A GKI Digital október 15-ei sajtóközleménye szerint már több mint 4500 hazai vállalkozás érdekelt valamelyik hazai vagy akár nemzetközi online piactéren, az általuk realizált online forgalom pedig csak tavaly elérte a nettó 12 milliárd forintot. Magyar kereskedők körében az eMAG Marketplace platformja a legnépszerűbb. Lássuk a közlemény legfontosabb adatait!
Kiemelik, hogy a hasonló piactereket üzemeltető cégek közül 3-ból 2 jelenleg is a világ TOP10 legértékesebb cége között van, értékük külön-külön is több milliárd dollár, az Amazont csak a Microsoft és az Apple előzi meg ezen a listán. A világ 18 legnagyobb online piactere együttesen több mint 1 billió dollár értékű árut forgalmaz évente. Nemzetközi becslések szerint 2020-ban már ezeken a kereskedőkön keresztül fog átfolyni a teljes online kiskereskedelmi volumen 40%-a.
Ez is érdekelhet
Az online piacterek Magyarországon – élen az eMAG Marketplace
Az internetes kereskedelem mind globálisan, mind Magyarországon rohamosan növekszik és bár a bővülés üteme némiképp lassulni látszik, a növekedés folyamatos. 2018-ban nettó 425 milliárd forintos forgalmat generált hazánkban az online kiskereskedelem, az idei év első féléves forgalma pedig több, mint 207 milliárd volt – ez 16%-os növekedés 2018 első félévéhez képest.
Az Amazonhoz leginkább hasonlító professzionális piacteres értékesítés terén a magyar piacon az eMAG üzemelteti a legnagyobb ilyen platformot eMAG Marketplace néven. Az online áruház – a piacteres értékesítések nélkül is – hazánk legnagyobb e-kereskedőjének számít, így népszerűsége és márkaereje is nagyban hozzájárul a piactér sikeréhez.
Ahogy arról korábban írtunk, az eMAG is részese annak az együttműködésnek, amely közös európai platform fejlesztésével próbál egyre nagyobb piacot biztosítani partnereinek, így a náluk regisztrált kereskedők hamarosan több százmilliós piacot fognak tudni elérni termékeikkel.
4500 hazai vállalkozás értékesít valamelyik online piactéren
Az online piacterek vonzó lehetőséget adnak minden terméket értékesítő, és azt online eladni vágyó cég számára, hiszen általuk egy viszonylag egyszerű csatlakozást követően könnyen elérhetővé válnak a nagy méretű, lojális vásárlói bázisok.
A magyar cégek gyorsan felismerték a lehetőséget: a GKI Digital mérései szerint Magyarországon több mint 4500 vállalkozás (jellemzően kkv) érintett valamilyen formában az online piacteres értékesítésben. Ezek a cégek 2018-ban a GKI Digital szerint már összességében közel 12 milliárd forintos nettó forgalmat tudtak realizálni az online piactereken keresztül, ami a teljes belföldi online kiskereskedelmi forgalom 2-3%-át jelenti. Már jelenleg is több tucat olyan cég van Magyarországon, ahol az online piacteres értékesítésből realizált éves forgalom akár többszáz millió forintos nagyságrendre is tehető – a saját, fő értékesítési csatornák (pl.: webáruház) forgalmán felül. Jól jelzi a modell dinamikus fejlődését, hogy a piacvezető eMAG felületén árusító magyar vállalkozások száma 2 év alatt több mint négyszeresére nőtt, jelenleg kb. 4000 céget számlál.
Azonban a növekedés még közel sem ért véget: amint azt Catalin Dit, az eMAG magyarországi vezetője a 2019. szeptember 26-án, az első alkalommal – több mint 300 piactéren értékesítő magyar vállalkozás részvételével – megtartott Sellers’ Day konferenciáján elmondta, a cél az, hogy 2021 tavaszára 10 000 szereplő csatlakozzon a legnagyobb hazai online piactérhez.
Ez az új értékesítési modell nem csak a klasszikus, kiskereskedelemmel foglalkozó cégek számára nyújthat valós alternatívát az online jelenlétre. Rajtuk kívül a gyártók, termelők, nagykereskedők, disztribútorok, vagy akár márkagazdák is ugyanúgy megjelenhetnek saját választékkal a piactereken. Ez pedig drasztikusan csökkenti a belépési küszöböt, így katalizátorként hat az online kiskereskedelem térhódítására – gyakorlatilag befektetés nélkül nyílik lehetőség az online értékesítés megkezdésére, mely tapasztalatok birtokában aztán sokkal könnyebb saját webáruházat is építeni.
A cikk a GKI Digital 2019. október 15-ei sajtóközleményén alapul.