Csalódást hozott az idei év azoknak, akik – elfogadva az előrejelzéseket – arra számítottak, hogy 2024-ben jobban, megbízhatóbban, pontosabban fognak működni a kereskedelmi ellátási láncok, mint 2023-ban. Kiderült, hogy ez a várakozás nem teljesül. A kérdés az, hogyan birkózzanak meg a webáruházak ellátási láncuk továbbra is ingatag helyzetével.
A szakértők azt jósolták, hogy a kereskedelmi, ezen belül az online kereskedelmi ellátási láncok 2023-ban normalizálódnak, ám 2024 közepén már láthatjuk, hogy ez a várakozás nem teljesült – írta a Shopify blogszekciójában megjelent posztjában Lizzie Davey e-kereskedelmi szakértő. Az APQC tanácsadó cég ellátási láncokról szóló friss tanulmányában megszólaló válaszadó vállalkozások 84 százaléka újraértékelte vagy módosította ellátásilánc-stratégiáját az elmúlt évben. Ez is jelzi a gondok súlyosságát.
Nem lehet egyetlen okra visszavezetni ezeket a problémákat. Gyökereik összefonódnak a nemzetközi konfliktusoktól kezdve a költségvetési megszorításokon, az éghajlati problémákon és a munkaerőhiányon át a hitelpiacok feszességéig. Egyes tanulmányok szerint a vállalkozások megszakadt ellátási láncaik miatt éves bevételük átlagosan tíz százalékát veszítik el. Ha mindehhez hozzávesszük a fogyasztók növekvő igényeit, például a webáruházakban megvásárolt portéka másnapi kiszállítását, akkor a kiskereskedők nehéz időszak elé néznek.
Mik az ellátási láncok problémái?
A vállalati informatika kiemelkedő szoftverfejlesztője, az SAP felmérése szerint a kiskereskedők a politikai bizonytalanságot tarják az ellátásilánc-zavarok fő okának. A megkérdezettek 58 százaléka úgy véli, hogy a globális konfliktusok mélyen befolyásolják a nyersanyagok és a termékek beszerzését, illetve ezek szállítását.
Az Ukrajnában dúló háború miatt részben kerülőútra kényszerülnek repülőgépek, részben nehézkesebb a Kína és Európa közti vasúti összeköttetés használata. Ha a fuvarozás jól is működne, az sem segítene azon, hogy a kiterjedt gazdasági szankciórendszer miatt nem egyértelmű, mit és milyen feltételekkel lehet mozgatni a világban.
Ugyancsak alapvetően a háborúval függ össze az energiahordozók és az üzemanyagok drágulása. Ezek nyomán többe kerül a termékek raktározása és szállítása. Bár az árak valamelyest normalizálódtak, a friss adatok szerint az energia- és üzemanyagárak még mindig jóval magasabbak, mint a koronavírus-járvány és a Ukrajna ellen indult orosz agresszió előtt.
-
Drámaian megnőtt igények
A világjárvány új precedenst teremtett a gyors szállításra. Az átlagos vásárlók ma a három napnál rövidebb szállítást tekintik gyorsnak, de sokan elvárják, hogy a rendelés két napon belül megérkezzen, lehetőleg ingyenesen. Ez óriási nyomást gyakorol a kiskereskedőkre, akik küszködnek a növekvő költségekkel, miközben megpróbálják fenntartani a vásárlóik hűségét.
A szakképzett munkaerő toborzása és megtartása mindenütt súlyos gond, de különösen nagy kihívás a logisztikai ágazatban. Az e-kereskedelemmel összefüggésben drámaian nőttek a szállítási igények, miközben kevés a teherautó-vezető, a raktári személyzet és az ellátásilánc-menedzser.
A vállalatok az ellátási lánc minden részén kipróbálják az automatizálást, ám az APQC felmérésében megszólaló cégvezetők több mint fele küzdött az újdonságok bevezetésével. Ha kellő felkészültség hiányában próbálják ezeket a technológiákat telepíteni, a hackerek könnyű célpontjaivá tehetik a vállalatukat. A szabályozás változásai is megzavarhatják a kialakult ellátási láncokat. Elsősorban az új környezetvédelmi normák és a társadalmi felelősségvállalásból fakadó követelmények miatt a vállalatoknak minden eddiginél több feladatot kell kipipálniuk, mielőtt alapvető tevékenységükkel foglalkozhatnának.
Az e-kereskedelem és a globális kereskedelem növekedése megterhelte a szállítási kapacitásokat. A késések és a megnövekedett szállítási költségek – mind nemzetközi, mind belföldi szinten – megnehezítik a logisztikai szolgáltatók dolgát és az árukezelés tervezését.
Mit léphetnek válaszul az e-kereskedők?
A gondok kezelésének legnépszerűbb módja az extra készletek tartása, mert a nagyobb tartalék segít elkerülni a készlethiány miatt elveszett vásárlásokat. Ugyanakkor fontos a raktárkészletek egyensúlya, miután vékony a határ a felesleges és a megfelelő raktárkészlet tartása között.
Egy tipp ezzel kapcsolatban: a fogyasztók vásárlóereje jelenleg alacsony, ezért érdemes előnyben részesíteni a drágább termékkel szemben az olcsóbbak készletezését.
A védekezés további módja a beszerzési források diverzifikálása. Ez ellenállóbbá teszi a vállalatokat a váratlan ellátási zavarokkal szemben. Ez nem csak a természeti katasztrófák vagy a politikai felfordulások ellen jelent biztosítékot, hanem a megugró energiaárakkal szemben is.
A Shopify kutatása szerint a kereskedők majdnem harmada keresett új beszállítókat az elmúlt időszakban. Közel 30 százalékuk több beszállítótól vagy országból szerzi be termékeit. A több beszállítóval való jó kapcsolat is segíthet megelőzni a szállítási késéséket is.
-
Visszaküldéscunami
A magas visszavásárlási arány a logisztikai problémák melegágya. Az e-kereskedelem vásárlói a világon 2022-ben összesen 817 milliárd dollár értékben küldtek vissza termékeket, ami a teljes kiskereskedelmi forgalom alig több mint 16 százaléka. Ezen javítani kell. Erre lehetőséget kínál a termékek pontos leírása, hogy a vásárló tudja mit kap, ne érjék kellemetlen meglepetések. Érdemes tájékoztatót adni az új vásárlóknak a korábbi vevők tapasztalatiról fórumokat működtetésével. Hasznosak a bemutató videók és persze a visszavételi díj is jó megoldás lehet egyes vevők „kísérletező kedvének” kordában tartására.
Végül itt sem maradhat el a mai cégvilág varázsszava, a digitalizálás. A Shopify kutatása szerint a márkák egyharmada tervezi a kézi folyamatok digitalizálását globális ellátási láncában. Ennek része szkennelő alkalmazások használata a termékek automatikus mozgatására az ellátási lánc egyik szakaszából a másikba, valamint az összes készlet nyomon követésére.
Ellátási láncot kezelő szoftverek jelennek meg az új készletek automatikus megrendelésére és a készletszintek nyomon követésére. Az SAP felméréséből kiderült, hogy a márkák többsége új technológiák bevezetésével, vészhelyzeti protokollok kidolgozásával, nagyobb készletek tartásával és a termékforrások diverzifikálásával tervezi globális ellátási láncának megerősítését.