„Logisztika nyugtalan időkben” – ezzel a címmel rendezett kerekasztal-beszélgetést az Ecommerce Hungary május harmadikán.

A közönséggel szemben felállított asztalnál (ami valójában nem volt kerek) öt vendég ült, valamennyien a logisztikai, illetve fulfillment szektorból: Ráczné Hegedűs Klára a Magyar Posta vállalati értékesítési igazgatója, Bengyel Ádám a Foxpost alapító-vezérigazgatója, Czifrik Szabolcs, a DPD Hungary vezérigazgatója, Farkas Gergely Group Area Managing Director a GLS-től, valamint Perényi András a Webshippy vezérigazgatója. A beszélgetést Pajda Marianna logisztikai és e-commerce szakértő vezette, aki a közelmúltra visszanézve és a jövőbe kitekintve négy fontos témakörre fűzte fel a társalgást, mindegyik után utat engedve a közönség kérdéseinek és megjegyzéseinek.

A következőkben néhány gondolatot fogalmazunk meg az online kereskedelmi logisztikai és fulfillment szektor fejlődésével kapcsolatban, nagyrészt a beszélgetés tanulságai alapján, de más forrásokat is felhasználva.

Az idők valóban nyugtalanok: 2020 elején ránk tört a covid, rá két évre kirobbant az orosz-ukrán háború. A járványnak talán vége van, a háború azonban ma is tart, az eszkalálódásnak is nagy a veszélye. Mindkét esemény alaposan megrázta a világgazdaságot, változásokat hozott a fogyasztásban és a beruházásokban, felforgatta a munkaerőpiacot, megtépázta az ellátási láncokat, felpörgette az inflációt. A fogyasztás volumenének hullámzását a logisztikai és fulfillment cégek közvetlenül érzik, hiszen nem csak egy-egy részpiacra van rálátásuk, hanem kiterjedt ügyfélkörüknek köszönhetően a piac egészére is: a megrendelések és a csomagok számából, összetételéből, mozgásuk irányából sokféle dologra lehet következtetni, nem csoda – ezt az egyik vendég meg is jegyezte –, hogy egyre fontosabb szerepe lesz a szektor vezető cégeinél a modern adatelemzésnek.

Az öt meghívott cégvezető egybehangzó véleménye szerint a szektor jól vizsgázott: a járvány alatt lépést tudott tartani a látványosan megugró online kereslettel, képes volt gyorsan és rugalmasan felskálázni magát, ami fontos versenytényező sok kiszervezett szolgáltatásnál. Növekedni, gyarapodni nehéz feladat, de sokkal kedvesebb – állították egybehangzóan a vendégek –, mint a jelenlegi, részben a háború, részben más gazdasági problémák miatt bekövetkezett visszaeséshez alkalmazkodni. Bár a kerekasztal résztvevői egyáltalán nem tűntek pesszimistának, a jelenlegi helyzetet jól tükrözi a KSH friss gyorsjelentése, amely szerint 2023. márciusban a kiskereskedelem forgalmának volumene 13,1%-kal csökkent az előző év azonos időszakához képest, a csomagküldő és internetes kiskereskedelemé pedig 14%-kal lett kisebb. A sok éven át „egyenletesen exponenciális” növekedéshez szokott hazai online kereskedelmi szektor szereplőinek, köztük a logisztikai és fulfillment cégeknek is hullámvasútra kellett ülniük, stratégiájukat az új helyzet alapján kell átgondolniuk.

De mekkora tulajdonképpen a logisztikai és fulfillment szektor globálisan? Az amerikai-indiai piacelemző cég, a Grand View Research 2022-ben 97,33 milliárd amerikai dollára becsülte a piaci méretét, közel 14%-os évi átlagos növekedést várva a következő hét évre, vagyis ez lesz a gazdaság egyik legdinamikusabban növekvő szektora. Értékajánlata csábító: a növekvő számú online kereskedő cégek számára lehetővé teszi, hogy számos szolgáltatást, így például a raktározást, a kosarak összeállítását, a csomagolást, a cimkézést, a kiszállítást, a visszáru kezelését, az árucserét kiszervezzék, és így a gondoktól megszabadulva a klasszikus kereskedelemre, vagyis az igények azonosítására, a vevők megszerzésére és megtartására, az ügyfélkapcsolatokra, a marketingre koncentráljanak. 

A logisztikai és fulfillment cégek munkájának sebességén és pontosságán nagyon sok múlik, hiszen közvetítőkként épülnek be a kiszolgálási folyamatokba, a kereskedőket kötik össze a végfelhasználókkal. Az ő futárjaik csöngetnek be a kapukon, találkoznak személyesen a vásárlókkal, hozzájuk kapcsolódik több, a vásárlási élményt meghatározó „igazság pillanata”. Kiszervező és szolgáltató egymásra vannak utalva, együtt kell fejlődniük, stratégiai szövetséget kell kötniük. Ez már csak azért sem könnyű feladat, mert – ahogy a beszélgetés egyik résztvevője megjegyezte – a járvány alatti kényszerhelyzetben számos „amatőr” kereskedő is megjelent a piacon, akiknek sokat kellene még tanulniuk, amiben a szolgáltatók szívesen segítenek.

2023 nehéz év lesz, és nem csak a kiskereskedelmi forgalom visszaesése miatt. Becslések szerint 2019 és 2021 között a globális ellátási láncokban a korábbi átlagnál háromszor több zavar történt, óriási veszteségeket okozva. Ez a covid számlájára írható, a járvány után viszont kitört az ukrajnai háború. Termékek milliói számára kellett új utakat keresni, a háborús országokon át történő szárazföldi szállítás helyett azokat a tengerek felé terelni. Rengeteg vándorló csomag tűnt el a háborús zűrzavarban. A hadiállapot kezdetét követő hónapokban megugrottak az energiaárak, ami még drágábbá tette a tartós kínai lezárások miatt amúgy is akadozó tengeri konténerforgalmat, ahol a megszokott rend máig nem állt helyre. 

Optimista előrejelzők szerint az idén normalizálódhat a helyzet az ellátási láncokban, ebben azonban nem lehetünk biztosak, túl sok a kockázat, ami növeli a kereskedelmi forgalomra nehezedő nyomást. Bár Ukrajna és Oroszország részesedése a világ GDP-jéből meglehetősen csekély, a globális ellátási láncokba mélyen beépültek: több százezerre tehető azoknak az amerikai vállalatoknak a száma, amelyek ellátási láncai érintik a két háborús országot. Az invázió után nagyvállalatok százai szakították meg az üzleti kapcsolatokat Oroszországgal. Hiány, infláció, szállítási késedelmek – sok megoldandó probléma vár a termelőkre és a kereskedőkre. 

Az online kereskedelemben a verseny élesebb lesz, mint valaha. Közben a vásárlási szokások is változnak: jól látható, hogy gyengül a márkahűség, felértékelődnek az olcsóbb alternatívák, a vásárlásokat a korábbiaknál alaposabb árösszehasonlítások előzik meg. Az ellátási problémákkal a vevők nagy része is tisztában van, az említett okok miatt sokan szereztek negatív tapasztalatokat, ami növeli a biztonság és a megbízhatóság fontosságát. 

Zavaros és recessziós időkben a logisztikai és fulfillment szektor szereplőinek is alaposan át kell gondolniuk a növekedési stratégiájukat – a kerekasztalnál ezzel kapcsolatban is felmerültek gondolatok. A résztvevők egybehangzó véleménye szerint a hazai online szektor rosszul áll a külföldi terjeszkedésben: a hazai kereskedők nem nyomulnak rá a külföldi piacokra, miközben itthon erősödik a cseh, román, lengyel konkurencia. A maguk logikája és gazdasági törvényszerűségei szerint gondolkodó és cselekvő logisztikai cégek sokat segíthetnének a külföldre vágyó kereskedőknek, feltéve, hogy találnak ilyeneket. A külföldi terjeszkedés mellett a logisztikai és fulfillment vállalatoknak más lehetőségeik is vannak a növekedésre: ha motiváltak és meg tudják teremteni a feltételeket, bővülhetnek profilon belül (újabb kapcsolódó szolgáltatásokkal) vagy azon kívül vertikálisan (előre vagy hátra lépve az ellátási láncban), sőt akár horizontálisan is (új üzletágakba belépve). A célszerűségen és a gazdaságosságon kívül természetesen arra is vigyázniuk kell, hogy lépéseikkel ne riasszák meg, ne veszítsék el a meglévő ügyfeleiket.

A kerekasztal az innováció témájával zárult. Miközben a jelen lévő vezetők egyetértettek a digitalizálás fontosságában, a robotokról és a mesterséges intelligenciáról nem egyformán nyilatkoztak. Az újdonságokat, különösen a másutt már hadrendbe állítottakat persze mindenki árgus szemekkel figyeli, de a gyorsaságról és a beruházások sebességéről már eltérőek voltak a vélemények. Vajon mit kell csinálni ilyen recessziós és zavaros időkben: nyomni ezerrel a modernizálást a kiugrás, a versenyképesség ugrásszerű emelése érdekében, vagy óvatosan kell eljárni, megfontoltan, gondosan figyelve a megtérülési számítások mindenkori eredményeire, megvárva, hogy mit nyernek és mibe buknak bele a gyorsaság hívei? Ez bizony fogas kérdés.            

Határokon átnyúló csomagküldés egyedi igényekre szabva!
Egyszerű csomag nyomon követési és módosítási lehetőségek, garantált másnapi kézbesítési kísérlet és fenntartható szállítási megoldások felmerülő extra költségek nélkül. Kérd Te is a DPD Hungary ajánlatát!