Tanulmány: felkészültek-e a kiskereskedők a mobilforradalomra?

Tanulmány: Felkészültek-e a kiskereskedők a mobilforradalomra?

2018 végére ott tartunk, hogy a világon két és fél milliárd ember rendelkezik mobiltelefonnal, a technológia terjedése pedig folyamatos és bővül. Az elkövetkező évekre hozzávetőleg évi 200 millió új felhasználót jeleznek előre a kutatások. Ennél is gyorsabb ütemben bővül a mobiltelefonok adta szolgáltatások és lehetőségek kihasználása. Ennek jó mutatója a globális adatforgalom, amely 2018-ban havi átlagban 17 exabyte, vagyis 17 milliárd gigabyte (!), ami felhasználónként csaknem 7 GB/hónap. Miközben a mobiltelefont használók számának növekedése 7% körüli bővülést mutat évente, addig az előrejelzések szerint az adatforgalom 2021-re 49 EB/hónap, azaz a mainak csaknem háromszorosa lesz.

Hasonlóan dinamikus növekedést mutat a mobilplatformokon zajló e-kereskedelem. Az eMarketer számításai szerint 2017-ben 2300 milliárd dollár volt a globális e-kereskedelem aggregált értéke, ami 23,2%-os növekedés volt az előző évhez, 2016-hoz képest. Ezen belül pedig a mobilplatform 58,9%-ot, azaz 1400 milliárd dollárt tett ki. Az előrejelzések szerint 2021-re várhatóan két és félszeresére nő, 3500 milliárd dollár értékű lesz a mobilplatformon folytatott e-kereskedelem, ami az akkori teljes e-kereskedelem értékének csaknem háromnegyedét, 72,9%-át fogja kitenni.

A mobiltelefon kétségkívül fontos kereskedelmi csatorna már ma is, és csak egyre fontosabb lesz. Ezért tanulmányozta a lengyelországi székhelyű Divante eCommerce Software House azt, hogy a legnagyobb e-kereskedő cégek mennyire készültek fel erre a változásra, mennyire felelnek meg a mobile first megközelítésnek. 11 ezer népszerű e-kereskedőt vizsgáltak a Google Lighthouse eszközével, amely a weboldalak teljesítményét, minőségét, helyességét teszteli.

PWA: a jövőbiztos megoldás

Az elemzés alaptétele az, hogy a PWA (Progressive Web Apps) az egyik kulcs ahhoz, hogy az e-kereskedők meg tudjanak felelni a felhasználói igényeknek, optimálisan tudják működtetni mobilplatformon is online boltjukat.

A Progressive Web Appok (PWA) alapvető jellemzője, hogy megbízhatóak, hálózati lassulás esetén is betöltenek, gyorsan kommunikálnak és működnek, mégsem nyújtanak rosszabb  felhasználói élményt, mint egy hagyományos applikáció. Ezek a webalkalmazások a klasszikus webtechnológiára épülnek a legújabb JavaScript jellemzőkkel kiegészítve. Az adatokat a készülék gyorsítótárába mentik, így a kommunikáció sokkal gördülékenyebbé válik a felhasználó és a szerver felé egyaránt. Ezeket az applikációkat a keresőmotorok megtalálják, egy webhely valamennyi lapja linkelhető, így megosztható és elmenthető. Nem szükséges külön frissíteni, mert mindig up-to-date, valamint spórol az adatmennyiséggel.

És miért van fontos szerepe a PWA-knak az e-kereskedőknél? Az Alibaba például 76%-kal, a Trivago pedig 97%-kal tudta növelni a konverziós arányát a PWA bevezetését követően. További jó példa az Olacabs, a legnagyobb indiai taxigyűjtőoldal, amely 68%-kal tudta a PWA-nak köszönhetően növelni a forgalmát, vagy a Forbes, amelynek oldalletöltése felhasználónként 43%-kal nőtt.

Mivel egy PWA alapú megoldás az adatokat gyorsítótárba menti, a felhasználó offline is folytathatja a tevékenységét. A Trivago például azt tapasztalta, hogy azoknak a 67%-a, akiknél megszakadt az internetkapcsolat, újrakapcsolódva folytatták a munkamenetet.

Így teszteltek

A tanulmányban vizsgált 11 ezer e-kereskedőt népszerűség alapján válogatták ki. Az oldalaik látogatóinak száma átlagosan 3 millió havonta, a legkisebbé 251 ezer, míg a legnagyobbé 7,358 millió. A világ számos országából kerültek az elemzésbe: a mintában szereplő legnagyobb ország az Amerikai Egyesült Államok 1544 bolttal, míg Németországból 757-et, Oroszországból 696-ot, az Egyesült Királyságból 657-et és Franciaországból 503-at válogattak be. Kína nincs a legnagyobbak között, mert bár a kínai e-kereskedelmi piac a világ legnagyobbja, de Kína speciális gazdasági berendezkedése miatt rendkívül centralizáltan működik. A termékkört nézve pedig a legtöbb e-kerekedő a ruházati piacon (1668), az elektronika piacán (1532), az otthon és kertészet piacán (1398), valamint a sport és rekreáció piacán (1222) működik.

A Lighthouse segítségével öt területet teszteltek: PWA, best practice,  teljesítmény, SEO és hozzáférhetőség. A szoftver minden esetben egy 0 és 100 közötti skálán értékelte az adott terület megfelelőségét.

Ami a teljesítményt, a betöltődés gyorsaságát, megbízhatóságát (és ezekhez kapcsolódó programozási megoldásokat) jelenti, a boltok átlagosan 35,66 pontot kaptak. Ráadásul a boltok csaknem fele nem lépi át a 30 pontot, és 73%-uk kapott 50 pontnál kevesebbet. Így megállapítható, hogy ez a tényező nem erőssége az e-kereskedő oldalaknak. A tanulmány megállapította, hogy erős korreláció van a PWA-kkal: azok, akik használnak PWA-t sokkal magasabb pontszámokat kaptak.

A hozzáférhetőség kapcsán azt nézték, hogy a fogyatékkal élők is megfelelően tudják-e használni az oldalakat. Ebben a szegmensben a boltok közepesen teljesítettek: 58,34 az átlagos pontszám, és egyaránt kevés látható a kiemelkedően jó vagy a nagyon rossz eredményből; a boltok több, mint 80%-a kapott 40 és 80 pont közötti értéket.

A SEO elemeket tekintve kifejezetten jó eredményt produkáltak a kereskedők: az átlagos pontszám 93,66 lett, a boltok 59%-a maximális, 100-as értéket kapta, 40 pont alatt pedig egyetlen bolt sem kapott.

A best practice-ek között olyan elemeket vizsgáltak, mint a biztonságos kapcsolat (https protokoll), a jelszómezők másolási tiltása, illetve az elavult programozási megoldások elkerülése. E tekintetben 63,37 lett az átlagpontszám, és viszonylag sűrű az eloszlás, a webboltok 50%-a kapott 60 és 70 pont közötti értéket.

A PWA legfontosabb jellemzőit összegezve az átlagosan 31,17 pont önmagában is rossz eredmény, és különösen, hogy éppen ebben a fontos kategóriában a leggyengébbek az e-kereskedelmi oldalak. (Megjegyzendő, hogy az ezzel szoros összefüggésben lévő teljesítmény volt hasonlóan gyenge eredményű.) A képet tovább rontja, hogy a vizsgált boltok fele kapott 20 és 30 pont között, és mindössze 0,1%-a kapott jónak mondható, 80 pont feletti értéket.

Országok, platformok, piacok

A működést országonként, platformonként, illetve területenként is tanulmányozták. Azt találták, hogy a hozzáférhetőség kivételével valamennyi esetben a németországi boltok teljesítettek a legjobban, és az Egyesült Államokban működők pedig a legrosszabbul. Hozzáférhetőség terén viszont a britek érték el a legjobb eredményt, és az oroszok a legrosszabbat.

A platformokat vizsgálva a PrestaShop három területen tudott a legjobb lenni (teljesítmény, PWA, SEO), a másik két területen a WooCommerce érte el a legjobb eredményt. A PrestaShop ugyanakkor a leggyengébb lett a hozzáférhetőséget vizsgálva. A Shopify a teljesítmény, a PWA és a best practice-ek alkalmazásában lett a leggyengébb platform.

Sokkal kisebb különbségek voltak a piaci területek között, de az elektronikai boltok legjobbak tudtak lenni a teljesítmény és a PWA tekintetében – és legrosszabbak a SEO esetében. Míg az otthoni és kertészeti eszközök piacán szereplő boltok a SEO-ban kiemelkedően jól, a PWA-ban viszont a legrosszabbul szerepeltek.

Összességében az látható, hogy az e-kereskedők még nem ismerték fel PWA-k jelentőségét a mobil csatornán folyó e-kereskedelemben. Egyrészt nem is elterjedt, hogy a webshopot ilyen applikáción keresztül tegyék elérhetővé, másrészt nem is használják ki széleskörűen a benne rejlő lehetőséget. Amíg a SEO már annyira ismert és elterjedt, hogy szinte hibátlanul alkalmazza a legnagyobb e-kereskedők majdnem mindegyike, ez egyelőre a PWA-ról távolról sem mondható el. Bizonyára ez változni fog a következő években, a piaci verseny ki fogja kényszeríteni. A kutatások alapján azt fontos látni, hogy aki ezen a területen az elsők között fog lépni, és fejleszteni, komoly versenyelőnyre tehet szert a később érkezőkkel szemben.

mm
Zentai András

Tartalommarketing-specialista, social media tanácsadó, copywriter. A Kosárérték.hu állandó cikkszerzője.

Üzenet a szerzőnek

Kérdésed van?
Hozzászólnál?

Vedd fel a kapcsolatot a szerzővel, várjuk az üzenetedet!