Az 5G kereskedelmi hatásait kissé korai még vizsgálni, mivel bevezetése első szakaszában van ez a technológia. Az azonban már most látszik, hogy mindenképpen pozitív hatással lesz majd mind a hagyományos, mind az online kereskedelemre.
Leginkább a vásárlói élmény kialakítása során juthat majd kulcsszerep az új vezeték nélküli adatátviteli technológiának, de számos egyéb területen is hasznos újításokat hozhat majd a hálózati sebesség növekedése.
Az ötödik generációs mobil adatátviteli technológia jóval nagyobb kapacitással működik, mint a 4G, valamint támogatja az eszközök közötti és a kiterjedt gépi kommunikációt. Mindemellett jóval kisebb az energiaigénye, ami nem csak a készülékek akkumlátoridejének növeléséhez járul hozzá, de egyben megteremti a lehetőségét az Internet of Things (IoT) és AI megoldások szélesebb körben történő bevezetésének.
Az elsőként Dél-Koreában bevezetett technológia Magyarországon először 2019-ben jelent meg a Vodafone jóvoltából, és a technológiát fejlesztő Ericsson kutatásai szerint 2025-re már a forgalomban lévő mobilkészülékek hatvanöt százaléka ezt a hálózatot használja majd az adatok továbbítására.
Az első, a technológia kilátásaival kapcsolatos kutatás még 2020 decemberében jelent meg. Az amerikai piacot érintő, “Future of Retail 2021” elnevezésű tanulmány már akkor előrevetítette, hogy az érintés nélküli fizetési technológiák robbanásszerűen terjednek majd 2021-ben. A McKinsey piackutató által készített felmérés az amerikai piacra 30 százalékos növekedést jósolt az előző évi 10 százalékhoz képest, de a koronavírus és az ezt követő lezárások, valamint számos nagy cég innovatív technológiának köszönhetően a vártnál is jóval nagyobb ütemben növekedett a tavalyi év során.
A mobiltechnológia elterjedése az elmúlt évtizedben oda vezetett, hogy ma már 6638 millió okostelefon van használatban, ami egyben azt is jelenti, hogy a bolygó lakóinak majd’ 84 százaléka potenciálisan hozzáférhet telefonján keresztül a mobil kereskedelem piacához. Amennyiben a már említett generációváltás pár éven belül valóban megtörténik, és mindenki számára elérhető lesz az 5G technológia elképesztő változásokat hozhat majd, mind a vásárlási élmény, mind a mobil fizetések terén.
A mobil kereskedelem csak az Egyesült Államokban 2021-ben mintegy 359.32 milliárd dolláros forgalmat bonyolított – ez a szám 2013-ban még csak 41 milliárd dollár volt. A folyamat pedig számos nagy cég technológiai újításainak köszönhetően egyre csak gyorsul.
Figitális vásárlási élmény
Többek között az olyan szolgáltatások megjelenése, mint az Amazon Go, valamint az ezekben a pénztáros nélküli üzletekben használt ‘Just Walk Out’ technológia, vagy a szintén Amazon által bevezetett ujjlenyomat-azonosításon alapuló fizetési technológia is sokat segített a modern fizetési megoldások széles körű elterjedésében.
Az Amazon készletmenedzsment és fizetési megoldásai az 5G technológia által lehetővé tett, valós idejű vizuális megfigyelő rendszerekkel és okos polcokkal jelentősen növelhetik a vásárlói élményt. A korábbi mobilhálózatok látenciájának növelésével szintén elérhetővé válnak a kereskedelemben a LIDAR rendszerek is. A Hitachi által kifejlesztett fény- és távolságmérő radartechnikával remekül monitorozhatóak a vásárlók érzelmi állapotai, akiknek üzleten belüli mozgása is tökéletesen követhetővé válik.
Mobil fizetés
A felhasználó élményekkel egyidőben – amelyek többek között robotizált árufeltöltést, illetve akár AI által vezérelt készletnyilvántartást is jelenthetnek – egyre növekszik a mobil fizetési technológiák súlya is. Iparági előrejelzések szerint a mobilkészülékről indított tranzakciók száma csak az Amerikai Egyesült Államok piacán a 2019-es $705.28 milliárd dollárról 2025-re akár $2.541 billió dollárra is emelkedhet.
A mobiltárcák és egyéb elektronikus fizetési lehetőségek a megnövekedett hálózati kapacitásnak köszönhetően még könnyebben és biztonságosabban lebonyolíthatóak lesznek majd. A wifihálózatokat is lepipáló, alacsony látencia, a biometrikus azonosításhoz szükséges magas sávszélesség és SIM autentikáció révén pedig hatékonyan kiszűrhetőek lesznek majd a csalások és visszaélések is.
Mobil bankolás
A már a korábbi mobil hálózatokon is elérhető banki alkalmazások csak még közelebb hozzák a bankokhoz ügyfeleiket. A korábbi, böngészőalapú banki megoldásokat egyre inkább felváltják majd a dedikált alkalmazások, amelyek elérhető közelségbe hozzák a felhasználók összes korábbi tranzakcióját, akik bármikor hozzáférhetnek ezekhez.
További marketinglehetőségek
A modern vásárlási élmény megváltozásával, a kereskedők egyre kifinomultabb megoldásokhoz folyamodhatnak, nemcsak a vásárlási élmény, vagy a fizetés és bankolás, de a marketing területén is.
Az 5G hálózatok nyújtotta sávszélességből fakadó előnyök kihasználhatóak az olyan hagyományos marketingcsatornákon is, mint a közösségi értékesítés, a chatbotok vagy az e-mail, illetve hatékonyabbá tehetik a már jelenleg is elérhető üzleti kommunikációs platformok szolgáltatásait is. Ezen felül az 5G számos további marketingterületen kihasználható előnnyel is jár:
- Nyomkövetés: A GPS technológia segítségével – kiegészítve az olyan 5G specifikus technológiákkal mint a LIDAR – szinte milliméter pontossággal követhető, és személyre szabott ajánlatokkal megszólítható a vásárló.
- Elérhetőség: Az 5G hálózatán szinte korlátlan mennyiségben kiküldhető push értesítésekkel és SMS üzenetekkel az online kereskedők jóval szélesebb réteget szólíthatnak meg – járjon a célközönség bárhol is.
- Mobilitás: A potenciális vásárlók kezében mindig ott lesz a mobiljuk. A hordozható számítógépekkel ellentétben a mobilkészülékek mindig rendelkezésre állnak a leendő vásárlók megszólításához, akiket az 5G hálózaton bármikor és bárhol elérhetünk majd.