Közép-Kelet-Európából nézve a piacterekre, egészen más képet kapunk, mintha figyelembe vennénk a világ többi részét is. Itthon a legfelkapottabb marketplace-modellt a szórakoztató elektronikára specializált eMAG kínálta. Ugyanígy Romániában, a cseheknél pedig a szintén e kategóriában versenyző Heureka tűnik az aktuális befutónak. De kik a trenddiktálók? Kik a valóban nagy sztárok a marketplace világban? A következőkben a legnagyobb nemzetközi piacterek szereplőinek bemutatásával adunk minderről áttekintést.

Ázsia

A keleti kontinensről, de főképpen Kínából érkező piacterek az elmúlt években teljesen átformálták a gazdaság jövőjét és a gondolkodásmódot a vásárlásról. Azon ázsiai marketplace-ek, amelyek teret nyertek Európában, fő termékszegmense a divat és kiegészítő, elég, ha csak a Shein-re vagy a Temu-ra gondolunk. Az 1997-es válság óta gyorsan növekszik a gazdaság a régióban és a jóslatok szerint 2050-re a világ gazdasági hajtóerejének a fele ázsiai országokból érkezik majd.

A hazai piacon a Taobao, JD és a Rakuten kivételével, minden Európát meghódítani akaró oldalnak (Shein, Aliexpress, Trendyol) megvolt a maga fénykora, 2023 óta pedig a Temu az uralkodó. Ázsiában azonban van néhány olyan marketplace, amelyre érdemes figyelmet szentelni.
Az 1998-ban indított JD (JINGDONG) Kína teljes egészének az elektronikai eszköz depója, egyfajta termék elosztóként működik. A Rakuten neve ismerős lehet azoknak, akik szeretik a keleti sorozatokat, hiszen a Rakuten és a Rakuten Viki (streaming szolgáltató) egy cégcsoporthoz tartoznak. A Rakutent 1997-ben indították útjára, akkoriban még csak kizárólagosan gyártó cégként működött.

Kínában teljesen elterjedt, hogy csak konténer raktárat használnak az emberek, amikor webshopot nyitnak és így teljes mértékben a marketplace-platformokra támaszkodnak. A Taobao arra specializálódott, hogy ezeknek a vállalkozásoknak platformot adjon. A Taobao az Alibaba alvállalata, amelyet 2003-ban indítottak, az Alibaba Groupot pedig 1999-ben. Az Alibaba az ázsiai terület legnagyobb elektronikai cikkekkel foglalkozó piactere.

Észak-Amerika

Amikor feljön a diskurzus a piacterekkel kapcsolatban, általában Amerikát nem felejtjük el megemlíteni, hiszen a könyvesboltból kinövő Amazon piacvezető ebben a szegmensben, Ázsiát leszámítva mindenhol. Még itt Magyarországon is sokan vásárolnak az Amazonról, annak ellenére, hogy csak a német Amazon oldalról tudják megrendelni a dolgokat. Ezen felül pedig van még jó pár olyan cég, amelyet érdemes megemlíteni az észak-amerikai térségben.

Az észak-amerikai piacterek egyetlen közös tulajdonsága, hogy mindegyiket ismerik az emberek, legalább névről. Az Amazon-t 1994-ben hozta létre Jeff Bezos, akkoriban pedig még csak könyvesboltként működött. Ezt egy évvel később, 1995-ben követte az eBay, még AuctionWeb néven, amivel kitalálója Pierre Omidyar csak egy kis extra pénzt akart keresni. A Walmart a legidősebb és az egyetlen, ami eredetileg csak szupermarketként kezdte, aztán később indította el a webshopját és a marketplace-modelljét is. Az Etsy pedig a kakukktojás a listában, ugyanis a vállalat teljesen a C2C modellre épít, ezzel a Facebook Marketplace-re hajazva.

Nyugat-Európa

A nyugat-európai régióban csakugyan a divat és életmód kategóriákra szakosodott marketplace-ek uralkodnak, viszont itt már jelen vannak olyan nagyobb szereplők is, mint az Amazon vagy az eBay. Ezért lehetséges az, hogy a leggyorsabban növekvő e-kereskedelmi piaca Angliának van, noha csak egyetlen egy szignifikáns marketplace-ük van. Ezzel szemben a németeknél vagy a hollandoknál csak úgy tolonganak a D2C oldalak.

A nyugat-európai piacterek közül Közép-Európa irányába eddig egyedül a Zalando tudott jól terjeszkedni, nem véletlenül van listavezető helyen. Szorosan utána zárkózik fel lassan a német Kaufland, amelyet 1968-ban alapítottak, jelenleg a környező országokban mindenhol jelen van, csak Magyarországon nincs. Az 1999-es születésű holland Bol a Benelux államokra korlátozódott, a spanyol ManoMano pedig a spanyol, német, angol és olasz régiókra. Az ASOS az Egyesült Királyságban jött létre 2000-ben.

Az 1949-ben alapított Otto Group – amelyhez a Bonprix, a Venus és 2024 decemberéig az About You is tartozott – megszerezte a listán szereplő „a legöregebb oldal” címet is. Mind a négy oldal fő áruszegmense a divat és életmód.

Közép- és Kelet-Európa

Az előző két megjelent cikkben elég sok szó esett ezekről a piacterekről. Az elsőben maga a modell, a másodikban a magyarországi marketplace „seregszemle” kapott hangsúlyt.  De az eddig tárgyaltak ellenére is volt néhány olyan kimaradó, melyet a térképről valójában nem lehet levenni. Az előzőekben már elhangzott, hogy ebben a régióban viszonylag más a fő árusítási szegmense a piacvezetőknek a többi felsorolthoz képest.  Ebben a térségben folyamatos nyitás várható Románia irányába, hiszen jelenleg a környező országok közül kizárólag ott tartja monopol helyzetben az eMAG az e-kereskedelmet.

Európa közepén is megtalálhatóak azok a marketplace-ek, amelyeknek csak egy plusz szolgáltatása a marketplace, például ilyen a lengyel Ceneo, de itt van a két régiós nagyágyú, az Allegro és az eMag is. A lengyeleknél az Allegro után legdominánsabb Marketplace az Empik, ami hasonlóan könyvesboltként indult, mint az Amazon, 1967-ben. A harmadik lengyel pedig a Ceneo, ami teljesen úgy funkcionál, mint az Árukereső Marketplace.

A görögöknél tündököl a Skroutz, amely 2005-ben kezdte a pályafutását, mint árösszehasonlító oldal. Mára azonban hatalmas piactérré nőtte ki magát, amely mind az fmcg-szektort, mind az egyéb kategóriákat igyekszik sikeresen árusítani az oldalán.

Az Olx Romániában a C2C Marketplace, amin használt dolgokat lehet vásárolni más felhasználóktól. Eredetileg 2006-ban azért hozták létre, hogy azoknak is tudjanak az Egyesül Államokhoz hasonló szolgáltatást nyújtani, akik nem ott élnek. A szintén román Aletx pedig számítástechnikai és autógumi kategóriában a legkeresettebb. Érdekesség, hogy Romániában egyébként a gumiabroncsoknak hatalmas online piaca van.

A cseheknél pedig a már előzőleg említett Heureka, Kaufland és Allegro mellett a Zoot a legnépszerűbb. A Zoot 2010-ben indult, és szinte az egyetlen, amelyik életmóddal és divattal foglalkozik.

A nyugat-európai listához hasonlóan, a mi térségünkben is országokra bontva érdemes vizsgálni a webshopokat, nem úgy, mint Észak-Amerikában vagy Ázsiában.

Ázsiában és Amerikában már rég elérhető az oldalakon az aznapi kiszállítás lehetősége. Sőt, Nyugat-Európában az Amazon Prime-mal szintén, viszont ez egy logisztikai hiányosság a hazai térségben, amelynek a fejlesztésére nagy szükség van. Emellett pedig hozzá kell tenni azt is, hogy nem csak a kényelem miatt, hanem mert egyre inkább az fmcg-szektor kerül előtérbe, csak úgy, mint a világ többi részén.