Hogy hol? Természetesen Észtországban. A svéd bútoráruház első alkalommal jelent meg úgy egy piacon, hogy nem a klasszikus, sokezer négyzetméteres bemutatóteremmel indított, hanem egy közel 8000 terméket kínáló webshoppal.

A merész lépést a cég helyi kirendeltségének igazgatója, Aleksejs Mihailovs azzal indokolta, hogy Észtország digitális “érettsége” nagyon magas szinten van. És valóban: mára az ország lakosságának 98%-a digitális személyazonosító kártyát használ, a közszolgáltatások 99%-a elektronikusan elérhető, és külföldiként bárki kiválthat digitális állampolgárságot, alapíthat céget, és igénybe vehet adókedvezményeket. Valójában a teljes államigazgatási rendszer, illetve a magánszektor is szinte kizárólag online intézi a mindennapi ügyeit, köszönhetően az X-Road platform bevezetésének. Ezenfelül már saját nemzeti kriptovaluta bevezetésén is dolgoznak, ami egyelőre még nehézségekbe ütközik, de a hasonló, részben a magánszektorból induló próbálkozások akár nekik is lassan zöld utat nyithatnak. Mindezeket tulajdonképpen az utóbbi húsz-harminc évben érték el, emellett számos olyan startupot adva a világnak, mint a Bolt (korábban Taxify), a TransferWise vagy a Pipedrive.

A bútorgyártó mamutcég, amely 52 országban üzemeltet összesen 423 áruházat (2019 júniusi adat) egyébként kevés fizikai üzletet tart fenn a Baltikumban: Lettországban és Litvániában is csak egyet-egyet. A lánc egyébként nagyjából 44,6 milliárd dollár értékben adott el árukat világszerte 2018-ban. Persze Észtország esetén nem beszélhetünk valami hatalmas felvevőpiacról, hiszen a teljes lakosság jelenleg kb.1,3 millió fő, és az ország 2019-re előrejelzett GDP-je nagyjából 31 milliárd dollár, ami a miénknek körülbelül az egyötöde. Viszont a felmérések szerint az észtek gyakran és szívesen vásárolnak az interneten a legkülönbözőbb termékekből, és például az élelmiszerek terén az európai országok között a tavalyi évben a harmadik helyen álltak.

A kirendeltség raktározási és logisztikai feladatait az új, 6000 négyzetméternyi alapterületű tallinni központ látja el, amelyben azért kialakítottak egy kisebb, 1500 négyzetméteres bemutatótermet is mintegy 3000 féle különböző termékkel, de ezekből helyben csupán 200 vásárolható meg -ebből is érzékelhető az arány erős eltolódása a webes értékesítés felé. Figyelembe véve a felvevőpiac méretét, valószínűnek tűnik, hogy az új részleg nem kizárólag határon belüli értékesítésre, hanem a térség többi országának, és természetesen a feneketlen zsák: Oroszország környékbeli területeinek kiszolgálására is törekszik majd (a webshop oroszul is elérhető). A termékek értékesítésén túl a szolgáltatási oldalt is erősíteni kívánják, hiszen kínálnak lehetőséget például arra, hogy ha nem szeretnénk magunk lemérni a helyiségeket, vagy összeszerelni a megvásárolt bútorokat, ezzel a cég szakembereit is megbízhatjuk.

Az áruház megnyitásának napján Mihailovs nyilatkozata szerint több mint 100.000 egyedi látogató kereste fel a weboldalt, és élőben is nagy érdeklődés mutatkozott, illetve több, mint 2000 különböző terméket adtak el- ahogy arról a news.rr.ee észt portál cikkében tudósít. Természetesen a tallinni üzletből sem hiányozhat a különféle svéd ételkülönlegességeket forgalmazó étterem és élelmiszerbolt. Viszont a világszerte slágerterméknek számító svéd húsgolyó, a köttbullar – az áruszállítás és kezelés nehézkes folyamatára hivatkozva (!) – itt nem lesz kapható, sőt, kávézó sem kapott helyet a bemutatóteremben. Lehet, hogy ez is a digitally-first értékesítési stratégia része, de ha így van, akkor ezt egyértelműen a hátrányok közé sorolhatjuk.