaláló és üzemeltető Shopee elektronikus piactér is profitált. A Chautfifth összesített hazai és külföldi értékesítése 30 százalékkal ugrott meg ezen a platformon. Nem véletlen, hogy a kiskereskedő igencsak elismerően nyilatkozott a marketplace-ről.
A Shopee hasznos partnernek bizonyult a szállítási költségek csökkentésében. Ez az egyik legfontosabb részletkérdés, ami a külföldi vásárlókat érdekli – derült ki a kiskereskedő egyik vezetőjének szavaiból. Korábban a Chautfifth korábban kizárólag maga próbálta biztosítani tevékenysége logisztikai hátterét, ám a Shopee ezt számos ügyfelét kiszolgálva nemzetközi raktárhálózattal oldja meg. Még szállítási vouchereket is ad a vásárlóknak.
Exportügynökség = „Terülj, terülj asztalkám!” kiszolgálás
Az SIP program keretében a Chautfifth támogatást kap a Shopee-től weboldalának szinkronizálásához azokban az országokban, amelyekbe exportál. Kezelik az összes jogi dokumentációt az export-importtal kapcsolatban, továbbá megoldják a raktározással és a többi logisztikai tevékenységgel összefüggésben felmerülő gondokat.
Így a divatkereskedő alapüzletére, az új termékek fejlesztésére koncentrálhat. Kitalálhatja, hogy melyik külső piacán mit akar eladni és jobban igazodhat törzsvásárlói elvárásaihoz. Fő célcsoportjaik az ezredforduló előtti két évtizedben született millenniumi, és az azt követően színre lépett Z generáció.
A Chautfifth a „Evés közben jön meg az étvágy” közmondáshoz igazodva nagy tervekkel vág neki az év végi bevásárlási rohamnak. Harminc százalékot meghaladó növekedést tűztek ki célul az egy évvel ezelőtti ünnepi forgalomhoz képest. A terv megvalósításában támaszkodnak a Shopee határokon átnyúló, nemzetközi piactéri szolgáltatásaira is.
Vietnám nem lassul együtt a világgal
A megugrott infláció és a geopolitikai feszültségek növekedése lefékezte a világgazdaság növekedését, ami számos nagy e-kerekedelmi multit tevékenysége zsugorítására kényszerített. Ez kevésbé igaz a feltörekvő országokra, köztük Vietnámra – írta piaci összefoglalójában a Vietnam Briefing.
A helyi online kereskedelem bővülését csak kicsit lassította a kedvezőtlenné vált piaci klíma. A hanoi kereskedelmi minisztérium várakozása szerint a következő egy évben kilenc százalékkal bővülhet az országban az online kiskereskedelem. Az ágazat cégeinek összesített forgalma 2025-ben elérheti a 32 milliárd dollárt.
Olyan nagy szereplők jelentek meg a befektetői oldalon, mint a kínai Alibaba. Ezek Vietnám legnagyobb e-kereskedelmi platformjaiba tolják be tőkéjüket. A fejlődés eredményeként az ország átvette a harmadik helyet a Fülöp-szigetektől Délkelet-Ázsia legnagyobb online kereskedelmi piacainak rangsorában.