Az amerikai UPS november elsején kiadott közleményében jelentette be, hogy leányvállalata, a UPS Flight Forward a világon elsőként kapta meg az amerikai szövetségi hatóságoktól a kormányengedélyt arra, hogy pilóta nélküli drónjáratokat üzemeltessen.
2019 eleje óta a UPS már élőben, éles körülmények között tesztelte a szolgáltatást Észak-Karolina állam fővárosában, Raleigh-ben. A Szövetségi Légiközlekedési Hivatal (FAA) és Észak-Karolina Közlekedési Hivatalának (NCDOT) felügyelete a WakeMed kórházai között az orvosi minták pilóta nélküli drónokon történő kiszállítását tesztelték.
Az autonóm dróntechnológiák területén vezető Matternettel együttműködve a több hónapig tartó kísérlet fontos mérföldkő volt a pilóta nélküli légi közlekedésben, és hozzájárult ahhoz, hogy a cég megkapja az FAA engedélyét.
A WakeMed program során az orvosi mintát tartalmazó dróntartályt egy előre meghatározott repülési útvonal mentén szállították az épületek között, melyet egy erre célra kiképzett drón operátor irányított.
A korábbi kórházi program bevezetését egy több mint féléves tesztsorozat előzte meg az FAA pilóta nélküli légijármű-rendszerintegrációs kísérleti programjának (IPP) keretében. A WakeMed kórházaiban lezajlott pilot volt az amerikai légügyi felügyelet által jóváhagyott első rutinszerű drónkiszállítási program.
A Szövetségi Légiközlekedési Hivatal – Federal Aviation Administration (FAA) – által a UPS Flight Forward számára most kiállított 135 szabvány tanúsítvány birtokában a cég elsőként kapott teljes körű kormányengedélyt arra, hogy quadro-kopterei látótávolságon kívüli területen is profitorientált repüléseket végezhessenek. A “beyond visual line of sight” (BVLOS) működésre elsőként engedélyt szerző UPS a már tesztelt szolgáltatást szeretné kiterjeszteni további kórházakra, majd ezt követően újabb és újabb logisztikai területekre.
A lakossági felhasználásra még várnunk kell
Bár az engedély megszerzése nyilvánvalóan óriási áttörés a UPS Flight Forward és az egész iparág számára, nem valószínű, hogy egy-két hónapon belül UPS drónok lepnék el Amerika egét, és mindennapos jelenséggé válnának a hasznos terhüket küszöbre pottyantó kvadro-kopterek.
Ahogy azt az UPS is hangsúlyozza, első körben továbbra is az egészségügyi szektorra fókuszálnak. A jelenleg használatos Matternet M2-es quadcopterek hasznos terhelhetősége csupán 2,5 kg, melyekkel több, mint 20 km távolságra is képesek elszállítani az orvosi küldeményeket. Ezeknek az eszközöknek azonban továbbra is szükségük van ütközésérzékelő földi eszközök telepítésére, és megfelelő leszálló infrastruktúrára.
Ahhoz azonban, hogy ezek az eszközök megjelenhessenek a lakossági csomagszállításban, továbbra is komoly fejlesztésekre van szükség, melyeknek erős lökést adhat a most kiadott engedély. Ennek birtokában korlátlanul állíthat szolgálatba drónokat a cég, és a korábbi súlybeli korlátozások alól is mentesülnek, illetve lehetőségük lesz éjszaka repüléseket is végrehajtani.
Korábban az Amazon is meglebegtette, hogy drónokkal fogja házhoz szállítani az Amazon Prime előfizetéssel rendelkezők csomagjait, de sokak szerint a cég leginkább csak a szolgáltatás marketing gépezetét tolta meg az ígéretekkel. Bár az Egyesült Államokban a cég rendelkezik az FAA engedélyével, ez azonban jóval korlátozottabb lehetőségeket biztosít az Amazon számára a drónos csomagszállítás terén, hiszen a csomagok súlya maximum 8 kilogramm lehet, és limitált területen használhatják a légi szállítóeszközeiket.
Hasonló próbálkozások Európában is
2016 decemberében az Egyesült Királyságban, Cambridge-ben sikerrel tesztelték éles körülmények között is a drónokkal történő házhozszállítást. A tesztek során mindössze 13 perc alatt végeztek a kézbesítéssel ajtótól-ajtóig, de az ígéretek ellenére a szolgáltatás továbbra sem elérhető a világ egyik pontján sem. Nyár elején a cég pár hónapon belülre taksálta, hogy megkezdik a drónos csomagszállítást Angliában, de a dologból azóta sem lett működő szolgáltatás.
Pár évnek biztosan el kell még tehát telnie, hogy drónok szállítsák házhoz az e-kereskedők csomagjait, és hétköznapi piaci szereplők számára is elérhető legyen a szolgáltatás. A UPS engedélye és éles környezetben való, piaci alapú bevezetése azonban előrevetíti, hogy a közeljövőben várhatóan bekövetkezik az áttörés. A drónok bevetése logisztikai vagy raktározási problémákra már ma is bevett gyakorlatnak számít.
Izland legjelentősebb e-kereskedője, az Aha drónos kiszállításai, vagy a raktáron belüli logisztikai problémákra megoldást kínáló magyar startup, az Aeriu sikere mind-mind azt jelzik, hogy a technológiai áttörés ezen a fronton küszöbön áll. Ugyanakkor a drónok keltette zaj csökkentése, a szigorú hatósági követelményeknek való megfelelés, és a hatótáv növelése még mindig elengedhetetlen feltételek. Arra várhatóan éveket kell még várnunk, hogy a hétköznapokban is drónok szállítsák majd házhoz a kereskedők által postázott csomagokat.