Az alapok tisztázását követően a fizikai és digitális, vagyis a figitális üzleti modell további lehetőségeit taglaljuk a cikksorozat második részében, példákkal is alátámasztva. 

Figitális kiskereskedelmi stratégiák

Omnichannel voltának megfelelően a figitális értékesítés fő célja az, hogy választási lehetőséget kínáljon a fogyasztóknak, akik ezáltal az általuk preferált vásárlási csatornákon keresztül tudják felfedezni és megvásárolni a termékeket. Ez történhet hagyományos üzletben, online, közösségi médián keresztül, átvevőponton, pop-up üzletben vagy akár mindezen érintkezési pontok kombinációjával.

Online vásárlás, fizikai pick-up

Az online vásárlás bolti átvétellel egy régóta népszerű stratégia, amely angolul már mozaikszót is kapott, a BOPIS azaz “buy online, pickup in-store”. Legfőbb előnye, hogy csökkenti a szállítási költségeket a kereskedő és a vásárlók számára. Itthon az Alza, a Notino és sok más, eredetileg online értékesítésre szakosodott webshop is üzemeltet már átvételi pontokat a fizikai üzlethelyiségeikben. Nem elhanyagolható előnye az sem, hogy becsábítja a hagyományos üzletbe az online vásárlókat, így akár addicionális értékesítéshez is juthatunk általa.

Az utóbbi években Magyarországon is nagy népszerűségnek örvend az átvételi pontos szállítás, mint például a Foxpost vagy a PostaPont. Ebben az esetben még mindig szükségünk lesz egy futárszolgálatra, aki eljuttatja a csomagokat a megfelelő helyekre, azonban jelentősen spórolhatunk a logisztikai költségeken, hiszen a központosított átvételi pontokra a futárok sokkal hatékonyabban és gyorsabban tudják kiszállítani a csomagokat, mint a vásárlók egyedi címeire. A fogyasztók számára pedig azt a rugalmasságot biztosítja ez az átvételi lehetőség, hogy nem kell egy több órás időintervallumban a futárt az otthonukban várni. A csomagpontra érkezett küldeményekről sms-ben vagy e-mailben értesítést kapnak, és a saját időbeosztásuknak megfelelően vehetik át őket.

Egy másik, Magyarországon még kevésbé elterjedt figitális szállítási stratégia az úgynevezett “curbside pickup” amelyre jó példák a Tesco által, a Tesco parkolókban üzemeltetett online átvételi pontok, ahol a vásárlók akár autóval áthajtva felvehetik az online már megvásárolt, összekészített csomagot, mint egy McDonald’s drive-thru-ban. Ez a módszer amellett, hogy szintén csökkenti a logisztikai költségeket mindkét fél részére, rendkívüli rugalmasságot biztosít a vásárlók számára.

Fizikai vásárlás házhozszállítással

A “buy online, pickup in-store” fordított változata az úgynevezett “endless aisles” szolgáltatás (magyarul végtelen árukészletre fordíthatnánk), amelyet már a Shopify-ra épülő webshopokba is könnyen integrálhatunk. A stratégia lényege, hogy a fizikai üzletben böngésző vásárlók egy virtuális kosárba tudják összegyűjteni a kiválasztott termékeket, amelyeket akár az üzletben ki is fizethetnek, az árut azonban házhozszállítással kapják meg, egy későbbi időpontban.

Itthon ilyen szolgáltatást már évek óta nyújt az Ikea vagy a Media Markt, ahol a termékek mérete miatt a fogyasztók szívesen élnek ezzel a lehetőséggel. Azonban a kereskedők számára is rengeteg előnnyel jár ez a megoldás, hiszen – ahogy a név is sugallja – általa szinte végtelen árukészletet tudnak értékesíteni. Nem szükséges, hogy az üzletben hatalmas árukészlettel rendelkezzenek, hiszen a házhozszállításra kiválasztott termékeket egy másik helyszínről, például egy központi raktárból is biztosíthatják a vásárlók számára.

Self-checkout vagy no checkout?

Szinte az összes nagy szupermarketben találkozhatunk már az úgynevezett önkiszolgáló pénztárakkal, amelyek a vásárlóra bízzák a megvenni kívánt termékek adminisztrálását és kifizetését. Ez a megoldás jelentősen csökkenti a kereskedők költségeit, hiszen az ügyfelek segítségével automatizál egy, a hagyományos rendszerben sok emberi erőforrást igénylő folyamatot.

Bár az önkiszolgáló pénztárak a magas bevezetési- és karbantartási költségek miatt a legtöbb kisvállalkozás számára nem kifizetődőek, néhány innovatív checkout technológiával már a magyar piacon is találkozhatunk velük. A gyors és egészséges fogásairól ismert Fruccola étterem például egy figitális ételautomata rendszerrel rukkolt elő a pandémia kezdetén. A fogyasztók egy appon keresztül rendelhetik meg és fizethetik ki a Fruccola ételeket, amelyeket aztán a Budapest különböző pontjain található okos automatákból vehetnek át, egy egyedi QR kód beolvasásával.

Forrás: fruccolabird.hu

Digitális jelenlét fizikai üzleteknek

A Google egyik ingyenes üzleti szolgáltatása, A Google My Business fiók lehetővé teszi, hogy fizikai üzletünk névjegyét elhelyezzük digitális térben is. My Business fiókunkba feltölthetünk fotókat, kapcsolat- és nyitvatartás információkat, illetve a vásárlók értékelései online is építhetik és népszerűsíthetik a márkánkat. Az adatlap naprakészen tartása nem csak az aktualitások megjelenítése miatt fontos, a gyakran frissített My Business profil értékes SEO szempontból is, így több új vásárlót is szerezhetünk általa.

A másik jó lehetőség digitális arculatunk kialakítására a social media platformok használata, mint az Instagram, a Facebook, a TikTok. Ezek a felületek nem csak azt teszik lehetővé, hogy hagyományos üzletekre épülő márkák az online térben is kapcsolódhassanak ügyfeleikhez, de nagyszerű felületet biztosítanak hűségprogramok népszerűsítésére, egyedi ajánlatok és hirdetések megjelenítésére is. Beépített e-kereskedelmi funckinalitásuknak köszönhetően pedig gyorsan és kis befektetéssel kezdhetjük el online értékesíteni termékeinket anélkül, hogy költséges webshop fejlesztésbe kellene fognunk.

Fizikai jelenlét digitális vállalkozásoknak

Az elsősorban online működő vállalkozásoknak jó megoldás lehet az átmeneti pop-up store-ok üzemeltetése. Egy időlegesen felbukkanó fizikai üzlet segítségével viszonylag alacsony kockázattal tesztelhetjük, hogy mekkora érdeklődés lenne arra, hogy termékeink a webshop mellett egy hagyományos boltban is megjelenjenek.

Ezen felül a korábban felsorolt figitális startégiákat is tesztelhetjünk általa. Például működtethetünk átmeneti átvevőpontot, hogy lássuk, milyen arányban választanák ezt a szállítási módot az online áruházban vásárló ügyfeleink. Vagy kipróbálhatjuk az “endless aisles” stratégiát is, azaz használhatjuk a pop-up üzletet termékeink fizikai bemutatására, majd az értékesítést követően kiszállíthatjuk őket vásárlóinknak a központi raktárunkból.

Ne maradjatok le az aktualitásokról, kövessétek a Kosárérték Facebook oldalát,
valamint iratkozzatok fel a hírlevelünkre!