A KSH adatai szerint januárban a kiskereskedelmi forgalom a decemberi számokhoz hasonlóan csökkent, ám egyes szektorok és kereskedők a nehéz helyzet ellenére tudtak növekedni.

Március elején közölt adatokat a Központi Statisztikai Hivatal a kiskereskedelem forgalmának januári változásáról. Ezek alapján az élelmiszer-kiskereskedelem 76%-át adó, élelmiszer jellegű vegyes üzletek értékesítési volumene 6,7%-kal kisebb lett, amíg az élelmiszer-, ital-, dohányáru-szaküzleteké 0,3%-kal emelkedett.

A nem élelmiszer-kiskereskedelem forgalmának volumene összességében 1,5%-kal csökkent. Az eladások a textil-, ruházati-, és lábbeliüzletekben 13, a könyv-, számítástechnika-, egyéb iparcikk-üzletekben 5,6%-kal nőttek, a használtcikk-üzletekben lényegében nem változtak, míg az iparcikk jellegű vegyes üzletekben 1,9, a gyógyszer-, gyógyászatitermék-, illatszerüzletekben 2,7, a bútor-, műszakicikk-üzletekben 6,5%-kal mérséklődtek.

Az árucikkek széles körére kiterjedő, a kiskereskedelmi forgalomból 8,6%-kal részesedő csomagküldő és internetes kiskereskedelem volumene 7,6%-kal csökkent.

Összesítve tehát az adatokat – azzal kiegészítve, hogy már a decemberiek sem voltak túl fényesek – kijelenthető, hogy látványossá vált a gazdasági válság, és az is nyilvánvaló, hogy az e-kereskedelem forgalma még az átlagnál is többet romlott.

Van viszont pozitív hírünk is: minden jel szerint a megbízható és erős brandek fenn tudnak maradni. A Kifli.hu-t és az Avokadót kérdeztük a helyzetről, és mint kiderült, mindketten növekedést tapasztaltak.

Egyre népszerűbbek a saját márkás termékek

„A Kiflin januárban is jelentős forgalmi növekedést mértünk, és 2023-ban sem számítunk kétszámjegyűnél kisebb mértékű erősödésre, habár a kosártékünk növekedésének fő hajtóereje jelenleg még leginkább az infláció. A mérséklődés első jelei látszódtak a január-februári számokban, de azt is elmondhatjuk, hogy a Kiflis vásárlók ennek ellenére nem költenek kevesebbet, hanem több terméket raknak a kosárba. Erre 2022 év eleje óta nem volt példa, jellemzőbb volt a leváltás vagy a kevesebb termék vásárlása”- mondta Sárközi Péter, a Kifli.hu üzleti elemzője.

Ahhoz persze tenni is kell, hogy ez sikerüljön: a Kifli kiszélesítette a közép- és belépő szintű termékek skáláját a választékában, ugyanis mint kiderült, komoly keresletnövekedés alakult ki a saját márkás termékek iránt. “A vásárlók választásai alapján kiemelkedően teljesít a feldolgozott húskészítmények közt a Dacello, a tejtermékeknél a Miil, de egyre népszerűbb a papíráruk közt a Moddia, illetve a magvak és növényi tejek közt a Yutto termékcsalád” – magyarázta Sárközi. “A Kifli stratégiája továbbra is a minőségi ételek kínálata, de olyan áron, ami még vonzó a vásárlóinknak. Kiváló példa erre a lejáratközeli termékek csökkentett árú portfóliója, amit épp most szélesítettünk ki, így még többek számára tesszük elérhetővé a minőségi ételeket.”

Nem érzi a visszaesést az Avokado sem, sőt, ők is növekedni tudtak, de a jelenséget természetesen figyelemmel kísérik. “Az Avokado növekvő forgalma egyrészt annak köszönhető, hogy jelenleg felfelé ívelő pályán vagyunk. Másrészt az online élelmiszer-bevásárlás előnyeit egyre többen fedezik fel maguknak, és a partnereink közül többen (EcoFamily, Reál, vagy a SZEGA Market) is nagyon előnyös árakkal lépnek versenybe, ami a jelenlegi gazdasági helyzetben óriási vonzerőt jelent a vásárlóknak. Amiből szintén előnyt tudunk kovácsolni, és nagyobb kosárértéken keresztül nagyobb volument generálni, hogy vásárlóink az Avokado felületén több üzlet kínálatából tudnak egyszerre rendelni, így a szokásos nagybevásárlás mellett állateledelt, kiegészítőket, vagy akár a vacsorához való bort is beszerezhetik.” – vázolta fel a helyzetet Simon Zsuzsanna, az Avokado marketingigazgatója.

Figyelem, gondoskodás

Az Avokadónál saját bevallásuk szerint a vásárlói élményre helyezik a hangsúlyt, és ez áll a forgalom visszaesésének kivédése mögött is. “Meggyőződésünk, és szakmai körökben általános vélemény, hogy elengedhetetlen a folyamatos elérhetőség, de még fontosabb az online és offline csatornák összehangolása. A felhasználó az online vásárlás folyamán is folyamatos figyelmet és gondoskodást igényel, a folyamatot pedig finomhangolnunk kell annak érdekében, hogy egyszerűbbé, gyorsabbá és élményszerűbbé tehessük számára. A kiszolgálás minőségén nem eshet csorba, ezért mi is óriási hangsúlyt fektetünk futáraink és ügyfélszolgálati munkatársaink kiválasztására, és ügyelünk arra is, hogy a kiszállítás gyors és problémamentes legyen. Ennek tapasztaljuk az eredményét is: folyamatosan növekszik a visszatérő vásárlók aránya, és rendkívül pozitívak a visszajelzések.” – mondta el a szakember.