Még az előre rendelés idejét is megspórolják a vásárlóknak; ezzel új utak nyílnak a fogyasztói kényelem fokozásában.

Az elmúlt években a világjárványnak köszönhetően lendületet kapott azoknak az új szisztémáknak a fejlődése, amelyek lehetővé teszik a személyes kontaktus nélküli, érintésmentes vásárlást. A kereskedők eddig is keresték a módjait annak, hogy a lehető legegyszerűbb, leggyorsabb és leggördülékenyebb módon juttassák el az árucikkeiket a vevőkhöz, akik számára a vásárlást igyekeztek örömteli élménnyé tenni.

A legújabb ilyen egyszerűsített vásárlási mód a Robomart, amely egy kaliforniai technológiai cég gondozásában született jármű- és kereskedelmi platform. A Robomart autók házhoz rendelésével a vásárlók gyakorlatilag a kiválasztott kereskedő kínálatát kapják saját küszöbükhöz. Ezt nevezik a feltalálók „store-hailingnek”, aminek a magyar megfelelője nagyjából a „boltfogadás” vagy „házhozbolt”.

Ezzel a fogyasztók elkerülik a fizikai bolthoz való utazást, a válogatást és a bolyongást, a pénztárnál való sorban állást, a tömeget, a cipekedést és a hazautazás kényelmetlenségeit. Ugyanakkor elkerülik a másokkal való találkozást, a közös térben, közösen használt tárgyak megérintését és a pénzhasználatot is. Vagyis egy olyan új út született, amely kihívásokkal teli idők nehézségeire is megoldást kínál, ugyanakkor hosszabb távon is előremutató fejlődési utat mutat.

Pontosan hogyan működik a Robomart?

Bár a Robomart 2017-ben felmerült alapgondolata már az önvezető járművekre, vagyis teljesen automatizált mobilitásra épült, a valós szolgáltatás kezdetben igazi sofőrökkel indult. Ugyanakkor a vásárlás folyamata az elejétől a végéig automatizmusok mentén történik.

A folyamat alapja a Robomart applikáció: ezen keresztül áramlik minden információ. Így maga a bolt pénztármentes, nincs szükség az árucikkek azonosítására, leolvasására és a bankkártyát sem kell helyben leolvastatni. A megvásárolt árucikkek azonosítását és listázását különféle szenzorok végzik, RFID (rádiófrekvenciás azonosítás) rendszerben, minimálisra csökkentve a csalás és a lopás lehetőségeit. A vásárló a nyugtát utólag, emailben kapja meg, és a fizetés is online történik.

A szolgáltatás fejlődésének következő lépése az önvezető miniautók alkalmazása, amelyek működtetése már egyáltalán nem igényel emberi munkaerőt. 2018-ban mutatták be ennek első prototípusát, a bevezetés folyamatban van.

Miben különbözik a Robomart az egyszerű házhoz szállítástól?

Ha házhozszállítást akarunk kérni, akkor végig kell böngésznünk egy üzlet online kínálatát, ki kell választanunk az igényelt árucikkeket, kosárba kell rakni, majd elküldeni a megrendelést, kifizetni, ezután megvárni, amíg feldolgozzák, összekészítik a csomagot, becsomagolják, átadják a futárnak, aki végül kiszállítja. Ez rengeteg lépés, mindegyik idő, munkaerő, így pénz és költség.

A Robomart eleve a kínálattal érkezik házhoz, ami a megrendelő számára úgy tárul fel – gusztusosan, polcokra rendezve –, ahogyan azt az üzletben megszokhatta. A termékekből szabadon válogathat, nincs szükség bolti munkatársakra, feleslegessé válik a csomagolás is. Nem futhat bele a vevő abba a kellemetlen helyzetbe sem, hogy a megrendelt áru kifogy, mire összekészítenék a csomagját.

A Robomart esetében a megrendelés és a vásárlás között eltelő idő (kapaszkodjunk meg!) kevesebb mint 10 perc. Ennél jobban képtelenség kiaknázni az impulzusalapú vásárlásokat.

Jelen és jövő a Robomarttal

A Robomart-közösség egyelőre meghívásos rendszerben működik, és csak Nyugat-Hollywoodban érhető el. Jelen pillanatban két kereskedelmi cég termékei kérhetők, pontosabban kétféle Robomart-autótípus közül választhatnak a vásárlók: Snacks Robomart és Pharmacy Robomart. Az előbbi édességeket, csokoládét, kekszeket és üdítőket visz házhoz, az utóbbi gyógyszerek, illatszerek, kozmetikai cikkek és háztartási cikkek kínálatát. A házhozbolt egyszeri díja 2 és 5 dollár között változik.
A közeljövőben a kiszállás területét szeretnék Los Angeles teljes területére kiterjeszteni, valamint tervezik a kínálat bővítését is egy Grocery Robomarttal, vagyis élelmiszerüzlettel is. A terveik között szerepel az automaták kínálatának változatossá tétele is.

Akadályok a Robomart útján

A Robomart maga nem kereskedő, a szolgáltatása az, hogy a kereskedés ezen formájához kialakított járműveket és az informatikai hátteret biztosítja. A termékeket különféle együttműködések révén biztosítja, és ez jelentheti az egyik gyenge pontot: Az első együttműködő partnerével (Reef Global) több probléma is adódott, mivel számos alkalommal megbukott különféle hatósági ellenőrzések során, egészségügyi és élelmiszerbiztonsági területen.

A Robomart autói első körben hatféle kereskedelmi partner termékeinek terítésére alkalmasak: élelmiszerüzlet, snackbolt, gyógyszertár, kávézó, fagylaltos és gyorsétterem. A színvonalas kiszolgálásához megfelelő hűtési és fűtési, valamint fertőtlenítési és kiszolgálási körülményeket kell biztosítani, valamint ezek hátterét kifejleszteni, tökéletesíteni és a hatósági előírásokkal összehangolni.

A Robomart a gyorsasági alapon működő szolgáltatások körébe tartozik, és így a fuvarmegosztók és gyorskiszállítók által meghatározott metszéspontban kíván bebocsáttatást a szolgáltatási piacra. Nyereségessége ugyanannyira nem jósolható meg, mint az előbbieké annak idején, ugyanakkor a beindítása nagy befektetéseket követel. A robotautók és a kiszolgálási infrastruktúra, az üzemanyag és a kiszolgáló emberi erőforrások, a kezdeti bakik és az együttműködő partnerek magatartásának kockázatai mind-mind óriási költséget jelentenek, amit vagy a nagy árrés, vagy a hatalmas értékesítési volumen képes csak ellensúlyozni.

Bevételeik az együttműködő partnerektől kapott aktiválási díjból és jutalékból, valamint a vásárlóktól beszedett “hailing” vagyis házhoz viteli díjakból nem alacsonyak, de nehéz olyan üzleti modell kialakítása és megvalósítása, amely megfelelő volumen eléréshez vezet a megrendelések területén.