2022 októberének közepén látott napvilágot immár harmadszor a Digiméter éves kutatásának riportja, amely a hazai kis- és középvállalkozások digitális versenyképességét vizsgálja. A digitális felkészültséget átfogóan mérő rendszer egyik fontos területe az e-kereskedelem, amely több mért dimenzióban is megjelenik. Mindent összevetve bár látszik fejlődés ezen a téren, az „értékesítés és marketing” a legkevésbé fejlett a hat dimenzió közül. Bőven volna még hova fejlődnie a hazai vállalkozásoknak, amit viszont egyre több vállalkozás ismer fel Magyarországon is.
A Digiméter – a „digitális méterrúd” – 100 fokú skálán mért, fő indexe 2022-ben 41-es értéket ért el, 2020-ban és 2021-ben 40 volt, tehát elmondható, hogy a digitalizációt tekintve továbbra is egy helyben toporognak a hazai kis- és középvállalkozások. A hat alindex egyike sem változott szignifikánsan 2022-re – ezek a digitális jelenlét, a digitális mindennapok, a vállalkozás-vezetés, az értékesítés és marketing, a digitális pénzügyek és az informatikai biztonság.
A Digitális jelenlét dimenzióban méri a Digiméter többek között a honlap meglétét, annak frissítési gyakoriságát, a webáruház meglétét, illetve a Google Cégem és Google Maps jelenlétet. 2022-ben magasabb lett azon vállalkozások aránya, amelyek rendelkeznek honlappal és/vagy webáruházzal (összességében a kkv-k 79%-ának van honlapja – 2021-ben ez 73% volt), illetve lényegesen kevesebben vannak azok, akik csak alkalmilag frissítik ezeket. 13%-ról 16%-ra nőtt a webáruházzal rendelkezők aránya (de 2020-ban ez még 18% volt), vagyis inkább stagnálni látszik a három év méréseit tekintve.
Persze sok esetben egy vállalkozásnál nem annyira csak a weboldal vagy a webáruház megléte fontos, hanem a fizikai lokáció is, vagyis hogy mennyire lehet a boltot, irodát, vagy átvételi pontot megtalálni, ehhez pedig a vásárlók és ügyfelek túlnyomó része a Google Maps-et használja. Sok cég viszont továbbra sem ismerte fel, hogy mekkora előnnyel járhat, ha saját maguk menedzselik a jelenlétüket ezen a felületen. A 2021-es 30%-ról 2022-re 23%-ra csökkent azon cégek aránya, amelyeknek van Google Cégem fiókja (2020-ban viszont még csak 16%-nak volt). Akiknek viszont van, azok gyakrabban tekintik át annak tartalmát –főleg a kereskedelemben dolgozó cégekre igaz ez.
Az Értékesítés és marketing dimenzióról (pl. ügyfélkapcsolat, ügyfélszerzés és online hirdetés, e-kereskedelem) továbbra is elmondható, hogy 17-es alindex-értékével ez a legkevésbé fejlett. A kkv-k 14%-a használ CRM-et (ami nem jelent érdemi elmozdulást a korábbi évekhez képest: 2020: 15%, 2021: 11%), amit elsősorban ügyfelek nyilvántartására használják. A CRM használata szignifikánsan magasabb az 50 fő feletti, kereskedelmi és a 200-499 millió, illetve az 1 milliárd forint feletti árbevételű cégeknél.
A Digiméter kutatássorozat a kkv szektor digitális versenyképességét méri évente 2 alkalommal: egy általános méréssel ősszel és egy speciális témájúval tavasszal. A Digiméter adatfelvételei reprezentálják az 5 főnél nagyobb, de 249 főnél kisebb, 10 millió és 18 milliárd forint közötti árbevételű hazai kkv-kat. A Digimétert 2020-ban négy cég hívta életre, a Smartcommerce Consulting, a Reacty Digital, a Virgo és az eNET. A Digiméter projekt elsősorban szponzori modellben működik, főtámogatója a Számlázz.hu, kiemelt támogatója a SimplePay by OTP Mobil, támogatók a Vodafone Business, valamint az Intren digitális marketing ügynökség. Médiatámogató a HVG, szakmai partnerek a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara Modern Vállalkozások Programja és a Cégjelző.
Az online ügyfélszerzést tekintve értékeléstől függően félig teli vagy félig üres poharat látni: nagyjából a kkv-k fele (2020-22 között rendre 49%-50%-47%) egyáltalán nem folytat hirdetési tevékenységet, 43% online hirdet (ebből 33% csak egyetlen csatornán), 27% offline – ebben sincs érdemi változás az elmúlt évekhez képest. Inkább az 50 fő feletti és kereskedelmi cégek hirdetnek online (ez szignifikánsan kevésbé jellemző az ipari cégekre). A fizetett online hirdetési felületek közül erősödik a Facebook, mint legnépszerűbb hirdetési eszköz 2020-22 között (37%-41%-47%). A második helyen lévő Google Ads / Display érdemben nem változott 2020-hoz képest (20%-25%-19%), ahogy a harmadik helyet elfoglaló Google Shopping sem (12%-11%-13%).
Az online ügyfélszerző eszközök közül a legnépszerűbb e-mail újra közelíti a 2020-as jelenlétét (28%-16%-23%). A keresőoptimalizálás szignifikánsan népszerűbb (11%), mint 2020-ban és ’21-ben volt (mindkét évben 7%). Viszont az összes többi eszköz 10% alatt van (YouTube, szakmai blogolás, szponzorált tartalom, podcast), miközben azon cégek aránya, amelyek egyik online ügyfélszerző eszközt sem veszik igénybe nagyjából visszatért a 2020-as szintre (63%-74%-66%). Ilyen környezetben már azzal képes lehet egy kkv megkülönböztetni magát, ha elkezdi használni ezeknek az eszközöknek azt a részét, amin keresztül elérhető a saját ügyfélköre, és megfelel a stratégiai céljainak.
Az online értékesítést tekintve 22% használ értékesítés-támogatásra vállalatirányítási rendszert (ez nem változott érdemben 2020-21 óta). A kkv-k 25%-a rendelkezik a honlapon árajánlat kérési vagy foglalási lehetőséggel, ami csökkenés 2020-hoz, de növekedés 2021-hez képest (31%-22%-25%). Webshop, vagy online rendelési-vásárlási lehetőség 21%-nál található a honlapon (2020-21-ben 17%-nál volt, de nem szignifikáns az eltérés). Érthetően magasabb ez a kereskedő cégeknél (36%) és alacsonyabb az ipari (13%) és némileg meglepő módon a szolgáltató cégeknél is (16%). Viszont szignifikánsan csökkent a piactéren való jelenlét (2021-ben 8%, ’22-ben 5% – megközelítve a 2020-as 6%-os szintet). Ez azért érdekes, mert a fejlett piacokon az elmúlt években óriási előretörést produkáltak a piacterek – Magyarországon ez a kkv-ket tekintve a Digiméter adatai alapján kevéssé érezhető. Mintha a kíváncsi és kísérletező kevesek kipróbálták volna a piactereket ’21-ben, de inkább nem kértek belőle.
Mindent összevetve elmondható tehát, hogy a Digiméter kutatásai alapján lenne még hova fejlődnie a hazai kkv-knak az online jelenlét és értékesítés terén.
A kutatásokból készül sajtóközlemény, cikkek, gyorsjelentés és az általános őszi mérésből egy bővebb elemzést is tartalmazó brosúra, amely grafikonokkal és a fejezetek végén összefoglalókkal mutatja be a kkv-k eredményeit. A reprezentatív adatfelvételi időszak zárása után a kkv-k szabadon kitölthetik ugyanazt a kérdőívet a digimeter.hu oldalon (az „Én Digiméterem” menüpont alatt) és így képet kaphatnak arról, hogy hol tartanak a többiekhez képest, miben kellene javítaniuk. A Digiméter 2021-ben létrehozta a Digiméter-díjat, amellyel a kutatási eredmények alapján legjobban teljesítő vállalkozásokat jutalmazzák.