Mától örökre megváltozik valami az e-kereskedelemben – jósolják az elemzők, hiszen 2017. szeptember 12-én, 20 év után lejár az Amazon 1-Click szabadalma. Mostantól bárki használhatja azt a technológiát, ami egyetlen kattintásnyira hozza közel az internetes vásárlást a felhasználókhoz.
Mi az a 1-Click?
A 1-Click az Amazon e-kereskedelmi mamutcég egyedi technológiája, ami lehetővé teszi a felhasználók számára, hogy egyetlen kattintással vásárolják meg a termékeket. Ehhez persze a fizetési hitelesítő adatok és a szállítási információk előzetes tárolása szükséges az Amazon rendszerében, de aztán többé nem kell ezzel bajlódni. A 1-Click kiveszi a vásárlási folyamatból azt a sokak számára idegesítő lépést, amikor a rendelés befejezéséhez a vásárlónak manuálisan meg kell adnia bankkártyaadatait és szállítási címét. A technológia az Amazon Echo felhasználói számára az egyetlen hangutasításos vásárlást is lehetővé teszi, bár ez – egyelőre – nem túl elterjedt.
Az egykattintásos (1-Click) megrendelés nem ugyanaz, mint az egyoldalas (one page) checkout, nem is érdemes a kettőt összekeverni. A másodiknál minden fizetési, szállítási és termékkel kapcsolatos információt egy oldalon vihet fel a vásárló, míg az egykattintásos megoldásnál ezeket az adatokat egyáltalán nem kell a folyamat során megadnia. A vevőt a termék oldaláról egyenesen a megrendelés megerősítésére irányítjuk át: nincsenek köztes lépések, nem szükséges kosárba rakni az árut, nem kell további feltételeket elfogadni. Elég egyetlen klikk a termékoldalon és a rendelés máris leadva: megerősítés, egy kattintás és kész is.
Miért fontos ez?
Mivel a 1-Click szabadalma lejár, a technológia, amit eddig kizárólag az Amazon szolgáltathatott, mostantól bármely e-kereskedő bármely webshopjában használható lesz. A legnagyobb webáruházak színfalak mögött már régóta fejlesztik saját megoldásaikat, a szoftvergyártók és webfejlesztő ügynökségek közül pedig többen is arra készülnek, hogy a lejárat után hamarosan előrukkoljanak saját egykattintásos technológiájukkal. Tudható, hogy a Google már felkészítette a Chrome böngészőt a vevőadatok megfelelő tárolására és a fizetési szolgáltatókkal, banki oldalakkal való kommunikációra. A Microsoft és a Facebook szintén dolgozik a megoldás átvételén, az Apple pedig eddig is használta, hiszen az egyetlen cég volt, amely (egyes értesülések szerint több mint kétmilliárd dollárért) szolgáltatásaiban licenszelhette az Amazon megoldását.
A globális e-piacot ismerő elemzők szerint az internetes kereskedelem holnaptól többé nem lesz ugyanaz, a 1-Click technológiájának szabaddá válása alapjaiban változtatja majd meg. Az mindenesetre biztos, hogy hamarosan az egykattintásos megrendelési módszer robbanásszerű elterjedésére számíthatunk világszerte, ami a vásárlói szokásokat és a webáruházi szolgáltatásokat is gyökeresen álalakíthatja.