Az utóbbi időben világszerte hatalmas lendületet kapó klímaválság tünetei miatt egyre szélesebb körben kapnak komoly szerepet a környezetvédelmi és fenntarthatósági szempontok. Nem kivétel ez alól az e-kereskedelem világa sem, egyáltalán nem véletlenül.
Az egy hét alatt kiszállított, pár ezer forintos, plasztik csomagba többször áttekert kínai árukat, melyek légi úton érkeznek a kontinensre, és amely ezután még több száz kilométert utazik közúton, mire eljut a hozzánk, mindennek lehet nevezni, csak éppen környezetbarátnak nem.
Az online kereskedők ezért az utóbbi időben egyre komolyabb erőfeszítéseket tesznek azért, hogy minél környezetbarátabb módon működjenek, illetve a vásárlói döntések meghozatalánál is egyre komolyabb szempontot játszanak a környezetvédelmi szempontok.
Ez nem volt mindig így: korábban a fenntartósági szempontok nem voltak túl fontosak, de a vásárlói attitűdök igen gyorsan változtak meg. Azt idén szeptember 20-án tartott Globális Klímasztrájk rendezvényein mintegy négymillió ember demonstrált, azonnali lépéseket követelve a bolygó megmentése érdekében.
Különösen fogékonyak a témára azok a fiatalabb fogyasztók, akik már az alapoktatás során találkoztak a klímaváltozással kapcsolatos tudományos ismeretekkel, és komolyan aggasztják őket a fenntarthatósági szempontok. A 16 éves svéd környezetvédelmi aktivistának, Greta Thurnbergnek az ENSZ közgyűlésen elmondott dühös beszéde ékes példája ennek. Direkt és nyers szavai világszerte termékeny talajra hullottak, egyre hangosabban követelve politikai és gazdasági lépéseket a klímaválság megfékezésének érdekében.
Dave Clark, az Amazon operatív igazgatója szeptemberben jelentette be ennek kapcsán, hogy hamarosan százezer, teljesen elektromos meghajtású furgont állít hadrendbe a cég a környezetvédelmi szempontok érvényesítésének jeleként, ami fordulópont lehet az ilyen jellegű törekvések történetében, és jól jelzi az ügy fontosságát.
A sokat emlegetett karbonsemlegesség, vagy erre való törekvés egyre több és több cég működése során kerül előtérbe, legyen szó akár a túraruházattal foglakozó Patagonia-ról, vagy éppen a vállalatirányítási szoftvereket fejlesztéső SAP-ről, vagy a Boschról, amely 2020-ra ígérte ennek az elérését.
A már említett Patagonia által készítetett tanulmány szerint a legnagyobb szénkibocsátással és környezetszennyező tevékenységgel az ellátási lánc üzemeltetése során kell számolniuk. A beszerzéssel kapcsolatos, anyagok előállítása során, és az ezzel kapcsolatos logisztikai tevékenység kapcsán keletkezik a karbonkibocsátás mintegy 86 százaléka.
De mit tehetnek az e-kereskedők, hogy a lehető leggyorsabban pozitív hatást érjenek el a mindennapi tevékenységük során?
3 megoldás a zöldebb elektronikus kereskedelemért
Kiszállítás
A BOPIS, (azaz buy online and pick up in-store) kiváló opció lehet azoknak a kereskedőknek, akik hagyományos bolthálózattal rendelkeznek. Egy ilyen kiszállítás során a legszennyezőbb, kritikus utolsó mérföldet (“last mile”) iktatja ki a kereskedő, ami nem mellesleg pozitív hatással lehet a forgalmára is, hiszen ha a fogyasztó már betért a boltba, elképzelhető, hogy további termékeket is vásárol.
Megfelelő logisztikai módszerekkel és készletmenedzsmenttel a fogyasztó a lehető leggyorsabban juthat az áruhoz, illetve a boltok közötti készletmozgatással kiküszöbölhető a direkt kiszállítás a központi raktárakból, költségeket és karbonkibocsátást megspórolva ezzel.
Csomagolás
A csomagolás talán az egyik legkritikusabb pontja a terméknek, ha környezetvédelmi szempontokról van szó. A környezetbarát csomagolás egyre inkább alapelvárás a fogyasztók részéről, sőt, egyre elfogadottabb, hogy már olyan termékek is utántöltős formában kerülnek a fogyasztókhoz, ami korábban elképzelhetetlen lett volna, mint például a samponok vagy testápolók.
A The Body Shop kozmetikai áruházlánc példának okáért kicseréli az újrahasznosítható csomagolásban árult termékeit, amennyiben azokat a vásárló visszaviszi a boltba, ahol ennek fejében jóváírást kap a következő vásárlás árából.
A vásárlás mint szolgáltatás
A bizonyos időközönként a vásárlóknak automatikusan kiküldött termékek – mindamellett, hogy jelentősen növelhetik a profitot – csökkenthetik a csomagolási és egyéb költségeinket is. Az újrahasznosítható csomagolásban kiküldött, és nagyobb mennyiségben árult termékek, amely a felhasznált termék visszaküldésére alkalmas csomagolásban érkezik, jó példája ennek.
Szem előtt tartott fenntarthatóság
A fenti taktikai megoldások jó kezdő lépések lehetnek a megfelelő irány megtalálásában, de ennek ellenére a legfontosabb, hogy megértsük kereskedelmi tevékenységünk során keletkező szén-dioxid kibocsátás jellegét. Számos gyártó már ma is mellékel kibocsátási adatlapot a termékei előállítása során keletkező ökológiai lábnyomról, ami jó kiindulópont lehet ezeknek a folyamatoknak a megértésében.
A három fontos szempont, amit érvényesítenünk kell az üzleti tevékenység során ahhoz, hogy valóban pozitív hatást gyakorolhassunk a zöld szempontok és a fenntartható, karbonsemlegesség eléréséért a következőek: az elkerülés, a csökkentés és a kompenzáció.
Elkerülés: Próbáljuk meg megtalálni azokat a területeket, melyek a legnagyobb karbonkibocsátással járnak. Jó példája ennek, hogy kerüljük a légi úton történő kiszállítást és konténeres szállítási módot választunk.
Csökkentés: Találjuk meg azokat a területeket, ahol tudjuk csökkenteni a káros anyag kibocsátást új beszállítók, vagy éppen alapanyagok formájában. Ezeket az információkat pedig osszuk meg vásárlóinkkal.
Kompenzáció: Az elkerülhetetlen kibocsátással járó tevékenységeinket próbáljuk meg olyan, bizonyítottan CO2 kibocsátást csökkentő akciók támogatásával kárpótolni, amelyek hozzájárulnak a már légkörben lévő szén-dioxid megkötéséhez: legyen szó faültetésről, vagy éppen bármilyen egyéb olyan, jól dokumentált tevékenységről, amelyet megfelelően tudunk kommunikálni a fogyasztóink felé.