EU: újabb lépések az egységes e-kereskedelmi ÁFA felé

EU: újabb lépések az egységes e-kereskedelmi ÁFA felé

Az Európai Bizottság már egy ideje olyan akcióterven dolgozik, amelynek célja az egységes ÁFA bevezetése az e-kereskedelemben az EU területén. Ennek első lépéseként az Európa Parlament november 30-án véleményezte, a december 5-én pedig a Gazdasági és Pénzügyi Bizottság elfogadta a VAT Digital Single Market Package néven ismert intézkedéscsomagot. Ahogy arról már korábban beszámoltunk, a csomag célja, hogy megkönnyítse a határokon átnyúló e-kereskedelmet, megakadályozza az ÁFA-visszaéléseket, egyenlő esélyeket teremtsen a tagállamok vállalkozásai és online publikációi számára. Az új adószabályok 2019-től és 2021-től lépcsőzetesen lépnek hatályba.

Mindennek hatására az Ecommerce Europe, az európai e-kereskedelmi szövetség március elején adózás és ÁFA témában új munkacsoportot hozott létre, hogy segítse a felkészülést a változásokra, továbbá lobbizzon a további intézkedésekkel kapcsolatban.

Az Európai Bizottság a már említett akcióterv második lépéseként január 18-án két új javaslatot terjesztett elő: egyet az ÁFA mértékéről, egyet pedig a kisvállalkozásoknak szóló speciális modellről. Az első dokumentum nagyobb rugalmasságot biztosít az egyes tagállamoknak azt illetően, hogy különféle termékkörökre eltérő ÁFA-sávokat állapítsanak meg. A második pedig egyszerűsíti a szabályokat a kisvállalkozások számára annak érdekében, hogy csökkentse a megfelelés költségét. A javaslat többek között kiterjesztené az ÁFA-mentességet azokra a kisvállalkozásokra, amelyeket más tagállamban alapítottak, hogy az üzleti tevékenység helyén élvezhessék az ÁFA-mentesség előnyeit. Ezeket a dokumentumokat az Ecommerce Europe új munkacsoportja március 1-jei ülésén már véleményezte.

A Politico információi szerint az Európai Bizottság újabb előterjesztéssel jelentkezik márciusban, amelynek célja egyes cégek – konkrétan a globális digitális óriásvállalatok – megadóztatása, rövid távon, alacsony adókulccsal. A lap által megszerzett dokumentum szerint az adó mértéke 1, illetve 5 százalék lesz. Az Ecommerce Europe megvizsgálta a Politico által közölt javaslatot, és arra jutott, hogy a tervezet jelenlegi formájában potenciális problémákat vethet fel az európai kereskedők számára, és észrevételeiről tájékoztatta az érintett döntéshozókat.

mm
Juhász György

A Kosárérték vezető szerkesztője, a Tartalomgyár egyik alapítója. Húsz évet dolgozott médiában, többek között az Origo.hu főszerkesztő-helyetteseként és a Ringier Kiadó online divíziójának vezetőjeként.

Üzenet a szerzőnek

Kérdésed van?
Hozzászólnál?

Vedd fel a kapcsolatot a szerzővel, várjuk az üzenetedet!