Bár a Black Friday már nem olyan vonzó a vásárlók számára, mint régebben, az idei forgalom így is elérheti a 150-160 milliárd forintot, derül ki a Publicis Groupe Hungary és a PwC Magyarország friss kutatásából. A digitálisan affinis internetezők közel kétharmada (63%) továbbra is célzottan keresi az akciós ajánlatokat ebben az időszakban. Bár a vásárlási szokások átalakulnak, a kereskedők hosszabb, akár egész hónapra kiterjedő leárazásokkal igyekeznek megtartani a vásárlók érdeklődését.
A PwC Magyarország (ex-GKID) által, a Publicis Groupe Hungary megrendelésére készült, második éve elvégzett kutatás rávilágít, hogy a vásárlók már nem annyira egy adott napra, mintsem egy hosszabb időszakra készülnek. Tavaly mindössze 11 százalék mondta, hogy Black Friday alkalmával vásárolt, és idén is hasonló arányra lehet számítani.
„A Black Friday már nem csupán egy napos esemény, hanem egy hosszan elnyúló kampányidőszak, amelyre a fogyasztók másképp készülnek, mint korábban. Bár a vásárlási kedv még mindig erős az akciókkal teletűzdelt időszakban, a fogyasztói tudatosság növekedése és az elnyújtott promóció azt mutatja, hogy az impulzusvásárlások helyett inkább a tervezett vásárlások dominálnak”
– mondta Horváth Rita, a Publicis Groupe Hungary Chief Media Officer-e.
A Black Friday vonzerejének csökkenését mutatja az is, hogy a vásárlók a tavalyi promóciókkal szemben nem mutattak különösebb elégedettséget. Az üzleteket 3,55-re, a termékek és szolgáltatások minőségét 3,69-re, míg a kiszállító futárcégeket 3,70-re értékelték egy 1-5-ös skálán. Emellett a célcsoport kétharmada (68%) úgy nyilatkozott, hogy a Black Friday nem befolyásolja vásárlási szokásait.
Anyagi nehézségek tovább rontják az összképet
A vásárlók távolmaradásának egyik fő oka az érdektelenség, amit a válaszadók több mint fele (53%) említett. Ugyanakkor minden negyedik válaszadó (26%) anyagi nehézségeket hozott fel indokként, ami még az akciós árak mellett is visszatartotta őket a vásárlástól.
Érdekes új fejlemény, hogy a kutatásban válaszadók háromnegyede kijelentette: idén nem tervez váratlan költéseket. A vásárlást tervezők többsége (60%) olyan termékeket vesz, amelyeket amúgy is megvásárolna. Külön kiemelendő, hogy a válaszadók 42 százaléka kifejezetten erre az időszakra időzíti karácsonyi ajándékainak beszerzését, így a kereskedők közötti verseny már nem az extra vásárlásokért folyik, hanem azért, hogy magukhoz vonzzák a tervezett vásárlások bevételeit.
„A Black Friday hőskorában, a COVID-19 előtt, voltak nagyobb e-kereskedők, akik egy nap alatt akár 10 milliárd forint fölötti forgalmat értek el. Mára azonban a piac kiegyensúlyozottabbá vált: a kedvezmények és a költések időben eloszlanak, a vásárlók pedig sokkal tudatosabbak lettek. Már nem impulzívan vásárolnak, hanem az egyébként is betervezett költéseikhez keresik a legjobb ajánlatokat”
– magyarázta Madar Norbert, a PwC Magyarország Digital Commerce csapatának vezető menedzsere.
Még mindig az ár a döntő az online vásárolt műszaki cikkeknél
A kutatás azt mutatja, hogy a külföldi weboldalakról – például a Temuról vagy az Aliexpressről – történő vásárlás egyre népszerűbb. A válaszadók 28 százaléka jelezte, hogy valószínűleg vásárolni fog ilyen platformokon, elsősorban az alacsony árak (65%), a korábbi jó tapasztalatok (34%) és a széles választék (33%) miatt, amelyekre ezek a globális szolgáltatók építhetnek.
Az online vásárlás továbbra is dominál a Black Friday idején: a vásárlók 44 százaléka kizárólag online fog akciókat keresni, míg 34 százalékuk az online és a hagyományos boltok ajánlatait is figyeli majd.
Magyarországon a vásárlók mindössze 8 százaléka keres kifejezetten hagyományos bolti akciókat Black Friday alkalmával.
A legkeresettebb termékek között továbbra is a műszaki cikkek szerepelnek: a vásárlást tervezők 48 százaléka okostelefont, tabletet vagy okosórát szándékozik vásárolni, átlagosan 90 ezer forintos értékben. A szórakoztatóelektronikai eszközöket keresők aránya 32 százalék, és ebben a kategóriában a vásárlók átlagosan 235 ezer forintot költenek majd. A háztartási kis- és nagygépekre 62 százalékuk tervez költeni, különösen kávéfőzők, mosogatógépek és állóporszívók iránt mutatkozik fokozott kereslet.
A Black Friday gazdasági hatása: továbbra is jelentős költések várhatók
A kutatás szerint a Black Friday vásárlók átlagosan 195 ezer forint elköltését tervezik. Ez a digitálisan affinis, 4,2 millió fős csoport esetében összesen közel 95 milliárd forintnyi tervezett költést jelent. Amennyiben figyelembe vesszük a nem tervezett vásárlásokat és a digitálisan kevésbé aktív réteg vásárlásait is, az idei Black Friday forgalma akár 150-160 milliárd forintra is rúghat.