Tovább folytatja európai terjeszkedését az Alibaba-csoport: ezúttal a cég nyílt piacterének, a Lazadának az öreg kontinensen történő bevezetése a cél – írja az Ecommerce News.

A Lazadát még 2016-ban vásárolta fel az akkor még Jack Ma által vezetett Alibaba-csoport, amelynél két évvel később közel kétmilliárd dolláros tőkeemelést hajtottak végre. Ekkor integráltak minden olyan szolgáltatást, amely az Alibaba kínai fókuszú platformjánál, a Taobaonál ekkor már elérhető volt, létrehozva ezzel az ázsiai országban az Amazon Marketplace-nek megfelelő piacteret. Az európai verzió a helyi piacokra koncentrál a határokon átívelő nagykereskedelmi tevékenység helyett, amely továbbra is az Aliexpressen folyik majd. Az oldalon a helyi kereskedők számára kínálnak majd megjelenési lehetőségeket.

A piacra lépés nyitányaként az Alibaba logisztikai feladatokra fókuszáló vállalata, a Cainiao tavaly novemberben nyitotta meg első központját Belgiumban. A cég terveit ismerő bennfentesek a Reutersnek nyilatkozva elmondták, a belgiumi központból irányítják majd a logisztikai feladatokat, amely így az Európai Unió határain belüli raktárból tudja kiszolgálni a szállítási feladatokat és a cég dropshipping szolgáltatását. A létesítmény, amelyet Liege repülőterén nyitott meg, mind az Aliexpress, mind a Lazada ügyfelei számára igénybe vehető lesz majd, és az európai logisztikai tevékenység központja lesz.

Nagyratörő tervek

A Lazada eredetileg egy német gazdasági inkubátor befektetése volt, amelyet 2012-ben indítottak útjára a mára már globális szinten is jegyzett Zalando sikere nyomán, és amellyel nem titkolt céljuk az Amazon sikerének ázsiai megismétlése volt. Az Alibaba-csoport végül alig négy évvel az indulás után, 2016-ban 1 milliárd euróért vásárolt irányítási jogokat jelentő tulajdonrészt a cégből, amely mára piacvezető lett Délkelet-Ázsiában.

A több mint 159 millió aktív felhasználóval rendelkező platformon 2019-ben mintegy 21 milliárd dollárnyi áru cserélt gazdát. A Lazada anyavállalata, az Alibaba-csoport 2030-ra 300 millió aktív felhasználó megszerzését tűzte ki célul, és terveik között szerepel a 100 milliárd dolláros bruttó értékesített áru (GMV) elérése is. Az ambiciózus célok eléréshez azonban nem biztos, hogy elég lett volna az ázsiai piacokon való terjeszkedés, ezért a cég már év elején célul tűzte ki az európai megjelenést is.

Szűkülő ázsiai piac, riválisok Európában

Az ázsiai piacokon túli terjeszkedés egyre fontosabb lesz a cég számára – több okból is. Egyrészt Kínában az Aliexpress által üzemeltetett Taobao egyre komolyabb konkurenciaharcot kénytelen vívni a a Pinduoduoval és a Douyinnal (utóbbi a TikTok kínai megfelelője). Másrészt a kínai állampárti vezetés az utóbbi másfél évben egyre komolyabb hévvel próbálja meg letörni az e-kereskedelmi monopoliúmok teljhatalmát, ennek a törekvésnek pedig az egyik emblematikus áldozata éppen az Alibaba-csoport.

Ha mindez nem lenne elég, a cég közvetlen kínai riválisa, a Shopee már tavaly elkezdett terjeszkedni az európai piacon. Az online piactér tavaly év végén három országban, Lengyelországban, Spanyolországban és Franciaországban kezdte meg tevékenységét – igaz, az utóbbi piacról az érdeklődés teljes hiánya miatt pár hónapon belül ki is kellett vonulnia.