A kezdeményezés hátteréről és az új szervezet célkitűzéseiről Nagy Sándort kérdeztük.
Ahogy erről mi is hírt adtunk, az Ecommerce Hungary több tagja és jelenlegi elnöke, Nagy Sándor nov. 26-án közleményt adott ki, miszerint a jövőben új képviseleti szervezetet kívánnak alapítani. A kezdeményezők főként a piac nagyvállalati szereplői közül kerültek ki: többek között az Adevinta csoport (Jófogás.hu, Használtauto.hu stb.), az Euronics, az Alza.hu, a ShopRenter, a GLS, valamint a GKI Digital csatlakozott az új szervezet megalapításához.
A hír kapcsán a szakma fórumain illetve közösségimédia-csoportjaiban sokan találgatták a döntés okait és a lehetséges következményeket, amelyekről az Ecommerce Hungary leköszönő, illetve a leendő szervezet új vezetőjét, Nagy Sándort kérdeztük.
Az e-kereskedelmi szakmát láthatóan váratlanul érte a bejelentés, miszerint az Ecommerce Hungary elnökségéből leköszönve a tagság egy részével együtt új szervezetet alapítasz. Véleményed szerint miért van szükség egy új szövetségre, és miért nem tudja a jelenlegi megfelelően ellátni az e-kereskedők képviseletét?
A szervezet alapítását nem én fogom végezni, a létrehozás ötlete a hazai kereskedelmi piac meghatározó szereplőitől érkező igény, akik látva az elmúlt 3 évben az Ecommerce Hungary elnökeként végzett munkámat, felkértek engem arra, hogy segítsek a létrehozásban, és majd a vezetésben is. Mivel az Ecommerce Hungary alapszabálya értelmében jómagam már nem vehetek részt a tisztújítási folyamatban (egy előzetesen beadott tagi indítványt sajnos az elnökség tagjai – rajtam kívül a többi elnökségi tag – elutasították), és minthogy megismertük az új elnökjelölt programját, azt gondolom, hogy ez a megfogalmazott elképzelés mind az elérni kívánt cél, mind pedig a megvalósítást támogató működést tekintve teljesen más. Ennek a szándéknak a létrejötte egyáltalán nem jelenti azt, hogy az új tisztségviselőkkel a szervezet ne tudná folytatni a munkáját. Az elmúlt 3 évben elég sok olyan értéket teremtettem az egyesületben, amire támaszkodva igenis biztosított annak további, a szakmát segítő működése.
A szakma képviselői közül többen is meglepődve reagáltak a bejelentésre. Nem tartasz attól, hogy megosztja a magyar e-kereskedők közösségét a szövetség ilyen módon történő kettészakadása? Nem gondolod, hogy kicsit a hazai piac ahhoz, hogy két külön érdekképviseleti szerve legyen?
Én ezt nem tekintem kettészakadásnak. Az Ecommerce Hungary 15 éve alakult, működésének sok eleme a még akkor lefektetett alapelveket követi. A szakma azóta sokszorosára nőtt, ez a növekedés pedig most is egyre tart. Pont hogy azt látom, jót tehet az iparágnak az, ha egy másik szakmai szervezet is segíti a fejlődését és működését, már csak azért is, mert minél nagyobb a benne lévők száma, annál diverzifikáltabbak az igények érdekképviseleti oldalról is.
A sajtóközleményetek alapján úgy tűnik, inkább nagyvállalati tömörülést alapítotok. Miben lesz más az új szervezet, mint az Ecommerce Hungary?
A tömörülés szót kerülném. A mi küldetésünk inkább a piacon jelentős tömeggel bíró szereplők összefogása egy kisebb létszámú tagsággal, és leginkább a kereskedelmi szakma fejlődéséhez szükséges teendőkre koncentrálva való működés.
Szerinted nem lesz-e kisebb a súlya a két szövetségnek külön-külön, amikor a kereskedők érdekeit próbálja képviselni például a kormányzattal, vagy a külföldi piaci szereplőkkel szemben? Terveztek-e együttműködni az Ecommerce Hungary-vel a továbbiakban?
Kérdéses még, hogy a tisztújítás után valójában milyen irányt vesz fel az Ecommerce Hungary. Ha az elmúlt három év értékeit megőrizve, az alapszabályban foglalt közhasznú működést tételezzük fel, akkor az új szervezetnek is elemi érdeke lesz a szakmai partnerség. Amennyiben a két szervezet tagságában nincs átfedés (az előző válaszaimból kiolvasható, hogy az új szövetség célja nem a jelentős taglétszám, és jól körülhatárolható lesz majd a tagság köre, tehát valószínű hogy így lesz), úgy a súlyok összeadódnak, ráadásul a külön célokra fókuszálva az érdekképviselet is tisztázottabb lehet. Mondok erre egy egyszerű példát. Teljesen más fájdalompontjai vannak 2-300 kis forgalmú kereskedőnek, mint a 6-8 top nagyvállalatnak. Persze az is lehet, hogy egy szervezeten belül két külön munkacsoport foglalkozik a két csoporttal, de az sem kizárt hogy két szervezet osztja meg egymás között ezt a munkát.