Figyeld velünk valós időben a top hazai e-kereskedőket!

Figyeld velünk valós időben a top hazai e-kereskedőket!

Az alábbi, valós időben frissülő grafikonok segítségével a Neticle-lel közösen vizsgáljuk folyamatosan a 15 legnagyobb forgalmú hazai e-kereskedő online megjelenéseit és megítélését. A lista alapja az a részletes összeállítás és rangsor, melyet 2022 májusában a GKI Digital készített.

Jelen kezdeményezésünk célja, hogy folyamatosan szemmel tartsuk az éllovas márkák megítélését, a vásárlók elégedettségét és a trendeket. Nagyon kíváncsiak vagyunk rá, hogy az üzleti siker vajon összefonódik-e a sok online említéssel, és az online visszajelzésekből kiolvasható kiugró elégedettségi színvonallal, és ha igen, akkor hogyan érhető tetten mindez. Az alábbi grafikonon a 15 legnagyobb forgalmú e-kereskedő említésszámait lehet követni. Az egyes szereplők grafikonját a nevükre kattintva kemelhetjük, illetve be- és kikapcsolhatjuk.

Az eMAG és az Extreme Digital napi említésszámaiban 2022 áprilisa óta az április 19-én bejelentett összeolvadás okozta a legnagyobb kiugrást (346 db). Az eseményről aznap 99 online cikk adott hírt. Az online megítélés ezután 2-3 napra enyhén visszaesett, sokan sajnálták az Extreme Digital megszűnését, de a negatív visszhang nem volt erős.

Összességében a legkiugróbb napi említésszámot a Telekom és a Tesco könyvelhette el, utóbbi esetében érdekes módon éppen ugyanazon a napon, mint az eMAG-Extreme Digital. Ekkor jelentették be ugyanis, hogy innentől minden kedden 5 százalékos kedvezményt kapnak azok a nyugdíjasok, akik vásárláskor használják a Tesco Clubcard-ot. A Telekom pedig június 9-én váltott ki óriási visszhangot – többek között 183 címlapszereplést -, azzal, hogy bejelentették: tesztelik a négynapos munkahetet.

A következő grafikon az online vélemények alakulását mutatja az elmúlt 90 napban. A Neticle szövegelemző algoritmusa a felismert érzelmi töltet erőssége alapján minden egyes szövegrészletnek pontszámot ad, majd ezeket folyamatosan összeadja, így alakul ki a lent látható online véleményindex.

A 15 legnagyobb forgalmú online kereskedő közül 2022 június végére nagybejelentéseik ellenére a Telekom és a Tesco körüli hangulat fordult leginkább negatív irányba, míg a Libri-Bookline és az eMAG-Extreme Digital párosai az élen végeztek.

Az ún. Net Sentiment Score, azaz nettó érzelmi pontszám esetében levonjuk az összességében negatív töltetű említések százalékos arányát a pozitív töltetűekéből. Például cikkünk megjelenésekor a Tesco több mint 25 ezer találatából 12,39% volt inkább pozitív töltetű, és 14,62% inkább negatív (a többi pedig semleges), a kettő különbözetéből jön ki a -2,24%-os nettó érzelmi pontszám. Ez alapján a legjobban a Kifli.hu és az eMAG-Extreme Digital teljesítettek, míg az iPon és a Telekom a két sereghajtó.

Említésszámok szektoronként

Ezeken a grafikonokon a különböző piaci szegmensekben működő szereplőket külön-külön is összehasonlíthatjuk.

A vizsgált időszakban az FMCG szektorban a Kifli.hu-t jóval kevesebbszer említik, mint két régebbi és ismertebb versenytársát. A Tesco csúcs említésszámainak okát már láttuk; az Auchan esetében májusban az volt a legjelentősebb hír, hogy a NÉBIH Listeria szennyezés miatt azonnali visszahívást rendelt el az Auchan által forgalmazott, Auchan Tuti Tipp márkájú disznósajtra.

Az online piactéren most is szoros volt a verseny a Pepita és az Alza között, 2022 áprilisa és júniusa között az előző vezetett. Közvetlen hangnemben szólították meg vásárlóikat, és ez működött: rengetegen kommenteltek Facebook oldalukon, mikor arról érdeklődtek, hogy kinek mi volt a legemlékezetesebb gyerekcsínye. Az Alzánál nem volt különösen kiemelkedő időszak, egyenletesen oszlanak el az online említések.

A vizsgált időszakban a Telekomnak jelentős volt az említésbeli fölénye az elektronikai színtéren, ami mobilszolgáltatóként persze nem meglepő. A többiek közül az összeolvadt eMAG-Extreme Digital vezetett. A Media Markt facebookos nyereményjátékkal turbózta fel az online diskurzust, így került a harmadik helyre.

A Libri esetében a május volt a kiugró hónap: ekkor adták át az idei Libri Irodalmi Díjat, mely nagy érdeklődésre tartott számot.

A Decathlon május végén és június elején azzal szerepelt sokat az online térben, hogy tatabányai üzletében már kizárólag önkiszolgáló kasszák üzemelnek. A Praktiker pedig azzal ért el kiemelkedően sok említést, hogy júniusi közleménye szerint 2021-ben rekordévet zárt.

Mivel ezek a grafikonok folyamatosan frissülnek, a fent leírtak a cikk megjelenésének időszakában érvényesek. A jövőben ezeken keresztül követni tudjátok az említett 15 e-kereskedő említéseinek alakulását, és a kiemelt időszakokban a Neticle szakértői az adatokhoz újabb elemzésekkel szolgálnak majd.

mm
Kosárérték

E-kereskedelmi magazin - hasznos információk kezdő, haladó és profi e-kereskedőknek.

Üzenet a szerzőnek

Kérdésed van?
Hozzászólnál?

Vedd fel a kapcsolatot a szerzővel, várjuk az üzenetedet!