Már jó néhány éve annak, hogy a tartalommarketing trendi hívószóként végigsöpört a digitális piacon, azóta pedig többé-kevésbé beépült a marketing mindennapjaiba. Természetesen az egyes iparágak, vagy éppen országok más-más mértékben, felfogásban használják ezt az eszközt. Éppen ezért Magyarországról nézve igencsak meglepő lehet az az információ, mely szerint Németországban a legnagyobb e-kereskedők 93%-a rendelkezik digitális céges magazinnal. Konkrétan a 30 legnagyobb szereplő közül 28.
Ezt az érdekes tényt a német Seokratie ügynökség tárta a nagyvilág elé. Olyan kiadványokat kerestek a piacvezető e-kereskedőknél, amelyeket digitálisan el lehet érni, rendszeresen közölnek olyan szerkesztőségi tartalmat, ami elkülönül a cég honlapjától, nincsenek benne PR üzeneteket, és német nyelven készültek. A vizsgált 30 szolgáltató közül csak kettőnél, a Media Marktnál és a Medionnál nem találtak ilyet. Ugyanakkor az myToys és a Douglas kétfajta magazin is publikál, míg a Zalando pedig négyet. A rekordot az Otto tartja öt saját magazinnal. Ennek köszönhetően a vizsgált 30 webáruház összesen 37 kiadványt tud felmutatni.
Ha egy áruház több magazinnal is rendelkezik, akkor azok különböző célközönségnek szólnak. Az Otto kiadványai a lakás dekorálásáról, technológiáról, fenntarthatóságról és divatról szólnak – ez utóbbiból külön változat készül az extra méretet hordó vásárlóknak. A Zalando az e-kereskedelemről, a saját vásárlói klubjáról és a divatról publikál.
A felmérés másik tanulságos megállapítása, hogy az említett magazinok zöme, pontosabban 76%-a csak 2014 után látott napvilágot.
A kutatás szerint 37-ből 32 magazin az áruház vásárlóit célozza, négy a sajtót, egy (az Amazon) pedig saját munkavállalóit.
Ami a tartalmat illeti, a kiadványok zöme a termékhasználatot segítő leírásokat, illetve ötleteket, tippeket közöl. Ugyanakkor 16% híreket tesz közzé a cégről, 14% pedig az iparágról.
A legtöbben heti néhány alkalommal posztolnak, 16% viszont naponta egyszer vagy akár többször is.
Magyar webáruházak és a tartalomszolgáltatás
A német helyzettel ellentétben Magyarországon (még?) ritkaságnak számít, ha egy webáruház hasonló magazinnal rendelkezik. Természetesen a nagy áruházak mind publikálnak az aktuális termékeiket, akcióikat felsoroló katalógusokat, szórólapokat, és ezek számos esetben online is elérhetők. Ugyanakkor csak néhányan közölnek ebben érdekes, hasznos, inspiráló tartalmakat is, és még kevesebben szánnak az ilyen tartalomnak külön kiadványt.
A kivételek közé tartozik például a New Garden kertészet, amelynek nyomtatott magazinja 2015 tavaszától került ki a netre, de 2016 ősze óta már nincs új lapszám ezen a felületen.
A 10 legnagyobb magyar webáruháznak nincs a honlapjáról elérhető, fenti értelemben vett magazinja, ugyanakkor néhány helyen bloggal szolgáltatnak tartalmat. Az eMag technológia, életmód és szabadidő kategóriában posztol hasznos infomációkat, de külön rovatot tart fenn a vásárlási útmutatóknak, a céges híreknek és a nyereményjátékoknak is. A Mall.hu blogja a gyerekeket állítja a fókuszba, a Tesco pedig Hello Tesco néven vezet blogot, egészséges életmód, baba, továbbá ételek, receptek, grillezés témában. Az iPon Computer vérbeli online geek magazint üzemeltet, ami technológiai és tudományos újdonságokkal, játékokkal és filmekkel foglalkozik. Az Aqua webáruház szintén technológiai és játék témákban közöl híreket, tippeket, teszteket. A Libri Bookline klasszikus módon a webáruháztól és a brandtől elválasztott, ismert és népszerű blogot tart fent Könyves blog címmel. Végül a Tchibo a fenntarthatóságról tesz közzé hasznos információkat.
Ha a tízes élbolyon kívül nézünk körül, szintén pozitív példa a Bortársaság online magazinja, amely havi 2-4 posztot közöl a borkészítés és borfogyasztás világából. Magyar és külföldi témákkal, szakemberekkel, borászatokkal egyaránt foglalkozik, sőt a nyár derekán még a sörről is olvashatunk az oldalukon.
Az Apple készülékeket használók körében megkerülhetetlen az iMagazin, amelyen messziről látszik a márka szeretete: a cikkek rengeteg friss, hasznos, praktikus információval látják el az érdeklődőket.
Végül pedig arra is akad példa, hogy sosincs késő belevágni: a magyar e-kereskedelmi piac egyik úttörője, a Groby idén júliusban indította el blogját. A posztok élelmiszerekről, táplálkozásról szólnak, tippeket adnak bevásárláshoz vagy akár a hűtőszekrény praktikus berendezéséhez – vagyis olyan dolgokról, amelyek a webáruház célközönségének hasznosak lehetnek.