Alig telt el egy hónap azután, hogy a szingapúri Shopee megjelent Lengyelországban, máris újabb európai piacokon, Spanyolországban és Franciaországban nyomul előre.

Már 2020 elején, amikor arról számoltunk be, hogy először jelent meg európai cég a legnagyobb 10 e-kereskedő rangsorában, a Shopee szintén rajta volt ezen a listán. A 2015-ben alapított vállalat nagyot nőtt az utóbbi időben: jelenleg Délkelet-Ázsia mellett világszerte 14 országban aktív, partnereinek a platformon generált teljes forgalma pedig meghaladta a 15 milliárd dollárt 2021 második negyedévében, ami 90%-os (!) növekedést jelent az előző év hasonló időszakához viszonyítva. A Shopee azonban feljebb szeretne lépni: a nemzetközi terjeszkedést, amelyet nem rég Latin-Amerikában, majd Indiában kezdett el, ezúttal az öreg kontinensen folytatja, és első lépésként 2021 szeptemberében Lengyelországban jelent meg.

Harc a helyi riválissal

A fent említett listán a Shopee az Allegrot előzte meg, akik Európa egyik legjelentősebb piactere – az aukciós oldalnak indult platform a magyar piacon korábban többek között a Vatera.hu és a Teszvesz.hu oldalakat birtokolta. 2020 elején az Allegro csoport 193,9 millió, a Shopee pedig 195,4 millió havi látogatót jegyzett, vagyis nagyságrendben elég közel álltak egymáshoz.

A szingapúri e-kereskedelmi cég viszont erőteljes terjeszkedési fázisban van: a tulajdonos Sea vállalat által birtokolt cégcsoporton belül (akik egyébként játéküzletágukon, a Garenán keresztül már korábban jelen voltak Európában) egyelőre nem termelnek profitot, hanem újabb piacok megszerzésébe forgatják vissza a bevételeket.

Ahogy azt több forrás megerősítette, az erőszakos piacszerzési stratégia része például, hogy Lengyelországban sorra keresték meg az Allegron értékesítő kereskedőket, jobb feltételeket ajánlva nekik. Ennek része például a jutalékmentes értékesítés az első 6 hónapban a Shopee platformon, a vásárlókat pedig ingyenes szállítással próbálják elcsábítani. A cég két nagy logisztikai szolgáltatóval, a DPD-vel és az InPosttal is leszerződött az országos szállítás biztosításának érdekében.

Az új célterület: Spanyolország és Franciaország

Spanyolországot már az Alibaba-csoport is a legelső hídfőállásaként használta európai terjeszkedéséhez, ami a Shopee számára is kézenfekvő opcióként tűnt fel – főként, ha figyelembe vesszük az egyre mélyülő globális szállítási problémákat.

Ahogy Lengyelországban, a cég itt is sorra keresi fel a leendő partnereket, a vásárlóknak csomagértéktől függetlenül ingyenes országos szállítás ajánl, illetve jelentős nyitási akciókkal próbál vásárlókat szerezni. A befektetésnek pedig meg is lett az eredménye, hiszen a globális elemző App Annie adatai szerint a Shopee applikációjának látogatottsága októberben Spanyolországban meghaladta az Amazon, az Aliexpress, vagy a Shein eredményeit.

Shopee app

Ezután pedig viharos gyorsasággal október 19-én, vagyis 8 nappal később már következett is a francia lokalizált weboldal és mobil app elindítása:

Shopee France

A 2019-ben 120,5 milliárd dollárra becsült, és a világtrendeknek megfelelő növekedést mutató francia online piac Európán belül is kimagaslónak számít, így szép nagy falatot jelenthet a Shopee számára. Ám nem kisebb konkurensekkel kell itt szembenézniük, mint a világelső Amazon, az AliExpress, vagy a hazai piacvezető CDiscount.

Elmarad a válaszcsapás

A Shopee a sokadik ázsiai vagy észak-amerikai mamutcég, aki komoly piaci részesedésre tör Európában, de úgy tűnik, a kontinens e-kereskedői, érdekszövetségei nem tudnak komoly erőt felmutatni ennek megakadályozására. A nagy reményekkel kecsegtető International Marketplace Network (IMN), amelynek elindulásáról még 2019-ben beszámoltunk, és amely 4 nagy európai kereskedő – köztük a magyar érdekeltségekkel is rendelkező eMAG – indított el, nem kavart fel nagy port az azóta eltelt 2 évben. Lapunk többszöri kérdésére rendszerint elég szemérmesen – vagy egyáltalán nem – nyilatkoztak az eMAG illetékesei az ezzel kapcsolatos fejlesztésekről, és miközben többen már megvalósították az integrációt, például a magyar kereskedők számára még mindig nem nyitott az európai hálózat. Látva az ázsiai cégek terjeszkedésének ütemét, ez a tempó sajnos biztosan nem lesz elég a helyi szereplők komoly piacvesztésének megakadályozására.