Egy ifjú brit hölgy, amikor kiderült, hogy a Shein egyik beszállítója gyermekmunkát alkalmaz, megfontolta, hogy nem vásárol többet a kínai divatportálon. A többi e-kereskedő és a fizikai boltok árai azonban nem teszik lehetővé, hogy öltözködésében kövesse a legújabb divatot, így ma is vásárol a Sheinen.

Emily 21 éves és havonta átlagosan 20 fontot (tízezer forint) költ el ruhákra a fast fashion jelenlegi koronázatlan királya, a kínai Shein online piactér boltjaiban. Akár elegáns partikra akar ruhát venni, akár nyaralásra valamilyen kényelmes szabadidőruhát, a Sheinen keresgél – derült ki a BBC riportjából. Ami nem mellesleg azzal a címmel jelent meg, hogy a vásárlók túlteszik magukat a kínai platform imázsának szégyenfoltjain.

„Szinte mindig megtalálom amit keresek, még akkor is, ha a minőség rossz” – mondta az ifjú hölgy a brit sajtóorgánum riporterének. Akárcsak sok millió egyesült királyságbeli és egyesült államokbeli társa, ő is azért vásárol a kínai online óriásnál, mert úgy érzi, hogy megfizethető áron jut hozzá a portékához.

Egy korábbi oknyomozó riport kiderítette, hogy a Sheinen kapható árukat beszállító cégek dolgozói között vannak, akik 72 órán át robotolnak egy héten, azaz naponta több mint tíz órát dolgoznak. Kanton városának egyik elővárosát „Shein citynek” nevezik, mert csupa olyan vállalat működik ott, amely a piactérnek termel. Egy munkásnő beszámolója szerint a hónap minden napján dolgoznak.

Ez még a kínai munkaügyi szabályokat is sérti, ám a nyugati fogyasztókat nem tántorítja el attól, hogy a Sheinen vásároljanak.

Csak becsülni lehet a kínai online kereskedő gigantikus méreteit

Emily is azok közé tartozik, akik túltették magukat a kínai vállalat hírnevén foltot ejtő információn. Megfontolta, hogy nem vásárol többet a Sheinen, ám bármilyen alternatívát túl drágának talált hozzá képest. Csak annak örül, hogy látva a kitartó vásárlókat, nincs egyedül ezzel az „opportunista” hozzáállással.

A matek a kínai cég mellett szól. Néhány éve még az ismeretlenség jótékony homálya fedte, ám 2024-re gigantikusra nőtt. A GlobalData adatszolgáltató becslése szerint éves árbevétele elérte a 36,9 milliárd dollárt, ami Magyarország éves GDP-jének közel egyötöde. A Shein nem tőzsdén jegyzett cég, bár szeretné, ha bevezetnék a részvényeit a londoni értéktőzsdére. Amíg azonban ez nem történik meg, nem hozza nyilvánosságra pénzügyi adatait.

Ugyanakkor a hivatalos brit cégjegyzékben szereplő számok alapján csak az Egyesült Királyságban 24 millió font (11,7 milliárd forint) nyereséget söpört be 2024-ben. Ez kétszerese az egy évvel korábban elért profitnak. Az online kínálatot kihasználva a Shein ma már a ruhamárkák olyan széles kínálatával bombázza a vásárlókat, amelyek elhomályosítják a fast fashion két korábbi bajnoka, a H&M és a Zara ajánlatát.

A tőzsdén lenne a Shein helye

A kínai vállalat londoni tőzsdei bevezetését azzal támadják, hogy nem felel meg a nyugati munkaügyi standardoknak és környezetvédelmi elvárásoknak. Ugyanakkor voltak olyanok is, akik korábban azt nyilatkozták a BBC-nek, hogy éppen ezért kellene megnyitni az LSE kapuit a kínai vállalt előtt. Sir Ian Cheshire, a B&Q barkácsáruházlánc és a Barclays bank egyik korábbi vezetője például úgy véli, hogy éppen a tőzsdei részvételnek köszönhetően lehetne a Shein körmére nézni.

Ez utóbbi vélekedést támaszthatja alá, hogy a kínai nagyvállalat éppen egyik tavalyi önellenőrzése során bukkant a nyomára annak, hogy egyik beszállítója gyermekmunkát alkalmaz. Felfüggesztették a vásárlásokat ettől a vállalattól.

A Shein válaszolt a BBC vizsgálataira is. Közleményük szerint elkötelezettek a nekik és beszállítóiknak dolgozók tisztességes munkakörülményei iránt. Több tíz millió dollárt fordítanak arra, hogy megfeleljenek azoknak a társadalmi felelősségvállalással kapcsolatos követelményeknek, amelyek manapság egy vállalattól elvárhatók.

Egy szakértő szerint fizethetnének nagyvonalúbban is

Egy munkás egy póló megvarrásáért öt jüant (110 forint) kap. Sarah Johnson, a Flourish Retail tanácsadó cég alapítója úgy véli, hogy a Shein fizetne többet is beszállítóinak, ami lehetővé tenné, hogy azok nagyobb béreket adjanak alkalmazottaiknak. Szerinte ez minimálisan növelné az online piactéren kapható termékek árát.

A BBC riportjának végén még idézi az utca emberét. A birminghami Sophie Wills azt mondta, hogy korábban alacsony árai miatt vásárolt a Sheinen, ám mostanában mérlegeli azt is, hogy a jobb minőség, a tartósabb ruhák megérik a magasabb árat. Thando Sibenke egész ruhatára a kínai platformról származik, bár azt mondja, a jövőben jobban utána néz az áruk forrásának.

A 24 éves londoni Georgina kiborult a Shein viselt dolgain, és ma már nem vásárol a portálon. Akkor sem, ha jótékonysági üzletekben találkozik a kínai online piactérről származó ruhákkal.

Shazia Saleem professzor, divattervező úgy véli, hogy elsősorban a kormány feladata a vállalatokra vonatkozó szabályozás betartatása. A fiatalabbak kevés pénzük miatt nem tudnak ellenállni annak, hogy olcsón vásároljanak. Louise Deglise-Favre, a GlobalData vezető elemzője csatlakozik ehhez a véleményhez. A divat követésének vágya ellenállhatatlanul vonzza az ezt megfizethető áron kínáló Sheinhez a kispénzű vásárlókat.