Figyeld velünk valós időben a top hazai e-kereskedőket!

Figyeld velünk valós időben a top hazai e-kereskedőket!

Az alábbi, valós időben frissülő grafikonok segítségével a Neticle-lel közösen vizsgáljuk folyamatosan a 15 legnagyobb forgalmú hazai e-kereskedő online megjelenéseit és megítélését. A lista alapja az a részletes összeállítás és rangsor, melyet 2022 májusában a GKI Digital készített.

Jelen kezdeményezésünk célja, hogy folyamatosan szemmel tartsuk az éllovas márkák megítélését, a vásárlók elégedettségét és a trendeket. Nagyon kíváncsiak vagyunk rá, hogy az üzleti siker vajon összefonódik-e a sok online említéssel, és az online visszajelzésekből kiolvasható kiugró elégedettségi színvonallal, és ha igen, akkor hogyan érhető tetten mindez. Az alábbi grafikonon a 15 legnagyobb forgalmú e-kereskedő említésszámait lehet követni. Az egyes szereplők grafikonját a nevükre kattintva kemelhetjük, illetve be- és kikapcsolhatjuk.

2022 tavaszán az eMAG és az Extreme Digital napi említésszámaiban az április 19-én bejelentett összeolvadása okozta a legnagyobb kiugrást (346 db). Az eseményről aznap 99 online cikk adott hírt, melyből 57 címlapon is szerepelt. Az online megítélés ezután 2-3 napra enyhén visszaesett, sokan sajnálták az Extreme Digital megszűnését, de a negatív visszhang összességében nem volt erős.

A legkiugróbb napi említésszámot ugyanakkor a Tesco könyvelhette el, érdekes módon éppen ugyanazon a napon, április 19-én. Ekkor jelentették be ugyanis, hogy innentől minden kedden 5 százalékos kedvezményt kapnak azok a nyugdíjasok, akik vásárláskor használják a Tesco Clubcard-ot.

A következő grafikon az online vélemények alakulását mutatja az elmúlt 90 napban. A Neticle szövegelemző algoritmusa a felismert érzelmi töltet erőssége alapján minden egyes szövegrészletnek pontszámot ad, majd ezeket folyamatosan összeadja, így alakul ki a lent látható online véleményindex.

A 15 legnagyobb forgalmú online kereskedő közül 2022 április-május környékén az Auchan és a Telekom körüli hangulat fordult leginkább negatív irányba, míg a Libri-Bookline és az eMAG-Extreme Digital párosai az élen végeztek. Az áprilisi nagybejelentés ellenére a Tesco nem teljesített jól, az övé a harmadik legnegatívabb záró véleményindex.

Az ún. Net Sentiment Score, azaz nettó érzelmi pontszám esetében levonjuk az összességében negatív töltetű említések százalékos arányát a pozitív töltetűekéből. Például cikkünk megjelenésekor a Tesco több mint 26 ezer találatából 13 % volt inkább pozitív töltetű, és 13,5% inkább negatív (a többi pedig semleges), a kettő különbözetéből jön ki a -0,5%-os nettó érzelmi pontszám. Ez alapján a legjobban a Libri-Bookline és az Aqua teljesítettek, míg az iPon és az Auchan a két sereghajtó.

Említésszámok szektoronként

Ezeken a grafikonokon a különböző piaci szegmensekben működő szereplőket külön-külön is összehasonlíthatjuk.

Az vizsgált időszakban az FMCG szektorban a Kifli.hu-t jóval kevesebbszer említik, mint két régebbi és ismertebb versenytársát. A Tesco csúcs említésszámainak okát már láttuk; az Auchan esetében márciusban az volt a legjelentősebb hír, hogy az ukrán háború ellenére nem vonulnak ki az orosz piacról.

Az online piactéren szoros volt a verseny a Pepita és az Alza között, 2022 március és május között az előző vezetett. Közvetlen hangnemben szólították meg vásárlóikat, és ez működött: rengetegen kommenteltek Facebook oldalukon, mikor arról érdeklődtek, hogy kinek mi volt a legemlékezetesebb gyerekcsínye. Az Alza neve március elején azért szerepelt sokszor, mert csalók más bankkártyájával itt akartak vásárolni – szerencsére sikertelenül.

A vizsgált időszakban a Telekomnak jelentős volt az említésbeli fölénye az elektronikai színtéren, ami mobilszolgáltatóként persze nem meglepő. A többiek közül az összeolvadt eMAG-Extreme Digital vezetett. A Media Markt facebookos nyereményjátékkal turbózta fel az online diskurzust, így került a harmadik helyre.

A Libri esetében a május volt a kiugró hónap: ekkor adták át az idei Libri Irodalmi Díjat, mely nagy érdeklődésre tartott számot. A Decathlon az Auchannal ellentétben azzal szerepelt sokat az online térben, hogy kivonul Oroszországból – bár csak azután, hogy több országban bojkottal fenyegették meg. A Praktiker a Media Markthoz hasonlóan a Facebookos nyereményjáték eszközéhez folyamodott népszerűségének növelése érdekében.

Mivel ezek a grafikonok folyamatosan frissülnek, a fent leírtak a cikk megjelenésének időszakában érvényesek. A jövőben ezeken keresztül követni tudjátok az említett 15 e-kereskedő említéseinek alakulását, és a kiemelt időszakokban a Neticle szakértői az adatokhoz újabb elemzésekkel szolgálnak majd.

mm
Kosárérték

E-kereskedelmi magazin - hasznos információk kezdő, haladó és profi e-kereskedőknek.

Üzenet a szerzőnek

Kérdésed van?
Hozzászólnál?

Vedd fel a kapcsolatot a szerzővel, várjuk az üzenetedet!