Az idei Black Friday szezonban a fogyasztók várhatóan többet vásárolnak majd, mint tavaly. Ám mindenképpen felkészültebben teszik: hiszen 38 százalékuk már használta, vagy tervezi használni a generatív mesterséges intelligenciát az akciós ajánlatok felkutatására. Többek között ez derült ki a Boston Consulting Group (BCG) 2024-es Black Friday felméréséből.
A BCG mintegy tízezer fő megkérdezésével készített célirányos kutatást. E szerint a válaszadók közel háromnegyede tervezi, hogy vásárolni fog a Black Friday, vagy a Cyber Monday alkalmával. Az Ausztráliában, Kanadában, Svájcban, az Egyesült Királyságban, az Egyesült Államokban, Német-, Francia-, Lengyel- és Spanyolországban végzett adatgyűjtések alapján az várható, hogy az átlagos költés akár 32 százalékkal is nőhet 2023-hoz képest. Ugyanakkor a fogyasztók legalább 30 százalékos kedvezményt várnak el egy Black Friday „jó ajánlattól”. Tízből hatan, már októberben vagy november elején keresni kezdték az akciókat és kétharmaduk tervez karácsonyi ajándékokat vásárolni az akciók alatt.
Az emelkedő megélhetési költségek miatt a fogyasztók mindenhol aktívan keresik az akciókat. A vizsgált országok közül a legkevesebbet, 310 dollárt Új Zélandon és a legtöbbet, 525 dollárt, Svájcban terveznek elkölteni a fogyasztók. A lengyelek 355 dolláros, a franciák 345 dolláros, a németek 375 dolláros kiadással számoltak előzetesen.
Az AI is beszáll a kincsvadászatba
Idén a vásárlók a keresésre, valamint a termékek és szolgáltatások összehasonlítására már igénybe veszik a generatív mesterséges intelligenciát (GenAI) is. A fogyasztók 38 százaléka már használta, vagy tervezi használni a GenAI-t a vásárlás során. A technológia különösen népszerű a fiatalabb generációk körében: a millenniumi generáció 46 százaléka, míg a Z generáció 52 százaléka már használta, vagy tervezi használni. A GenAI használók több mint 80 százaléka mondta, hogy úgy érzi, okosabban tud vásárolni, könnyebben tud dönteni a technológia segítségével, és közel 40 százalékuk tervezi, hogy a jövőben még többet fog rá támaszkodni.
„A generatív mesterséges intelligencia segíti a fogyasztókat abban, hogy gyors, jól informált döntéseket hozzanak a vásárlásaikról”
– mondta Lakatos-Török György, a BCG szenior projektvezetője, hozzátéve, hogy „az idei Black Friday-en és azon túl is a GenAI-t használó fogyasztók arra ösztönzik a kereskedőket, hogy még jobb ajánlatokat nyújtsanak.”
Black Friday: siker, ha az ár megfelelő
A fogyasztók fő aggályai közé az alapvető termékek áremelkedése (81%), az orosz-ukrán háború (82%) és az infláció (71%) tartoznak. Ezek miatt csaknem a fogyasztók fele vágta vissza az elmúlt három hónapban a nem alapvető kiadásait, 45 százalékuk gyakrabban ellenőrzi és hasonlítja össze az árakat, és 41 százalékuk pedig diszkont- vagy árérzékeny üzletekben vásárol.
Infláció idején a fogyasztók jelentős kedvezményeket keresnek. A „jó ajánlat” fogalmát a vásárlók minimum 30 százalékos kedvezménnyel társítják. A felmérés szerint, míg például a felnőtt ruházati cikkeknél ez az elvárás meghaladja az 50 százalékot. A műszaki, szórakoztató elektronikai cikkeknél pedig 40 százalékos kedvezmény az elvárás. A BCG felmérése megmutatta, hogy a vásárlók az egyszerűséget szeretik: minden felmért országban egyértelmű volt, hogy az átfogó kedvezményeket részesítik előnyben.
Leginkább a tisztán, egyszerűen megfogalmazott, minél nagyobb százalékos kedvezményeket, valamint a mérsékelt, vagy ingyenes szállítási díjakat kedvelik. Sokkal inkább, mint a különféle termékek összecsomagolásából fakadó árelőnyt, a limitált ideig tartó kedvezményeket, vagy éppen azt a megoldást, amikor a kedvezményt a meghosszabbított garancia jelenti.