Régi szabály, hogy ami Nyugaton, azaz Nyugat-Európában és az Egyesült Államokban történik, ha némi késleltetéssel is, de megjelenik Európa keleti felén. Ez nyilván igaz lesz az online kereskedelem és az ennek hátterében álló logisztika gyors fejődésére is, így érdemes áttekinteni milyen folyamatok játszódnak le a csomagok logisztikáját illetően e téren, az Egyesült Államokban.

Az észak-amerikai e-kereskedelmi logisztikai piac az elmúlt évtizedben évente 13 és 18 százalék közötti növekedést produkált. Ez a fejlődési pálya az előrejelzések szerint folytatódni fog. A szakértők 2023 és 2028 között több mint hatszázalékos éves növekedési ütemet prognosztizálnak – írta elemzésében Water Heil a Parcel Perform amerikai térségért felelős elnökhelyettese a Talking Logistics hírportálon megjelent cikkében.

A Parcel Monitor cég adat- és kutatási részlege évente több mint 130 országból több milliárd anonimizált adatot gyűjt össze. Ezeket a számokat több mint 1500 fuvarozó több száz millió csomagjának adataival vetik össze, hogy betekintést nyerjenek az amerikai piacra. Ennek alapján érdemes kiemelni néhány pontot a legfrissebb éves jelentésből.

  • A csomagok átfutási ideje az Egyesült Államokban 3,5 napról 2022-re 2,19 napra csökkent
  • Az első kézbesítési kísérlet sikerességének aránya 83 százalékról 98 százalékra emelkedett 2022-re.
  • Az Egyesült Államokban a kereskedők és az ügyfelek által tapasztalt szállítási problémák 82 százalékát a fuvarozóval kapcsolatos tényezők okozták az elmúlt években.
  • A gyűjtőpontok használata csökkent, ami arra utal, hogy a fogyasztók a hozzáférhetőséggel szemben a költségeket és a gyorsaságot részesítik előnyben.
  • Az amerikai fogyasztók 42 százaléka a termékinformáció hiányát jelölte meg a vásárlás legfontosabb akadályaként.
  • A négy legnagyobb egyesült államokbeli fuvarozó beszámolója szerint főszezonban, azaz a Black Friday–Cyber Monday idején 9–37 százalékkal nő a küldemények tranzitideje.
  • Ebben az időszakban a csomagok leginkább a kézbesítési folyamat első és középső mérföldjén akadtak el. Az előbbi részen 70,6, az utóbbin 84,3 százalékuk.

Lehengerlő a technológiai fejlődés

A raktárak automatizálása gyorsabb és pontosabb teljesítési logisztikát eredményezett az elmúlt években. A LogisticsIQ tanácsadó cég legfrissebb piackutatása szerint a raktárak automatizálásával kapcsolatos beruházások piaca 2026-ra eléri a 30 milliárd dollárt. A fejlődés tempója 2020 és 2026 között évi 14 százalék.

A sikeres első kézbesítések létfontosságúak a vásárlói elégedettség szempontjából. A Parcel Monitor adatai azt mutatják, hogy a csomagkézbesítések első próbálkozásra történő sikeres kézbesítési aránya folyamatosan nő. A 2022 negyedik negyedévében mért 98 százalékos arány 2023 első felében 95 százalékra simult ki.

A kézbesítő cégek és az ügyfelek közötti jobb kommunikáció, a pontosabb becsült szállítási időpontok és a csomagok valós idejű nyomon követése biztosan hozzájárult a javuláshoz.

A kézbesítési problémák általában két oldalon jelentkeznek: vagy a címzett oldalán (például nem volt jelen a csomag átvételénél), vagy a fuvarozó oldalán (például nem küldött időben értesítést a csomag hollétéről). Az az adat, miszerint a problémák 82 százalékáért a fuvarozók voltak felelősek, azt jelezheti, hogy a cégeknek elemezniük kell, jól választottak-e maguknak logisztikai szolgáltatót.

Hasznosak lehetnek a gyűjtőpontok

A csomagmegőrzők és a gyűjtőpontok fenntarthatóbb módot kínálnak ahhoz, hogy a csomagok eljussanak az ügyfelekhez. Ugyanakkor elérhetőnek és kényelmesnek is kell lenniük, különben a fogyasztók elkerülik a használatukat. A pontoknak helyet adó helyi vállalkozásokkal való együttműködés nemcsak a megfelelő helyszínek kiválasztásában segíthet, hanem a keresletet is jól szolgálhatja.

Ahogy a felsorolásból láthattuk, a gyűjtőpontok használata az Egyesült Államokban ingadozott. A 2022 első felében mért 2,9 százalékról 2022 második felében két százalékra esett esett vissza, majd 2023 elején 3,18 százalékra emelkedett. A csomagok tartózkodási ideje is nőtt a pontok fakkjaiban.

A Rakuten Insight Global nemrégiben végzett felmérése megerősíti a Parcel Monitor kutatásának eredményét, miszerint az amerikai fogyasztók a szállítás terén elsősorban a költségeket és a gyorsaságot értékelik. Ehhez alkalmazkodniuk kell az e-kereskedőknek és logisztikai partnereiknek.

A termékinformációk hiányán túl a vásárlók jelentős problémái közé tartozik a felhasználóbarát weboldalak hiánya (ezt 38 százalékuk említette), a készletek korlátozott átláthatósága (ez 38 százalékuk esetén jelentett gondot), a lassú vagy nem megfelelő ügyfélszolgálat (ezt 34 százalékuk kifogásolta) és a kellően sokféle fizetési lehetőség hiánya (ezt 17 százalékuk hiányolta).

Kína sem marad le az e-kereskedelmi logisztikában

Kínában júniusban az e-kereskedelmi logisztikai tevékenységeket nyomon követő index 114,8 ponton állt, ami 0,9 ponttal jobb mint májusban – vette át a Bastille Post Global hírportál a Kínai Logisztikai és Beszerzési Szövetség adatát. A teljes üzleti volumenindex 132,9 ponton állt, ami havi szinten 3,1 pontos növekedést takar.

Kína valamennyi régiójának indexe emelkedett, a legnagyobb növekedést a nyugati régió jelentette, a keleti régió növekedése pedig meghaladta az országos átlagot. A vidéki e-kereskedelmi logisztikai üzleti volumenindex elérte a 132,1 pontot, ami 2,4 ponttal magasabb, mint a májusi adat.

„Az e-kereskedelem jelentős szerepet játszott a fogyasztás ösztönzésében. A forgalom fokozatosan élénkül és javulnak a vásárlók várakozásai is”

– monda Liu Jü-hang, a Kínai Logisztikai Információs Központ igazgatója. A júniusi évközi online vásárlási promóciók közül kiemelkednek az élő közvetítések, amelyek változatosabbá váltak. Ez segítette az eladások növekedését. Az online kereskedők igyekeztek jobban kiszolgálni a vásárlók szállítási igényeit. Bővítették a digitális technológia alkalmazását és személyre szabott szolgáltatásokat kínáltak. Ez összecseng az észak-amerikai folyamatokkal.