A JD.com új típusú üzleteket nyitott Hollandiában, ahol az applikáción keresztül megrendelt termékeket az üzletben, teljesen automatizált kiszolgálás mellett vehetik át a vásárlók.
Minden jel szerint véget érhetnek azok az idők, amikor kissé ízléstelenül viccelődtünk azzal egymás közt, hogy az interneten rendelt vadiúj kütyünket egy különösen rosszul fizetett ázsiai munkásnak köszönhetjük: a kínai székhelyű kereskedelmi óriás, a JD.com év elején négy boltot nyitott Hollandiában. Ez nem azt jelenti, hogy mostantól hollandok dolgoznak, hanem voltaképpen azt, hogy senki nem dolgozik: a Leidenben, Amszterdamban, Utrechtben és Rotterdamban épült, Ochama névre hallgató boltok azt ígérik, a rendelt csomagunkat már robotok állítják össze, emberi kéz érintése nélkül.
Úgy tűnik, a JD.com ezzel betörne az európai kőboltos kereskedelem világába is. Vágyott termékünket Ochama nevű applikációval rendelhetjük meg – legyen az barkácscikk, testápoló vagy étel -, ezután viszont fel kell keresni a robotboltok valamelyikét, ahol gépek állítják össze a rendelést robotkarok, járművek és futószalagok segítségével, és szállítják el az átadóhelyig. A rendelés azonosítása vonalkóddal történik, és a vásárlónak már csak annyi a dolga, hogy az átadott terméket a szatyrába tegye.
Nem bolt, de nem is raktár
A bolt maga tehát valamiféle átmenet egy bemutatóterem, egy raktár és egy hagyományos üzlet között. Természetesen nem csak személyes átvétel létezik, ugyanis kiszállítást is kérhetünk – ezt azért szerencsére még emberek végzik.
Az üzlet a hűségre is épít, bár kissé agresszíven: az Ochama alkalmazásban regisztrálni kell a tagságunkat, ami csak egy ideig lesz ingyenes, utána évi 10 euróba kerül. Ezért cserébe a cég ingyen gyűjti össze a rendelésünket, és szintén ingyen vissza is küldhetjük azt, illetve 10 százaléknyi kedvezményt is kaphatunk egyes termékek áraiból.
A JD.com betörése Európába főleg a szintén errefelé terjeszkedő Amazon számára lehet rossz (vagy legalábbis motiváló), ők nem rég az Egyesült Királyságban indították el kassza nélküli boltjaikat. A JD.com szolgáltatása pedig nagyjából hasonlót takar, de még futurisztikusabb megoldásban: ameddig az Amazon pénztárgép nélküli boltjában agyonkamerázottsággal oldják meg a vásárlást, itt tulajdonképpen tényleg csak állnunk kell, és nézni, ahogy történik a csoda. Ráadásul a tervek szerint gyorsabban is terjeszkednek amerikai vetélytársuknál: két automata bolt nyitását tervezik Amszterdamban és Utrechtben a közeljövőben.
A kontinensen logikus terjeszkedni, hiszen egyelőre szinte szűz terepről is van szó, és bár a Joybuy.com névre hallgató nemzetközi online kiskereskedelmi hálózatot is a JD.com üzemelteti, a cég bevételének túlnyomó része továbbra is Kínában keletkezik amellett, hogy Thaiföldön és Vietnamban is jelen vannak. A vállalat 2021 harmadik negyedévében 218,7 milliárd jüan, azaz nagyjából 10 935 milliárd forint bevételt könyvelhetett el.
Minden megváltozhat a bevásárlásban
Az Ochama és társai megjelenése Európában egészen új lendületet adhat a személyes jelenlétet igénylő vásárlásnak, nemcsak azzal, hogy modernizálja azt, hanem hogy közben keveri az e-kereskedelemmel is: az óriáscéget gyors tempójú innovációjára és terjeszkedésére valószínűleg a hagyományos hard diszkontoknak is reagálnia kell, ha nem akarják elveszteni a vevőiket. Az olyan megszokott helyek, mint a Lidl, az Aldi, vagy más hipermarketek, mint a Tesco vagy a Spar is kihívókat kaptak ezzel, miközben a legtöbb láncnál egyelőre még az önkiszolgáló kasszák bevezetése sem tűnik olyan hatalmas sikertörténetnek. Már ahol van egyáltalán ilyen.
Egyébként saját neve is van már annak, amivel az Ochama próbálkozik: New Retail, azaz “új kiskereskedelem”. Ennek ez az első európai megjelenése: a kifejezést az itthon is jól ismert Alibaba-vezér Jack Ma alkotta meg még 2016-ban, amikor összefoglalta a vásárlás jövőjéről alkotott elképzeléseit. A lényege röviden az online és offline vásárlás logisztikával és adatokkal való összeolvasztása egyetlen nagy láncba.
Ezt erősítette meg az Alibaba-csoport elnöke, Michael Evans is: “A fogyasztók nem úgy gondolnak a világra, hogy van online és offline, ezért a márkáknak és kereskedőknek sem így kellene.” – mondta.
Bár az Ochama nem használja Ma New Retail kifejezését, a működést nézve elég egyértelmű, melyik vonatra ültek fel: a cég ügyvezetője, Mark den Butter is azt hangoztatta, hogy az online és az offline kereskedelmi világból is a legjobbat hozzák ki. “Az Ochama az, ahol az online egyszerűség és az offline szolgáltatás és elkötelezettség találkoznak.” – mondta.
Ahogy az Econsultancy cikke is felhívja rá a figyelmet, az még egyelőre kissé ködös, hogy mit ért offline szolgáltatás és elkötelezettség alatt az Ochama, ugyanis első ránézésre az önkiszolgáló rendeléssel kissé csekélynek tűnik a vásárlási élmény – legyen bármilyen kívánatos és profi az applikáció. Ha van valami értelme ennek, az valószínűleg az, hogy a vásárlás előtt lehetőség nyílik személy interakcióra és fizikai böngészésre is a bemutatóterem előtt – talán valami ilyesmit jelent az egész New Retail kifejezés is.
Ma Hollandia, holnap a világ
Bár ez még nem az a New Retail, amit egyes kínai üzletekben látunk, de így is fontos lehet az Ochama kontinensen való megjelenése: ha hollandiai tesztüzem beválik, értékes adatokhoz fognak jutni egy tipikusan európai ország vásárlási szokásairól, és a további terveiket már ezeknek az ismeretében dolgozhatják ki a régóta halogatott európai terjeszkedésben. A Forbes információi szerint következő lépcsőfokként Belgium, Luxemburg, Dánia és Svédország van tervben, de ezt még nem erősítette meg a JD.com. Valószínűleg várják, hogy mekkora lesz a vásárlóerő, online vásárlás terén viszont meglepően gyengén teljesít Hollandia tesztidőszaka.
Az időzítés egyébként mindenképp jónak tűnik: a koronavírus-járványnak “köszönhetően” még az eddiginél is gyorsabban kezdtek terjedni az új vásárlási formák, és az emberek a fertőzésveszély miatt jóval könnyebben szoktak hozzá például a Scan&Go (egyéni QR-kód leolvasásával történő fizetés, ami minimalizál bármiféle visszaélési kockázatot), vagy a már említett Amazon Just Walk Out, ahol szinte hagyományos módszerrel dobáljuk be a kosarunkba a termékeket, és pénztárossal, pénztárgéppel, de még egy kártyaleolvasóval sem kell találkoznunk.
A New Retail viszont nem teljesen okosüzlet ebből a szempontból: itt a forradalom a logisztikában, az online és az offline vásárlás összeolvadásában rejlik, illetve abban, hogy lehetőséget kínál olyan kereskedőknek is, akik nem tudják jól összehangolni az üzlethelységük működését az internetes jelenléttel.
Arról természetesen nincs hír, hogy mikor van esély hasonlóra Magyarországon is, de hogy pozitív maradjon a hangulat, egy fun facttel zárunk: mit jelent egyáltalán az Ochama szó? Hangzása ellenére nem valami különösen egzotikus kínai szóról van szó, hanem két angol kifejezés összevonásáról: az omnichannel szót olvasztották össze az amazing, vagyis elképesztő szóval. Hogy mennyire lesz elképesztő, az a következő hónapokban kiderül.