Ha a 2024-es bevásárlási szezon jól jelzi előre, mire számíthatunk 2025-ben, akkor kijelenthetjük, hogy az elektronikus kereskedelemre jó időszak várhat az új évben. Az amerikai Zacks befektetési elemző cég az ágazat tőzsdei társaságainak szereplését vizsgálta, amiből vélhetően az üzletág egészére érvényes következtetéseket vonhatunk le.
A kiskereskedelmi szektor teljesítménye 2024 végén rácáfolt az inflációs nyomásra, azaz az árak emelkedéséből fakadó kihívásokra – írta a 2025-ös évvel kapcsolatos várakozásokat fürkésző cikkében a Yahoo Finance. Az értékesítések folyamatosan nőttek az év utolsó hónapjaiban. Ezen belül a novemberben nagyot szakított az ágazat.
Az utóbbi a szakértők szerint az év végi ünnepi bevásárlási szezon erős kezdetének volt köszönhető. A kiskereskedelem egészéből kiemelkedtek a webáruházak és az elektronikus piacterek robusztus forgalmukkal. Az Egyesült Államokban ezzel egy immáron öt éve tartó folyamat folytatódott, amelyben a hálaadással kezdődő és a kiber hétfővel végződő időszak az online eladások megugrását hozza.
Ez a teljes szektornak ad egy lendületet, egyben azt üzeni a tőzsdei befektetőknek, hogy érdemes külön figyelmet fordítaniuk az ágazat tőzsdén jegyzett cégeire. A hivatalos céges elnevezéseket követve az Amazon.com Inc., a Shopify Inc., a Maplebear Inc. és a Caravana Co. négy olyan társaság, amelyeket a Zacks befektetési elemző cég szakértői különösen a tőzsdézők figyelmébe ajánlanak.
Vételre ajánlják a legjobb e-kereskedők részvényeit
A Zacks ezeket a vállalatokat vagy az első, azaz erősen vételre ajánlott, vagy a második, azaz vételre ajánlott tőzsdei vállalatok között tartja számon. Ezt indokolhatja, hogy olyan üzleti környezetben tevékenykednek, amely önmagában látványos eredményeket produkál – derült ki az Egyesült Államok kereskedelmi minisztériumának adataiból.
Ezek szerint a kiskereskedelmi eladások értéke 2024 novemberében elérte a 728,6 milliárd dollárt az Egyesült Államokban. (Ez Magyarország éves GDP-jének több mint három és félszerese.) Az egy hónappal korábbihoz, azaz októberhez képes 0,7 százalékos volt az éves bővülés, ami még év/éves változásnak sem lenne rossz.
Ez azonban jóval nagyobb volt: 2023 novemberéhez képest 3,8 százalékkal bővült a kiskereskedelmi forgalom. Az online eladások 1,8 százalékkal voltak magasabbak 2024 11. hónapjában, mint az előző év azonos időszakában. Ez főként a hónap végi hármasnak, a hálaadásnak a fekete pénteknek és a kiber hétfőnek volt köszönhető (bár az utóbbi idén decemberre esett).
Zacks: a számok az elektronikus kereskedelmet dicsérik
Az Egyesült Államokban a fekete pénteken 3,4 százalékkal nőttek az értékesítések két év összehasonlításában, ám ezen belül az átlagnál jóval erősebben, 14,6 százalékkal ugrottak meg a online eladások. A fekete péntek e-kereskedelmi forgalma majdnem 11 milliárd dollár volt, a kiber hétfőé 13,3 milliárd. Az utóbbi december 1-jére esett, így nem növelte az e-kereskedelem novemberi értékét.
Az állami számvevőszék adatai szerint az Egyesült Államok nem boltokhoz és áruházakhoz köthető (non-store) kiskereskedelmi szektora 9,8 százalékos növekedést ért el 2024 novemberében 2023 azonos hónapjához képest. A kiskereskedők nemzeti szövetsége ugyanakkor azt állapította meg, hogy az online értékesítések bőven lepipálták a hagyományos áruházak, boltok, piacok fogalomnövekedését.
Nevezetesen az e-kereskedők 1,3 százalékkal javították értékesítéseiket novemberben októberhez képest, 2023 novemberéhez képest pedig 21,5 százalékos volt a növekedés. Ez tehát jóval magasabb, mint ami a kereskedelmi minisztérium adataiból kiderül. Az USA-ban az átlagosnál lassabban szokták meg az internetes vásárlást az emberek, ám immáron felismerték annak előnyeit.
A Forbes Advisor piackutatása szerint a világon az emberek vásárlásaik 20,1 százalékát bonyolították le az e-kereskedelemben 2024-ben. Ez 8,8 százalékos növekedést takar a 2023-as értékhez képest.
Legalább két számjegyű növekedés várható a legjobbaktól
A Zacks értékelte az említett négy vállalat várható jövő évi teljesítményét. Az Amazon a világ legnagyobb e-kereskedője. Értékesítése centrumában a Prime program áll a kiemelt ügyfeleknek. Ezt a cég masszív elosztóhálózata támogatja. A Whole Foods Market megvásárlásával a vállalat megvetette a lábát a fizikai élelmiszer-kereskedelemben is.
A Zacks majdnem 20 százalékos profitnövekedést vár az Amazontól 2025-ben.
A Shopify többcsatornás, felhőalapú kereskedelmi platformot kínál a kis- és középvállalkozásoknak. Az e-kereskedők az asztali gépek kiszolgálásától kezdve a mobiltelefonokon, a közösségi médián és a piactereken át a fizikai kereskedésig mindent egy kézből tudnak ezzel kiszolgálni.
A Zacks szakértői 18,4 százalékos nyereségnövekedést várnak ettől a vállalattól 2025-ben.
A Maplebear főként Észak-Amerikában tevékenykedő technológiai cég, amely az élelmiszer-kereskedőnek kínál online megoldásokat és szolgáltatásokat. Ez a rendelések végrehajtásától a fizikai kereskedés digitalizálásán át a marketing menedzseléséig terjed. A Zacks szerint 2025-ben 15 százalékkal fog nőni a Maplebear profitja.
A Caravana az amerikai Hasznátautó.hu, azaz a vezető online használtautó-portál azzal a különbséggel, hogy végponttól végpontig terjedő szolgáltatást kínál. Megoldhatók az adásvételek, ezek finanszírozása, az állapotfelmérés és a szükséges javíttatás, valamint mindennek a logisztikája. A Zacks elemzői szerint a Caravana 2025-ben több mint kétszeresére növelheti nyereségét.