10 lépés, amit ne hagyj ki a Black Friday készülődésből

Black Friday felkészülés

A Back To School kampányok véget értek, és lassan mindenki ráfordul a karácsonyi hajrához vezető célegyenesre. Útközben azonban van még egy kihívás, aminek a sikeres teljesítéséhez időben elkezdett és tudatosan felépített csapatmunkára van szükség: közeleg a Black Friday!

Számos cikk és előadás szól a Black Friday kampányok hatásáról, a piac viselkedéséről és reakcióiról, azonban viszonylag ritkán találkozunk olyan útmutatóval, amely gyakorlati szempontok szerint, első kézből – egy kereskedő tapasztalatai alapján – mutatja be a sikeres Black Friday receptjét. Az alábbiakban 10 olyan tippet osztunk meg, amelyek segítenek a kereskedőknek abban, hogy sikerrel vegyenek részt a november végi hajrában.

A cikk forrása a “10 lépés, amit ne hagyj ki a Black Friday készülődésből” című előadás,
amelyet Nagy Róbert, a Szallasguru.hu termékmenedzsere tartott az Ecommerce Hungary
Így tervezd a jövőt! konferenciáján 2018. februárjában.

Gondolkodjunk projektben

Bár egy egy napos akció megszervezése elsőre nem tűnik annyira nagy feladatnak, egy sikeres Black Friday kampány megszervezése és lebonyolítása könnyen kifoghat azokon, akik alábecsülik a teendőket.

Érdemes projektként kezelni a felkészülést: egyáltalán nem túlzás felelős projektmenedzsert kinevezni, projektmendzsment módszertanokat követni. Ha meghatározott költségvetéssel, kijelölt mérföldkövekkel és határidőkkel, dedikált erőforrással, igazi csapatmunkával vágunk bele, sokkal nagyobb esélyünk van a sikeres megvalósításra.

Gondolkodjunk projektben

Tervezzünk és dokumentáljunk előre

Első lépésként üljünk le a csapatunkkal, és közösen, minden érintett terület bevonásával tervezzük meg a projektet. Szükség lesz egy sales tervre, egy (vagy több) kampánytervre, erőforrás tervezésre, fejlesztések specifikálására, költség- és bevételi tervekre, pontos ütemezésre, és az egész kontrolljaként tematikus ellenőrzőlistákra.

A tervezés egyik sarkalatos pontja: Mikor tartsuk mi a Black Friday-t?

Az eredeti amerikai hagyomány szerint a Black Friday a hálaadást követő pénteki nap. A hálaadás az Egyesült Államokban november negyedik csütörtökére esik, így a fekete péntek a november 23-29. közötti időszakra eső pénteki nap: az idei évben november 23.

Az elmúlt évek gyakorlata alapján a magyar kereskedők szabadabban értelmezik az időpontot: vannak akik egy héttel előre hozzák az akciójukat, bízva abban, hogy ki tudnak tűnni a tömegből és a hivatalos Black Friday körüli reklámzajból.

Nem ritka, hogy egy-egy webáruház a pénteki nap helyett az egész hétvégét, vagy akár az egész hetet bevonja a kampányba, és hosszabb akciós időszakot hirdet.

Legyen állandó fókusz a kínálaton

A Black Friday egyértelműen a kihagyhatatlan, különleges ajánlatokról szól. Ahhoz, hogy ebben valóban azt tudjuk nyújtani, amit a vásárlóink várnak, folyamatosan elemeznünk kell a kínálatunkat:

  • mik lesznek a várható top ajánlatok a mi szegmensünkben?
  • mivel készülnek a versenytársak, mik voltak a korábbi évek tapasztalatai?
  • megfelelő-e a raktárkészletünk szintje, ideális-e a raktári beérkezések ütemezése?
  • milyen csali ajánlatokkal készülünk a figyelem felkeltésére?
  • milyen tematika szerint tudjuk rendezni, kommunikálni az ajánlatainkat?
  • milyen kockázati pontokat tudunk azonosítani, hogyan tudunk ezek kezelésére felkészülni?
  • hogyan tudjuk az esetlegesen megmaradó, elfekvő raktárkészletet kiárusítani?

Két kampányban gondolkodjunk

Bár a Black Friday maga egyetlen kampány (még ha akár hosszabb időtartamú is), érdemes a felkészülés során egy felkészítő kampányt is tervezni, hogy az értékesítésünk végül még sikeresebb lehessen.

Az előzetes kampány során kommunikáljuk az akció pontos idejét, a várható ajánlatokat, és gyűjtsünk feliratkozókat, győzzük meg az érdeklődőket, hogy már előzetesen regisztráljanak a webáruházban.

Az értékesítés indulásakor így már lesz egy minőségi, valós érdeklődőkből álló címlistánk, akiket célzott kommunikációval megszólíthatunk. Ennek a mozgósításnak a költsége nagyságrendekkel alacsonyabb, az eredménye pedig magasabb lesz, mint a céltalanul böngésző internetezők megszólítása – a Black Friday körüli napokban úgyis az egekbe szökik a PPC és social hirdetések ára a nagy verseny miatt.

Ütemezzük jól az újításokat

Az előkészítő projekt során több kisebb lépésben próbáljuk ki, mérjük le a tervezett újításaink hatását. Ne hagyjuk a kísérletezést az utolsó pillanatra, mert egy esetleges rossz eredményt már nem biztos hogy lesz időnk és lehetőségünk kijavítani, amivel a várt nyereség helyett jelentős veszteséget is okozhatunk.

Ütemezzük jól az újításokat

Tervezzük tudatosan az erőforrásokat

Az erőforrásaink általában a normál napi ügymenetre vannak optimalizálva, egy Black Friday kampány azonban jelentős plusz megterhelést ró a szervezet több pontjára.

Érdemes előre átgondolni, hogy hol és milyen módszerrel lehet erőforrásokat átcsoportosítani, vagy plusz erőforrásokat bevonni, akár csak átmeneti jelleggel is.

Tervezzük tudatosan az erőforrásokat

Kommunikáljunk befelé is

A nagy hajrában sokszor megfeledkezünk róla, de az aktivitásaink részleteinek kommunikálása házon belül legalább annyira fontos, mint a vevőink megszólítása.

Tervezzük meg előre, hogy mit, mikor, milyen formában osztunk meg a szervezet tagjaival, kinek milyen információ lehet létfontosságú az őrült napok lebonyolítása során.

Mindenki számára legyenek tiszták az egyedi ajánlatok, az egyes fázisok ütemezése, a rá vonatkozó konkrét feladatok határideje. Ahol szükséges, tartsunk külön előzetes felkészítést, betanítást (például az ügyfélszolgálaton).

Időzítsünk megfelelően

Az első pontban megfogalmazott projekt rendszerű gondolkodás alapfeltétele a megfelelő időzítés, de nem lehet eleget hangsúlyozni. Sokan, sokszor csúsztunk már el ezen a ponton. Állítsunk fel ütemtervet, azonosítsuk az egymástól függő szakaszokat, készüljünk fel a kockázatok kezelésére és folyamatosan, akár napi szinten kövessük az aktuális státuszokat.

Időzítsünk megfelelően

Készüljünk a másnapra is

Ha véget ért a Black Friday, és vége a kampánynak, akkor fellélegezhetünk, de az élet nem áll meg, a webáruház sem zárhat be.

Sokan lesznek, akik a pénteki nap helyett csak a hétvégén jutnak majd el a webshop felületére, mert rátalálnak egy-egy még elérhető hirdetésre, vagy csak késve nyitják meg a korábban kiküldött hírlevelet.

Ilyen esetben nagyon kellemetlen tapasztalat lehet számukra, ha a landing page-eken mindenhol az akció végét, a kifogyott készleteket kommunikáló üzeneteket látnak. Készüljünk fel ezekre a napokra dedikált raktárkészlettel, célzott ajánlatokkal, amelyek továbbra is a megszokott kínálatunknál kedvezőbbek, még ha nem is annyira különlegesek, mint amiket a Black Friday során elérhetővé tettünk.

Jövőre is lesz Black Friday!

Az idei év tapasztalataiból már most elkezdhetjük a jövő évi felkészülést, ha egy kicsit előre gondolkozunk.

Az idén használt ellenőrzőlistákat azonnal módosítsuk, vagy egészítsük ki, ha a gyakorlati megvalósítás során hibát találunk, hogy ezek a következő alkalommal már ne fordulhassanak elő.

A Black Friday lebonyolítása után mielőbb üljünk le a projektcsapattal és értékeljük ki az eredményeket. Gyűjtsük össze az ötleteket és javaslatokat még addig, amíg friss az élmény, és azonnal frissítsük a jövő évi terveket, hogy semmilyen értékes gondolat ne vesszen el.

Ha a Black Friday során használt egyedi oldalakon, landing page-eken hőtérképes elemző eszközt is elhelyezünk, akkor a kampány során hozzánk érkező látogatók viselkedéséről rengeteg olyan infomációt begyűjthetünk, amely a következő akciónk felületeinek megtervezésekor hasznos kiindulópont lesz.

További tippek a Black Friday felkészüléshez

A munkatársak mellett a kampányt kiszolgáló webáruház rendszernek is bírnia kell a megnövekedett forgalommal járó stresszt. Az alábbi cikkben összegyűjtöttük azokat a pontokat, amelyeket érdemes a felkészülés során ellenőrizni és szükség szerint optimalizálni: Black Friday: tippek, hogy a webáruház túlélje a látogatók rohamát

Hiába kínálunk valóban egyedi és különleges ajánlatokat, ha eközben figyelmen kívül hagyjuk a vásárlókat megillető alapvető jogokat, könnyen negatív visszhangja lehet az aktivitásunknak. A tervezés során fordítsunk kiemelt figyelmet arra is, hogy az alábbi kritikus pontoknak megfeleljünk: Black Friday: 5 fájdalmas fogyasztóvédelmi hiba, amit jobb elkerülni

Ne maradjatok le a Black Friday felkészüléssel kapcsolatos további cikkeinkről,
kövessétek a Kosárérték Facebook oldalát, valamint iratkozzatok fel a hírlevelünkre!

Schmidt Zoltán

A BIG FISH Internet-technológiai Kft. e-kereskedelmi szakértője, a Kosárérték magazin főszerkesztője.

Üzenet a szerzőnek

Kérdésed van?
Hozzászólnál?

Vedd fel a kapcsolatot a szerzővel, várjuk az üzenetedet!