Egyre aktívabb a „vásárolj most, fizess később” jellegű, pénzügyi applikációk körüli online információcsere: a Neticle elemezte, mit gondolnak róluk a hazai felhasználók.
Bár Magyarországon egyelőre nem elérhetőek az ún. „Buy Now, Pay Later”, azaz vásárolj most, fizess később típusú alkalmazások, tavalyi felfutásuk a nemzetközi, különösen például a német piacon itthon is érzékeltette hatását. Ezek az applikációk részletfizetési lehetőséget biztosítanak a felhasználóknak különböző termékek és szolgáltatók esetében, a hagyományosan hitelre vásárolt drágább, például elektronikai termékektől kezdve adott esetben egészen az olcsóbb árukig.
Bevezetésük hamarosan itthon is várható. Addig is azt, hogyan vélekedett a magyar internetfelhasználók közössége a BNPL applikációkról, a Neticle online média- és szövegelemzőjének segítségével néztük meg: egészen 2021. január 1-től 2022. február 28-ig összegyűjtötték és elemezték a kifejezés és szinonimái említéseit.
Ezalatt az idő alatt a kifejezést 737 alkalommal említették a magyar weben, ám nem egyenlő elosztásban: a tavalyi év második felétől látványosan felélénkült az ezzel kapcsolatos online diskurzus. Tavaly január és június között mindössze 110 említés született, az összes többi az ezt követő időszakban.
Különösen az ősz során volt aktív a téma, amikor számos prominens pénzügyi illetve informatikai oldal kiemelten foglalkozott vele, például a Portfolio, a Világgazdaság, az IT Café vagy a FinTechZone. A Portfolio novemberben „Global Trends in Banking” címen online konferenciát is szervezett, a közelmúltban pedig a Kosárérték.hu is beszámolt a BNPL területén tapasztalható fejleményekről. A fórumokat tekintve a prohardver.hu és a portfolio.hu felületein voltak aktívak a felhasználók.
A diskurzust általánosan is jelentősen meghatározta a sajtó: az említések több mint fele a hírportálokon történt:
Emellett Facebookon is ezeknek a portáloknak az oldalai generálták a legtöbb említést:
Megfogalmazták aggályaikat, de inkább előnyösnek tartják a netezők a BNPL-t:
Az említések több mint húsz százalékát kitevő, pozitív hangvételű találatokban elsősorban kiemelték a fizetési lehetőségek bővülését, egyben a fintech piac szélesedő kínálatát. A BNPL-t egy izgalmas új alternatívának, valamint kényelmes megoldásnak tartják, az észszerű hitelezésen túl például azokban az esetekben is, ahol a vásárló meggondolja magát és visszaküldi a terméket (amelyet így még nem is fizetett ki, tehát nem kell pénzt visszatéríteni). Említették továbbá az innovatív fizetési mód népszerűségét a fiatalok, tehát elsősorban a Z generációsok körében.
Ugyan az említések csupán 13 százalékának volt negatív felhangja, az ezekben megfogalmazott kép meglehetősen egységes, jól leírja a BNPL applikációkkal kapcsolatos aggályokat. Kiderül belőlük, hogy ezek az appok egyelőre egy amolyan jogi szürkezónában működnek, törvényi szabályozásuk egyelőre kezdetleges, valamint etikai hiányosságokkal is bírnak. Ezzel is függ össze az, hogy az ilyen szolgáltatók között most még könnyen felütik fejüket a csalók. A legnagyobb aggály azonban a fogyasztói oldal eladósodása: a kedvezőnek tűnő lehetőség láttán sokan hajlamosak az impulzusvásárlásokra, akár veszélyes függőségek is kialakulhatnak, miközben a törlesztőrészletekkel egyre inkább elmaradoznak.
Ők a fontos piaci szereplők
A BNPL szolgáltatók közül az Európában legnagyobb népszerűségnek örvendő Klarnát említették legtöbbször, összesen 61 alkalommal, túlnyomóan pozitív hangvétellel. Kiemelt helyen van a PayPal és az Apple is, utóbbi már szintén bejelentette saját BNPL szolgáltatását, Apple Pay Later néven. Hazai vonatkozásban fontos még a Mastercard már működő részletfizetési megoldása, valamint a 19 említést gyűjtő, kelet-közép-európai fókuszú Leanpay, hiszen tervezetten idén Magyarországon is elindíthatja szolgáltatását.
2022 itthon is a BNPL éve lehet?
Az innovatív pénzügyi szolgáltatásokra és megoldásokra nyitott hazai közönség körében várható, hogy szívesen kipróbálják majd az új BNPL lehetőségeket. Bár az elérhető részletfizetési szolgáltatások köre egyelőre szűk, a FinTech megoldásokról szóló blogok, fórumok és híroldalak felületei igen aktívak. Így a megfogalmazott aggályok mellett is látható, hogy a közönség érdeklődve figyeli a külföldi fejleményeket és várja az appok hazai elérhetővé válását.