Közhely, hogy az e-kereskedelemben a sikerhez 2024-ben többre van szükség, mint jó termékekre és kiváló marketingre. Ugyanilyen nagy hangsúlyt kell kapjon a logisztikai, vagyis: kiemelt figyelemmel kell lenni a webáruházi tevékenység logisztikai hátterére. Ezzel kapcsolatban egy olyan szakember tudja a leghasznosabb tanácsokat adni, aki az utóbbi szakmában dolgozik.
Az e-kereskedelem bővülésével párhuzamosan szélesedik az online vállalkozásokat kiszolgáló logisztikai tevékenység. Nem meglepő, hogy a hivatalos statisztikai becslések szerint az amerikai fuvarozási és logisztikai piac forgalma a tervek szerint a 2024-es 1,29 ezer milliárd dollárról 2029-re 1,57 ezer milliárd dollárra nő.
Ennek egyik legfontosabb forrása az elektronikus kereskedelem keresletének növekedése. Így a kiskereskedőknek meg kell érteniük és ki kell használniuk az e-kereskedelmi logisztikai trendeket. Ezekből hármat érdemes kiemelni – derült ki Chris Timmer, a Linnworks vezérigazgatója elemzéséből, amelyet a Retail Touch Points jelentetett meg. Cége egy e-kereskedelmi leltár- és rendeléskezelő szoftvert fejleszt.
Működési sokoldalúság
A kisvállalkozásoknak agilisan kell viszonyulniuk a logisztikai lehetőségekhez. Hatékonyan kell kezelniük a vállalat megrendeléseit, készleteit és egyéb működési feltételeit. Ezzel kapcsolatban az automatizálás a kulcsszó. A technológiai fejlődés a gépektől a szoftvereken át a mesterséges intelligenciára épülő integrációkig számos jó megoldást hozott az e-kereskedelmi logisztika automatizálásában.
Az olyan kritikus funkciók automatizálása, mint a rendelésfeldolgozás, a készletszinkronizálás és a teljesítési útvonal tervezése lehetővé teszik a kereskedőknek, hogy üzletük alapvető feladataira koncentráljanak. Miközben üzleti stratégiájuk végrehajtására összpontosítanak, biztosak lehetnek abban, hogy az operatív feladatokat hatékonyan és pontosan kezelik.
Pénzügyi ellenőrzés
A pénzügyi ellenőrzés azokra az eljárásokra és irányelvekre utal, amelyekkel egy vállalat nyomon követi és kezeli pénzforgalmát, bevételeit és kiadásait. Logisztikai szempontból a hatékony pénzügyi ellenőrzés több okból is kulcsfontosságú az online kereskedelmi tevékenység sikeréhez:
- Javítja az erőforrások elosztását. Azzal, hogy pénzforgalom számainak ismeretében a vállalatok pontosan tudják, hogy a termékek és a készletek hol vannak egy adott időpontban, megalapozott döntéseket hozhatnak az elosztásról és a tárolásról. Minimalizálhatják a pazarlást és csökkenthetik a költségeket.
- Növeli az előrejelzés pontosságát. A rendelésfeldolgozáson keresztül áttekinthetővé tehető a teljes pénzáramlás. Ennek segítségével a vállalkozások előrejelzéseket készíthetnek a várható jövőbeli értékesítési trendekről. Megtervezhetik növekedésüket és enyhíthetik (vagy akár el is kerülhetik) a buktatókat.
- Segít a vállalatoknak azonosítani és orvosolni az ellátási lánc hiányosságait. A vállalkozások a beszerzéstől a szállításig a pénzügyi adatok nyomon követésével megtalálhatják azokat a területeket, ahol a termékek minőségének rontása vagy az ügyfélszolgálat gyengülése nélkül csökkenthetik költségeiket.
- Biztosítja az átláthatóságot. Az ügyfelekkel, a befektetőkkel és a szabályozó hatóságokkal folytatott átlátható kommunikáció a felek közti bizalom alapja. A szilárd pénzügyi ellenőrzéssel a vállalatok bizonyítani tudják másoknak, hogy tevékenységük logisztikai kiszolgálását felelősségteljesen és fenntarthatóan végzik.
Összekapcsolhatóság
Az e-kereskedelmi logisztikában a konnektivitás magában foglalja a különböző értékesítési csatornák összekapcsolását a kiskereskedővel. Ez egyben az eladó és a vásárló szilárd kapcsolatának is alapja. Egyebek mellett kiterjed az együttműködésre a szállítást végző futárokkal, ami a versenyképes szállítási díjak és határidők kialakításának alapja.
Az olyan e-kereskedelmi platformok, mint a Shopify vagy a BigCommerce kihasználása további segítséget nyújthat. Az integrált e-kereskedelmi szoftverek támogathatják az üzlet növekedésével felmerülő új feladatok megoldását, beleértve ebbe a logisztikai kihívásokat is. Emellett fontos a tanácsadói hálózat. Egyetlen vállalkozás sem működhet elszigetelten támogató ökoszisztéma nélkül.
Praktikus jó tanácsok
A logisztikai szakértő néhány alapvető jó tanáccsal is szolgált az elektronikus kereskedőknek:
- Tekintsék át a múltbeli értékesítési adatokat a készletekkel és a beszerzések időzítésével kapcsolatos tendenciák felderítéséhez. Hasonlítsák össze ezt az átlagos átfutási idővel, ami alapfeltétel a rendelések mennyiségének és időpontjainak jó ütemezéséhez.
- Építsenek rugalmasságot tevékenységükbe. Számos tényező befolyásolhatja egy vállalkozás növekedését, nagyságának ingadozását a technológiai fejlődéstől a piaci változásokig. A vállalkozásoknak gondoskodniuk kell arról, hogy személyzetük és fizikai tereik könnyen skálázhatók legyenek.
- Fedezzék fel a különböző szállítási lehetőségeket. Ahogy nő a szállítás iránti globális kereslet, úgy nőnek a csomagok szállítási díjai. A cégek földrajzi régiójuktól és üzleti modelljüktől függően különböző csomagküldési lehetőségekkel mérlegelhetnek. Például partnerségre léphetnek regionális fuvarozókkal.
- Tegyék zökkenőmentessé a visszaküldést. Ezzel kapcsolatban érdemes megfontolni a fordított logisztikai képességekbe, például az automatizált válogatásba, címkézésbe és csomagolásba való befektetést. Ezzel lehet lerövidíteni az átfutási időt és könnyebbé tenni a visszaküldést.
- Vegyenek fontolóra egy mindent egyben e-kereskedelmi platform bevezetését. A vállalkozások növekedésével egyre nagyobb gondot jelenthet a készletek nyomon követése, a különböző raktárakban zajló teljesítési folyamatok észszerűsítése és a több értékesítési csatornán keresztül érkező megrendelések kezelése. Egy összekapcsolt e-kereskedelmi technikai megoldás segíthet abban, hogy mindezeket egy pontról kezeljék.