Ha egy vállalat nem csak egy webáruházat, hanem egy egész üzletláncot üzemeltet, fokozottan jelentkeznek nála azok a problémák, amelyeket a vásárlók azonosítása jelent. Már egyetlen webshop esetében is fejtörést okoz, ha túl sok a regisztráció nélkül, anonim módon vásárló látogató, több bolt esetében azonban még bosszantóbb, ha nem tudjuk megállapítani, milyen az átjárás, mekkora és kikből áll a portfólió teljes vásárlóközönsége.
Ha valaki ismeri ezt a kihívást, az az Unibail-Rodamco, a cég ugyanis piacvezetőként 67 európai városban rendelkezik saját bevásárlóközponttal. Válaszul olyan megoldással álltak elő, ami tanulságos lehet minden e-kereskedő számára.
Központi profilkezelés
Először is az összes weboldalukon és mobil applikációjukban egy egységes beléptetési rendszert (Single-Sign-On, azaz SSO) vezettek be. Ez hasonlóan működik, mint a Google Fiók, csak amíg a Google esetében ugyanazzal az azonosító-jelszó párossal különféle Google szolgáltatásokba (Gmail, Drive, YouTube, Térkép, Naptár stb.) léphetünk be, addig az Unibail-Rodamco-nál a céghez tartozó különféle webáruházakba.
A rendszert nem saját maguk fejlesztették ki, hanem külső szolgáltatótól vették igénybe: a Gigya Registration-as-a-Service (RaaS) megoldása mellett döntöttek.
A bevezetést promóció követte: egy vásárlói klub keretében ingyenes parkolást, különféle árkedvezményeket, VIP szolgáltatásokat, zártkörű rendezvényeket kínáltak azoknak vásárlóiknak, aki regisztrálnak és bejelentkeznek a központi beléptetés segítségével. Az akcióba azokat is bevonták, akik hagyományos klubkártyával rendelkeztek: már létező kártyaszámukat összekapcsolhatták az új regisztrációval.
Ettől fogva a klubtagoknak nem csupán a weboldalakon tudták követni a vásárlási szokásait, hanem a mobil applikációnak köszönhetően azt is meg tudták állapítani, milyen utat járnak be a vásárlók a hagyományos bevásárlóközpontokban. Mindennek következtében a korábbi tranzakciók története alapján valós időben tudtak testreszabott ajánlatokat kínálni a vevőknek. Például a rendszerhez tartozó mobil app nem csak azt mutatja a vásárlóknak, hol tartózkodnak éppen, de útvonalat is kijelöl nekik a kiválasztott vagy kedvenc boltokhoz, miközben megjelöli a kedvezményeket kínáló egységeket is.
Az eredmény: 26%-kal növekedett a regisztráltak és 92%-kal a hűségkártyát kiváltók száma. A regisztrálók 76% százaléka választotta a közösségi beléptetést az email cím és jelszó páros megadása helyett. Végül pedig 35-szörösére nőtt azok száma, akik mobilon gépelés helyett érintéssel jelentkeztek be.
És ez még csak a kezdet
A rendszer üzembe helyezése után a vállalat számos új alkalmazási lehetőségre ébredt rá. Például összekapcsolták a klubtagok profiljával az autóik rendszámát, így automatikusan be tudják engedni őket a parkolóba. Szintén emberi beavatkozás nélkül elküldik a vásárló mobiltelefonjára, hogy hol hagyta a kocsit, így hazaindulva nem kell keresgélnie a járművét.
Azok, akik a közösségi beléptetést választották, láthatják, hogy ismerőseik közül kik vásárolnak még éppen abban a bevásárlóközpontban, így akár találkozni is tudnak.
A megoldás arra is alkalmas lehet, hogy pozitív értelemben változtasson a vásárlói szokásokon. Hiszen aki mindig ugyanazon a helyen vásárol, hajlamos ugyanazt az útvonalat bejárni, ugyanazokat a boltokat, polcokat felkeresni, a szokásos termékeket megvenni. Ez gyors és hatékony, de kizárja azt, hogy a vásárló megismerkedjen valami újjal – márpedig az ajánlórendszerrel ki lehet zökkenteni valakit a megszokott rutinjából.